قديم 17-12-2008, 12:53 AM
dr.saeed dr.saeed غير متواجد حالياً
موقوف

dr.saeed is on a distinguished road

اقتباس:
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
انا ثانوية عامة (تالتة ثانوى)

عندى حالة يأس واحباط وملل من كل المواد مبقتش اقدر افتح كتاب ابص فى كلمة ولما ادخل امسك اى كتاب اذاكر احس بحالة نفور
اروح رامية الكتاب

اول السنة كان عندى حماس لانى الحمد لله واخدة دافعة كويسة من السنة الى فاتت
لكن فجاة كل شىء اتبخر
وبقيت يدوبك احل الواجب بس ومذاكرش دلوقتى للاسف مبقتش
احل الواجب فى بعض الاوقات ومش عارفة اية السبب

عندى ادمااان للتلفزيون بتفرج على الحاجة الى شفتها مرة تانى

وافضل اقول لنفسى هقوم بعد نص سااااعة ولا ساعة

وساعة ورا ساعة واليوم يضيع

ومذاكرش

انا الحمد لله قريبة من ربنا وعندى هدوء اسرى

يعنى تقريبا مفيش مشكلة نفسى اعرف لية حالتى بقت كدة ونفسى بحل عملى اقدر اعتمد علية

لانى خايفة مستقبلى يضيع وكل الى بنيتة فى تانية يتهد على دماغى فى تالتة وساعتها هتكون الضربة القاضية والنهاية ليا
اولا أحب أقولك حاجة
دافع المذاكرة فى تالتة ثانوى بيكون أقل بكتير من تانية
تانية بتكون سنة جديدة عليكى وعاوزة تثبتى فيها نفسك بقدر المستطاع وتثبتى انك تقدرى تجيبى مجموع عالى على الاقل يدخل المجال الى انتى عاوزاه
تيجى فى تالتة تكون فترة الاجازة قصيرة ومعظم الناس بيقضوها فى بيتهم ومش بياخدوا قدر كافى من الراحة
المهم
الى عندك دة على فكرة بيكون احساس زائد بالمسئولية ادام نفسك اولا وادام أهلك ثانيا
كل الى فيها انك مفروض تعرفى ان المواد الى عندك مهما كانت مش كبيرة وثانيا الامتحانات هما جات صعبة فهى بتكون فى مقدورك
وان الكلية الى انتى عاوزة تدخليها انى قادرة على انك تدخليها بأذن الله
اما الحالة ذات نفسها فهى حالة هروب من الواقع
ونصيحتى ليكى طالما بتصلى كويس ومواظبة
يبقى سيبك من التلفزيون واعرفى ان اغلبه اصلا حاجات مش كويسة بالذات لسنك
المطلوب منك انك تعمليه لو فعلا عاوزة تعالجى الموقف
أولا واظبى على اذكار الصباح والمساء بعد صلاتى الفجر والعصر
ثانيا لما تلاقى نفسك زهقانة اوى امسكى حتى الكتاب واقرى فيه مش عارفه اقعدى حلى فى اى مسائل سواء فيزيا او رياضة
ثالثا مش عارفه بقى خالص ادخل على الموقع اقعدى قلبى فى المواد التعليمية وتابعى مع المدرسين على الاقل لو مش هتذاكرى اديكى بتدخلى الغرفة بتسمعى كلمتين
رابعا حطى فى دماغك ان الله قدر مقادير الخلق من قبل خلق الخلق ب500000 عام
ولما سأل النبى انتكل على القدر
قال
كل ميسر لما خلق له
خلى قلبك يقول لعقلك انا ربنا ميسرنى وخالقنى لهدف كبير وعظيم وان شاء الله ربنا هاستعملنى انى اكون حاجة انفع غيرى وامتى ونفسى
خامسا لما تيجى تلاقى نفسك فاصلة اوى كدة من المذاكرة امسكى المصحف بدل ما تتصلى بحد
لانك مش هتلاقى غير ردود مشابهة ليكى وانا ضايعة زيك والكلام دة
ودة بيكون له تأثيرين
انك اولا بتبدى نفسك يقل عتابها ليكى لان لسان حالك بيقول ما كله كدة
انك ثانيا ترجعى تانى تقولى لنفسك ما كل واحد وله مستقبله وهو مسئول عن نفسه وترجعى لنفس المشكلة من الاول
سادسا استعينى بالله واعلمى ان الى جواكى دة من الشيطان وبيحاول يثبطك و يالا هو يغلبك يا انتى الى تغلبيه
ولو اى حاجة معلقة عليكى فى المنهج ممكن تسالى فيها عادى ان شاء الله نجاوبك ونساعدك فيها
وجزاكى الله خيرا
فى امان الله