قديم 16-07-2010, 06:14 PM
شيماء ربيع محمد شيماء ربيع محمد غير متواجد حالياً
عضو جديد

شيماء ربيع محمد is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
انا لاحظت ان معظم المشاكل عن العقود والاجر اما انا مشكلتى بسيطة ومعقدة فى نفس الوقت لان كل مسئول لا يعرف حدود مسئوليته انا تاريخ تعينى كمدرسة علوم اعدادى 2003 ضمن اوائل الخريجين وتم تعينى لاقرب مدرسة من منزلى فى نفس القرية نظر لتفوقى وكن لم يستمر الحال لشهرين وتم انتدابى لمدرسه اخرى فى قرية اخرى وتكلفة المواصلات يوميا جنيهان غير انى بسير على الاقدام اكثر من كيلو يوميا ومنتدبة من 2003 حتى يوما هذا ولم يلغى انتدابى لانى لم املك وسطه وكل لما اروح للموجه العام يقولى الانتداب الكلى يعتبر نقل ومينفعش حد غيرك وهى دى جازاتى ان الانتداب كان كلى مع ان الانتداب الجزئى ينتهى كل عام فى نهاية شهر 6 اما الكلى بيقولو لا اقوله طيب ارجع مدرستى الاصلية فى الصيف بس ثم انتدبنى تانى يقولى لا وعلى فكره معظم الموجهين ينتدبو المدرسين بالتناوب كل عام مفيش حاجه اسمها الاحدث على عكس موجهين مادة العلوم بيقولو لى انت الاحدث مع انى هفضل الاحدث طول عمرى ويقولى ملكيش مكان فى مدرستك الاصلية والمفاجاة ان فية مدرسة منتدبة من الابتدائى لسد العجز فى الاعدادى قبل تعينى فيه ايه لما ترجع الابتدائى وانا ارجع مدرستى الاعدادى مع العلم ان الابتدائى فيه عجز بس هى مش هترجع لان بيحميها مسئول فاسد فاسد فاسد وكتبلها ورقة بالستمرار فى الاعدادى فهل قانون التربية والتعليم يسمح بكده
فى النهاية لى سؤالين هل فعلا الانتداب الكلى لا ينتهى ومش حرام انى اكون منتدبه لمدة سبع سنوات وفيه مدرسين بالمدرسة لم ينتدبو نهائيا بحجة انهم الاقدم وا نا الاحدث اما السؤال الثانى هل ينفع انا يتم الانمتداب من مدرسة ابتدائى الى مدرسة اعدادى مع انا الابتدائى به عجز ولم يتم روجعها لان عندها وسطه
مع العلم انى حصلت على دورة فى كلية العلوم لتدريس العلوم باللغة الانجليزية لاحول تجريبى فى بلدى واكتشفت ان كمان ده بالواسطة وانها المدرسة المذكوره اعلاه راحت يومين الى المدرسة دى انتداب وحرمتنى كمان من الامل ده قمة الظلم والانانية
كاد الظلم ان ي***نى
انا من محافظة الغربية ادارة السنطة التعليمية
ارجو الرد على مشكلتى وكيف اتصرف