قديم 23-09-2008, 05:06 PM
الصورة الرمزية msamido
msamido msamido غير متواجد حالياً
عضو متألق

msamido is an unknown quantity at this point
افتراضي تانى دروس البرمجة مع ++c " محمد القبانى"

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكم يا جماعه معلش اتأخرت فى الموضوع التانى بس معلش أنا دماغى فيها مليون حاجه دلوقتى والشغل واخد معظم وقتى بس أنا إن شاء الله ناوى أكمل معاكم الكورس ده وبإذن الله هكمله
يلا نبدأ بقى الدرس التانى

لاحظنا من الدرس الأول إننا كتبنا حوالى 4 أو 5 سطور لمجرد إننا عايزين نطبع على الشاشة كلمة Hello World يا سلام هى البرمجة معمولة علشان اقعد اكتب شوية كلام على الشاشة بالتأكيد لأ طيب إيه بقى الخطوة اللى بعد كده فين ؟؟
الخطوة اللى بعد كده هتكون إننا هنتكلم عن حاجه اسمها الـ variables أو بالعربى المتغيرات "يععع "
طيب إيه هى يا عمنا المثقف بتاع الإنجليزى المتغيرات قصدى الـ variables ؟

أقولك يا سيدى بص يا عم خلينى الأول اعقدك وأقولك التعريف العلمى للموضوع ايه
الـ variables هى أسماء تشير لأماكن فى الذاكرة تحمل قيم معينه فهمت حاجه ؟؟ مش مهم شوف المثال ده.
لو أنا قولتلك حط فى دماغى رقم 5 وخليك حافظه وبعدين قولتلك حط كمان رقم 2 اشطه كده ؟
يبقى انت معاك دلوقتى رقمين فى دماغى 5 , 2 لما اجى بقى اقولك اجمعلى 1 على الرقم الأول هتكون النتيجة إنك هتجمع 1 على 5 وتبقى الناتج 6 ويكون فى دماغك دلوقتى الرقمين الجداد 6 , 2 دلوقتى بقى هقولك اطرحلى الرقم الثانى من الرقم الأول واحفظ الناتج هتكون النتيجة إيه إنك هجيب 6 وتنقص منها 2 وتخلى فى دماغك 4 يبقى انت معاك 3 أرقام دلوقتى الرقم الأول (6) والرقم الثانى (2) والناتج (4) شايفين بقى الكلام اللى بالأحمر ده ؟؟؟
هى دى المتغيرات فهمنا حاجه ؟؟
طيب ده فين بقى من البرمجة ومن الـ ++C اقولك
علشان تقول للبرنامج إنت عندك رقم 5 حطه فى الذاكره يبقى لازم تعرف variable وتديله أسم وتديله القيمة بتاعته اللى هى 5 وتعرف رقم تانى وتديله اسم وتديله القيمة بتاعته اللى هى 2 وهكذا
طيب نشوف فى الكود ؟؟ ؟؟ نشوف يلا بينا :
كود:
#include <iostream.h> #include <conio.h> void main () { int x=5; int y=2; x = x +1; int z = x - y; cout<<"The First No. : "<< x<<"\n"; cout<<"The Second No. : "<< y<<"\n"; cout<<"The Result : "<< z; getch(); }
ده الكود طبعا أول سطور متكررين مش محتاجين نتكلم فيهم صح ؟
طيب نيجى بقى من أول سطر كود داخل الـ main method وهو السطر ده :
كود:
int x=5;
أولا خلينا نقول إن ده السطر اللى بيعرف الـ variable ونقول إن أى variable عباره عن 3 حاجات :
1- أسم المتغير : واسم المتغير ده هو اللى بنادى على المتغير بيه لما نحب نستخدمه وهو هنا فى حالتنا هو xتمام كده .
2- القيمة التى يحملها المتغير وهى طبعا مش محتاجه تعريف وهى هنا فى حالتنا دى 5 طيب هو لازم كل ما اعرف variable أديله قيمه الإجابة لأأأ مش لازم بس مينفعش بعد كده تستخدمه من غير ما يكون فيه قيمة وإلا هتلاقى فيه قيمة غريبه وتبوظلك شغلك أوكشن حتى الأن ؟؟
3- نوع المتغير أو الـ variable Data tybe : طيب يا عم هو احنا خلصنا من variable لما تقولنا data type أقولك الـ data type هى ببساطه نوع الـ variable وهو اللى بيحدد نوع القيمةا اللى الـ variable ده بيشيلها
طيب يعنى ايه بردوه نوع القيمة يعنى هيشيل رقم زى حالتنا دى ونوع الرقم ده ايه رقم صحيح كده ولا رقم عشرى ولا هيشيل حروف ولا ايه بالظبط تمام كده ؟
فى حالتنا دى بقى هو int وهى اختصار لكلمة integer وهى معناها رقم صحيح يبقى مينفعش الـ variable اللى اسمه x يشيل مثلا رقم عشرى ولا حروف لأنه من نوع ايه ؟؟ int تماااااااااااام

يبقى أول سطر ده بقى بيقول إيه ؟؟
بيقول إن عندنا variable اسمه x من نوع int وبيحمل عدد صحيح قيمته 5 فل كده ؟؟
كذلك السطر التانى معناه ايه بقى ؟؟ مش قايل قولووا انتم

ولا اقولك يلا هقول انا وأمرى لله
كود:
int y=2;
بالمثل ده معناه إن الـ variable اللى اسمه y هو من نوع int أي يحمل رقم صحيح وقيمته 2
طيب أنت قولتلنا إن مش لازم أدي قيمة للمتغير وأنا بعرفه طيب الكلام ده يبقى إزاى ؟؟؟ الكلام ده يبقى كده يا جماعه.

كود:
int y; y=2;
وفى الحالتين النتيجة واحدة طبعا نيجى بقى للسطر التالت

كود:
x = x+1;
طيب بالله عليكم أنا راضى ذمتكم ده سطر عايز شرح كلام فاضى يا جماعه بيقول للبرنامج اجمعلى واحد على المتغير اللى اسمه x وحط النتيجة فى x تانى
بس خلينى أقول حاجه مهمة فى النقطة دى :
عملية الجمع هنا تمت ازاى هو بيجيب المتغير اللى اسمه x ويجمع عليه 1 طيب والنتيجة هتروح فين فى المتغير x بردوه ده معناه إن خلاص القيمة القديمة للـ variable x خلاص كده شكرا ميعرفش عنها حاجه.

كذلك بقى وبكل بساطه يا جماعه السطر اللى بعده بيعرف متغير تالت اسمه z اللى هو كان الناتج بالأحمر فوق خالص وهو بردوه من نوع Int وبيشيل قيمة الناتج من عملية طرح الـ variable y من الـ variable x يعنى هيطرح 2 من 6 وتكون النتيجة أربعه نيجى بقى للسطر اللى بعد كده

كود:
cout<<"The Fisrt No. "<<x<<"\n";"
فى حاجه جديدة صح ؟؟؟
لغاية the first no. الكلام عادى ومفيش جديد هيطبع على الشاشه الكلامة ده لما نيجى بقى نحط العلامه دى تانى ونديله اسم المتغير يبقى هيكتب على الشاشه مش x لا ده هيكتب القيمة اللى بيحملها x يارب تكون واضحة النقطة دى
بعدين بقى نفس العلامة تانى وبين علامات تنصيص n\ علشان ينزل لسطر جديد
طيب كان ممكن نعملها ازاى تانى الحته الاخيرة بتاعة السطر الجديد دى ؟؟
ده أول سؤال للى متابع وهيطبق إن شاء الله

وكذلك السطر اللى بعده بالظبط بس بيطبع قيمة الـ y والسطر اللى بعده بردوه بيطبع قيمة الناتج z وبعدين السطر الأخيرر فى الكود وهو مشروح قبل كده وبكده يكون البرنامج ده خلص كده
حد فاهم حاجه ؟؟؟

طيب حد يقدر يتوقع كده وهو واقف هنا بلاش ينزل لتحت الناتج هيكون شكله عامل ازاى ؟؟؟

الناتج هيكون كده ياجماعه إن شاء الله

وبكده الحمد لله نكون خلصنا الدرس التانى هو درس بسيط بس مهم يا جماعه ولازم يتفهم كويس بإذن الله
ودلوقتى جه ميعاد الواجب بتاعكم بقى
مطلوب منك برنامج يحمل قيمتين أى قيمتين ويعمل عليهم الأربع عمليات الأساسية وهو الجمع والطرح والضرب والقسمة (+, - , * , / ) ويطلع الناتج ويكون القيمة الأولى كذا والتانيه كذا ونتيجة الجمع كذا والطرح كذا والضرب كذا والقسمة كذا
وعايز الكود والناتج إن شاء الله
سهل صح ؟؟؟
انا عارف

وفى النهاية عايز أقول يارب يكون وفقنى وقدرت أوصل معلومة بشكل مبسط وأنا متوقع منكم أسئلة بعد الدرس ده مش شرط تكون أسئلة مش فاهمين حاجه أو كده لا متوقع كمان أسئلة عن حاجات عايزين تعرفوها
مستنيكم تقولوا فهمتم وكان الكلام سهل ولا لأ ومستنى الواجب بسرعه يلاااا لا تؤجل عمل الـ ++C للغد
استودعكم الله
.
.
حقوق الطبع محفوظة لصاحب الموضوع ولمنتدى الثانوية العامة