قديم 07-09-2010, 01:08 PM
الصورة الرمزية dr.taz
dr.taz dr.taz غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr.taz is on a distinguished road

شوفى حضرتك حكايه القرف من الكليه والكلام الكتير الى انتى بتقوليه دا مش بينطبق على كل الى داخل بيطرى دى قله قليله جدا والناس دى بيبقى هدفها لما تخلص من الكليه تشتغل بعيد عن المجال بتاعنا مثل العمل فى شركات الادويه كمندوب وانا سامع انها شغلانه مرتاباتها عاليه وبيدوهم عربيات وكدا
لكن مع احترامى للى بيختار المجال دا .الطبيب البيطرى مابيقعدش يدرس خمس سنين وعملى ونظرى ودراسه مرهقه جداجداجدا
وفى الاخر يروح يشتغل مندوب
ومع احترامى لحضرتك كاتبه الموضوع .اللى لسا داخلين الكليه جديد بيبقو زعلانين (ودا حقهم )علشان مايعرفوش ايه هو الدكتور البيطرى ولا دوره اللى بيقوم بيه فى المجتمع وكل اللى بيفكر فيه انه قعد طوووووووول الثانويه العامه يزاكر ويسهر ويجيب فى كتب وملخصات .وربنا يوفقه فى الاخر ويجيب 95%
وتلاقى مكتب التنسيق الموقر يبعت له مبرررررررروك علييييك كليه الطب البيطرى .اول حاجه بتيجى فى دماغه .انا بقيت دكتور حمير
ويسلام لو كان ابن طنط دولت (اللى هو ابن الجيران )دخل طب بشرى .ليه حق فى كل اللى هيعمله واللى هيقوله على الكليه وممكن يتعقد ويحول اى كليه تانيه بعيد عننا ذى ما حضرتك اشارتى

بس انا عايز اقول لك حاجه ان كليه الطب البيطرى فى البلاد الاوربيه هى الكليه رقم واحد ييجى بعدها الحقوق وبعدهم بقى الطب البشرى .واعجبتنى مقوله قالها احد اكبر الاقتصادين فى العالم قال(يمكنك ان تقيس مقدار التقدم الاقتصادى فى اى بلد بمكانه الطبيب البيطرى فيها )
فيا اختى لا تحزنى انك فى بيطرى انها من كليات القمه
اسف جدا على الاطاله .................................................. ...