قديم 28-09-2008, 04:36 PM
الصورة الرمزية msamido
msamido msamido غير متواجد حالياً
عضو متألق

msamido is an unknown quantity at this point

بسم الله الرحمن الرحيم

النهارده إن شاء الله الدرس التالت وبإذن الله سينقسم إلى جزئين أساسين الجزء الأول ما يتعبرش جزء أوى يعنى بس خلينا نقول عليه جزء وهنتكلم فيه عن كيفية أستقبال data من اليوزر ؟
عارفين الأول يعنى إيه يوزر ؟؟؟
ومش قصدى طبعا اختبر قدرتكم اللغوية والاقى حد بيقولى يعنى مستخدم أنا قصدى اليوزر بتاعى كـ developer أنا كـ developer نتيجة شغلى بتكون مجازاً هنقول برنامج والبرنامج ده ليه مستخدمين هما دول الـ users اللى أنا قصدى عليهم
طبعا كلام عبيط اللى انا قولته ده !!!!
بس أنا قاصد اقوله علشان أقول إن أول حاجه وأهم حاجه لما أحب اعمل برنامج أعرف انا بعمله مين واليوزر اللى هيستخدمه مين وعايزه ازاى طبعا ده مش هيفرق معانا دلوقتى لأننا بنتمرن والبرامج اللى بنعملها كلها مجرد تعليم للبرمجة بس كده احنا اتفقنا على مفهوم اليوزر ووجوده فى البرنامج .
طيب نرجع بقى لكلامنا فى الجزء الأول وهو استقبال الـ data من الـ user
وده إجابة على سؤال ananno

*هل ينفع اني اخلي الرقمين اللي انا دخلتوهم في الاول مش متحديدين بحيث اللي يفتح البرنامج يدخل الرقمين اللي هوة عاوزهم و تطلع بقى النتائج؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

وكمان هيوضح سؤال همس بخصوص الفرق بين الكود ده

كود:
#include <iostream.h> void main() { cout<<"annanoo"; int x; cin>>x; }
والكود الموجود فى أول درس .... رغاااى أنا مش كده ؟؟؟ يلا ما علينا

الأول هنقول إن زى ما فى جملة بتكتب على الشاشة وهى >>cout فى جملة بستقبل بيانات من الشاشة وهى <<cin .
طيب ازاى بقى نستعمل جملة <<cin دى ؟
أولا جملة <<cin دى معناها بتقول للـ compiler استنى استقبل داتا من اليوزر طبعا اليوزر بيتكب داتا وبيضغط انتر هنا بقى البرنامج بيبدأ يكمل كل ده كلام نظرى صح ؟؟
طيب يلا نشوف مثال عملى ونتكلم عليه زى ما اتعودنا
بس الاول قبل المثال خلينا نقول إن زى ما قلنا قبل كده إن كل syntax ليه الـ library بتاعته ... حد فاكر الكلام ده ولا إيه ؟؟؟
طيب الـ syntax اللى هو <<cin الـ library بتاعته إيه هى ؟؟
بردوه هى iostream.h يعنى مش هنحتاج نعمل include لأى library تانيه
نبدأ بقى فى المثال العملى

كود:
#include <iostream.h> #include <conio.h> void main() { cout<<"Enter The First no. : "; int x; cin>>x; cout<<"Enter The Second no. : "; int y; cin>>y; int z= x+y; cout<<"The Sum. is : " << z; getch(); }
نبتدى سطر بسطر زى ما اتعودنا طبعا فى حاجات كتير قولناها قبل كده بس نقول تانى والتكرار بيعلم
أول سطر زى ما قولنا قبل كده بنعرف الـ compiler إننا هنستخدم دوال من الـ library اللى اسمها iostream
طيب إيه بقى الدوال اللى استخدمناها فى البرنامج من الـ Library دى ؟؟؟
مش هقول علشان انا قولت قبل كده وده سؤال ومستنى اجابته
طيب والسطر التانى زى الأول بالظبط وبيقول إننا هنستخدم دوال من الـ library اللى اسمها conio.h والدالة اللى هنستخدمها من الـ library دى هى ()getch اوكش ؟؟
طبعا السطر التالت هو الـ Main method بتاعتنا وقولنا ان البرنامج هيدور عليها وتكون أول حاجه يبدأ يشغلها يدخل جواها بقى ونشوف اللى بعد كده أول حاجه بنقول لليوزر دخل الرقم الأول ودى جمله هتطبع على الشاشة زى ما احنا عارفين بما إننا كتبنا >>cout طيب وبعدين هيعمل ايه البرنامج هيعرف variable اسمه x من نوع int ومش هيديله قيمه .... فاكرين درس الـ variables طبعا وبعدين نيجى بقى لجملتنا الجديدة النهارده وهى :

كود:
cin>>x;
دى معناها بيقول للـ compiler استنى لما اليوزر يدخلك قيمة وتاخد القيمة دى تحطها فى الـ variable x وده معناه إن البرنامج هيقف هنا ومش هينفذ الكود اللى بعد كده يبقى النتيجة هتبقى ازاى لغاية دلوقتى ؟؟
هتبقى زى الصور دى

وهنا بقى مفروض اليوزر يدخل قيمة ويضغط انتر يبدأ الcompiler يكمل شغل وياخد القيمة اللى دخلها اليوزر يحطها فى الـ variable x ويشوف السطر اللى بعده
عادى جدا بيطبع على الشاشة دخلى الرقم التانى والسطر اللى بعده عادى بردوه بيعرف variable اسمه y من نوع int وملهوش قيمة وكذلك السطر اللى بعده خلاص بقى قديم هو كمان بيقول للـ compiler استنى من اليوزر قيمة وحطها فى الـ variable y ويقف الـ compiler مستنى حضرة سعادة اليوزر وتبقى النتيجة كده لغاية دلوقتى

وطبعا اليوزر يدخل القيمة التانيه ويضغط إنتر ويبدأ الكومبايلر يكمل شغل وياخد القيمة اللى اليوزر دخلها ويحطها فى الـ variable y ويشوف السطر اللى بعده وهوه بردوه سطر قديم بيعرف فيه variable جديد اسمه z من نوع int بردوه ويديله قيمة هى نتيجة جمع الـ x,y وينقل للسطر اللى بعده اللى بيقول اطبع على الشاشة نتيجة الجمع هى كذا والنتيجة النهائية هتكون كده

والسطر اللى بعده بقى بيقول استنى من اليوزر أى حرف يدخل أو أى تكة زرار علشان تنهى البرنامج
أعتقد كده الفرق واضح يا همس ؟؟؟
ولا مش واضح ؟؟
لو مش واضح قوليلى بس !!!

وانتهى كده الجزء الأول من درس النهارده
موضوع سهل وثلث وبسيط جدا جدا جدا صح ؟؟

الواجب بقى
نفس بتاع الدرس السابق لكن نخلى اليوزر يدخل الأرقام بنفسه ونطلعله نتيجة الجمع والطرح والضرب والقسمة ؟؟

نيجى بقى للجزء التانى إن شاء الله

بصراحه الجزء التانى طويل شوية ودلوقتى أنا نازل علشان هفطر بره يلا معلش هبقى وقت تانى إن شاء الله بس لغاية كده اعتبروا الدرس ده هو الجزء الأول بس وعايز اشوف الواجب إن شاء الله
.
.