قديم 13-10-2016, 10:26 AM
Hope Vs Despair Hope Vs Despair غير متواجد حالياً
Student at faculty of dentistry KFS university

Hope Vs Despair is on a distinguished road
Opp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome مشاهدة المشاركة
ازاى المنبه للدرقة لو حصل فيه حاجة بيتبعه خلل فى الغدة الدرقيه؟

هو الهرمون المفرز من الغدة النخامية بينبه بس الدرقية عشان تقوم بافراز هرمون الثيروكسين ملهوش علاقة ان كان هيحدث فيها خلل او لا هو وظيفته التنيه بس

عامل شكل الاعصاب . انت عندك عضلات سليمة . لو نفترض واحدة بتعدى الطريق وهتعمل حادثة ومش واخدة بالها معنى كدة العين مشفتش العربية والاعصاب ماددش دورها عشان ترسل الرسايل للعضلات ان تقوم بوظيفتها ان تتحرك لتتجنب العربية فالست هتموت

فابنى على كدة بالنسبة للمنبه للدرقية

فلو حصل فيه خلل فى افراز المنبه للدرقية معنى كدة ان الغدة الدرقية مش هتتنبه مش هتفرز هرمونها

فلو الانسان دا اكل معنى كدة هيزيد فى الوزن عشان مفيش ثيروكسين مفرز من الدرقية وابنى على كدة اعراضها واكيد رغم سلامتها
مفيش ثيروكسين ايه هو الانسان يقدر يعيش من غير ثيروكسين ده من غيره الجسم هيخرب وبعدين مين قالك ان المنبه قل ده بيقولك خلل متعرفيش زاد ولا نقص فرضنا زاد بدوره هيزود الثيروكسين وممكن يعمل تضخم جحوظي وحتى لو نقص الهرمون مده هيعمل تضخم بسيط
يعني في كلتا الحالتيين هتضر الغدة
وبعدين هو بيقلي علل يعني فسرلي اذاي اعراض الميكسوديما ظهرت عالشخص وهو غدته الدرقية سليمة فانا افسرهاله بانه ممكن يكون عنده غدد تانية فيها خلل
يعني هو عايز تفسير علمي وانا جبتله التفسير وعلى اساس انك لو عملتي خلل في المنبه يبقى كده محصلش خلل فالغدة النخامية لانها هي اللي بتفرز
مش عارف بقا انا كلامي ده صح ولا انا فاهم غلط
الحكم ليكم