قديم 30-07-2012, 02:39 AM
الصورة الرمزية *تائبة فى رحاب الله*
*تائبة فى رحاب الله* *تائبة فى رحاب الله* غير متواجد حالياً
عضو مثالى 2011
طالبة بطب المنصورة

*تائبة فى رحاب الله* is a jewel in the rough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المؤمن الصغير مشاهدة المشاركة
مع إن 10 دي مبالغ فيها شوية بس ماشي، الغريب إن حضرتك متفائلة بالنسبة لموضوع العشر سنين ده ومش متفائلة لأخو حضرتك، بس عموماً أنا برده مجموعي كان أعلى من الزقازيق وعين شمس الحمد لله وصراحة الأسرة عندي كانت منقسمة بابا كان عاوز الزقازيق وماما كانت عاوزة القاهرة لأن كل واحد منهم خريج الكلية اللي بينصحني بيها. لكن في الآخر رحت المنصورة.
فيه عندنا معيدين ملهمش حد خالص في الجامعة لأن تقريباً بيتعين كل سنة حوالي 90 طبيب(التزاما بلقب حضرتك). طبعاً مستحيل كلهم يبقوا أولاد دكاترة.
صراحة اللي مصعب الموقف عندكم إنه مرغم على الطب البشري، وده في حد ذاته مش كويس أوي لكن إن شاء الله يحب الكلية ويتفوق فيها أيا كان مكان الكلية.

10 سنين عادى وبعدين دكتير كمان 6 باقيين و4 مش هيكفوا لا تحضير الماجستير او الدكتوراة (رحم الله من حصلت عليها فى شهرين واكثر الله من امثالها)
انا متفائلة له عادى بس هو انا اللى هدخل
::
انا هخليه ييجى يقرأ الكلام ده
واللى مصعب الموقف!! دلو كل اللى طلعوا عندنا من دفعته لو دخلوا حسب رغبتهم محدش كان دخل بشرى خالص دالبنت الواحد اللى كانت هتدخل بشرى دخلت صيدلة والباقى كان عاوز اسنان.......
احنا جبناله ناس كتير لغاية ماقنعوه بطب بشرى والحمد لله اقتنع او اظهره ذلك
فعشان كدة والدى مش راضى يضغط عليه فى حكاية الكلية رغم انه كان عاوزله الزقازيق بردة .....
انا والله قلتلهم متفرقش الكلية شكلها ايه ولا الدكاترة اهم حاجة الانسان عنده حلم فى الحياة يعنى لازم يحققه حتى لو حصل ايه......
طالما هو فى ماغه ان يبقى معيد وعمل لكدة ربنا ان شاء الله يوفقه
وبعدين حضرتك مش تمسك فى اللفظ اوى كدة
انا دايما بقول كدة كل واحد له مكانته كل الناس بتقول عليهم دكاترة وانا مصممة على لفظ طبيب لحد ميثبت انه حصل على دكتوراة
جزاكم الله خيرا
اعتذر على تعب حضرتك