قديم 21-07-2009, 09:58 PM
masternew masternew غير متواجد حالياً
عضو نشيط

masternew is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sai مشاهدة المشاركة
أولا السلام عليكم

ثانيا كنت عايز أوضح حاجة كده في الأول
مجال حاسبات عموما ملهوش مستقبل
ولا علوم ولا حاسبات و لا هندسة
أنا لو تجارة و خدت كورس تحكم و أثبت كفائتي و معايا خبرة أي شركة هتاخدني أحسن من أي مهندس

هو فيه ايه يا وفائى انهارده !!!!!!
انا ملاحظ انك مش نايم كويس او فيه حاجه غريبة مخلياك تقول النهارده تخاريف فى تخاريف

ايه يابنى ده !!!!

ازاى تساوى الابيض بالاسود وازاى تساوى الليل بالنهار وازاى تساوى المهندس بالفنى او ببتاع تجارة .... يعنى انت مثلا لو واحد دخل هندسة و واحد تانى تجارة ...الاول قعد اربع سنين ياخد كورسات فى الكمبيوتر(الى هى المواد الى بيدرسها فى الجامعة) و التانى بتاع تجارة قعد يدرس حاجات تانيه طول الاربع سنين .....بعد التخرج هيكون بتاع تجارة لسه بيدور من الصفر على كورسات عشان يدخلها وينمى معرفته فيها ويثبت نفسه ذى منتا بتقول .

المهم نكمل .....لو بتاع تجارة ده قعد ياخد كورسات بعد ما يتخرج سنتين و برده بتاع هندسة قعد ياخد كورسات سنتين بعد التخرج عما يلاقى شغل ....النتيجه ايه ؟؟؟؟
ان المهندس بقاله ست سنين شغال فى المجال ده و واخد كورسات على مدى الست سنين جزه الجمعه فترة دراسته وبره الجامعة بعد ما اتخرج ....ولاكن زميله فى تجارة الى اخد كورسات هيبقى كل الى اخده سنتين

الى عاوز اوصله ان كده كده هيفضل فى فرق بين المهندس واى واحد تانى واخد كورسات عندما يتقدم لأى شركة والفرق ده هيكون فرق الاربع سنين بتوع الكلية لانهم اربع سنين معتمدين من دراسة على اعلى مستوى فى جامعة مرتبة عالميا ...مش فى مركز كورسات تحت السلم

اقتباس:
أنا معرفش هما إيه أكتر حاجة بيدرسوها هارد ولا سوفت بس اللي أعرفو إن هندسة مبتهتمش بالهارد وير
كله سوفت وير
و كله سوفت وير أنالوج
مافيش و لا كلية بتدرس ديجيتال
يعني بره إنت صفر علي الشمال و جوه كله بينفسك

يا محمود بجد كلامك مستفز لانك شكلك متعرف اى حاجه عن النظام الجديد

اولا هندسة القاهرة طول الاربع سنين فى قسم حاسبات مبيدرسوش غير لغة برمجه واحد وهى c++ و الباقى كله هاردوير ....مش بتقولى كله سوفتوير بالعكس دول ميعرفوش اى حاجه فى البرمجه !!!
http://mudb.mans.edu.eg/sas/visitor/course/
و فى المنصورة طبقا للايحة 2005 ...النظام اتعدل يا استاذ و الانلوج الى كان بيدرسه اخوك اترمى فى الزبالة و كله بقى ديجيتال (فلو سمحت متكلمش الناس الى لسه بتحدد مستقبلها و تقول كلام انت مش واثق منه حرام عليك )..............ثم كمان ده فى مادة عندهم فى حاسبات واتصالات اسمها ديجيتال يالى بتقولى مفيش ولا كلية بتدرس ديجيتال ......معلوماتك قديمة اوى قبل ما يعدلوا النظام فى 2005

ومين ده الى بينافسنى يا باشا ؟؟؟؟؟ على الاقل الفرق بينى وبين اى حد تانى اربع سنين دراسة فى كلية الهندسة ......فايوه فى منافسه بس انا سابق بأربع سنين (ده معناه انك لما تتخرج لازم تنمى نفسك عشان محدش يسبقق و تفضل محافظ على فرق الاربع سنين دول )

اقتباس:

أنا ليا زمايلي و منهم أخويا خريج إتصالات و زمايله حاسبات
أعدين في البيت مبيشتغلوش

معلش يا وفائى مهو مش كل من دخل هندسة بقى مهندس و مش كل من ركب حصان بقى فارس

اولا اخوك كان نظام قديم قبل ما يدخلوا الديجيتال .......يعنى هو مطالب ان ينمى نفسه فى المجال ده عشان يواكب التطور ........

اقتباس:
ولما تدخل هندسة إن شاء الله
إياك من إتصالات ولا حاسبات
هتستريح في الكلية أه
و هتريح أكتر في بيتكم بعد ما تتخرج
و أنا إن شاء الله مسئول عن كل كلمة قولتها
و بقول لmasternew
و هو دفعتي و معايا في نفس الكلية
صدقني حاسبات مستقبلها مش حلو والدكاترة من أيام الأربعينات و مش عارفين حاجة
شوف قسم تاني أحسنلك و ربنا يوفقك
وفي الأول و في الأخر المستقبل بأيد ربنا
والأرزاق بأيد الله
طبعا فى دكاترة من زمان بس برده فى دكاترة جداد و هم دول الى عدلوا المناهج وحطوا نظام 2005
والى بقول ان المجالين دول ملهمش مستقبل يبقى مش مستعد انه يتعب
لانهم بجد اصعب قسمين فى الكلية لانهم محتاجين شغل كتير بره و جوه الكلية لان المجال ده ديما بيطور و ديما فى جديد .....ده حتى دكتور من اتصالات بيقولنا مرة لنه مبيعديش عليه 3 شهور من غير ما ياخد دورة او كورس فى مجال معين عشان يطور معرفته لان دول اصعب مجالين مش هتعرف كلمتين وخلاص عن الصبه والخرسانة والحديد هم هما هما الى كان بيدرسهم الفراعنة لما عملوا الاهرامات

دول اصعب اقسام بس برده الى بينجح فيهم يبقى عدى خلاص و ابواب السما اتفتحت له ...لانه ممكن يشتغل فى اماكن متتخيللهاش