قديم 09-09-2012, 01:12 AM
الصورة الرمزية Eslam_Tourism
Eslam_Tourism Eslam_Tourism غير متواجد حالياً
كلية السياحة والفنادق

Eslam_Tourism is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة actavious_ مشاهدة المشاركة
طيب انتا بردو مجبتش الغرض م الموضوع ، ايه العيب بتاع الكلية فى مجال سوق العمل ، وهل اشتغلت ولا قعدت ف البيب بشهادتك وهل فعلا قسم سياحة اعلى مرتب فيه 500 جنيه ؟؟؟ طمنا ربنا يكرمك :/
انا غرضى من الموضوع انى اقول ان مظهر كلية السياحة والفنادق بالمنصورة والشكل والكلام اللى بيهم الطلبة الجدد ده مش محور اهتمام فى سوق العمل .

بالنسبة لسوق العمل انا الحمد لله شغال دلوقتى فى شركة سياحة تقدر تقول كبيرة شوية فى القاهرة باخد مرتب 1000 جنية طبعا انا عارف المرتب قليل لانى معنديش خبرة سابقة فى شركات سياحة كل خبرتى انى معايا icdl وانجليزى كويس واشتغلت شهرين فى شركة سياحة صغيرة .

لازم تعرف ان حكاية المرتب متغيرة من شركة لشركة يعنى فى الخليج المرتبات من 3000 لـ 7000 وطبعا مرتبات الفنادق الكبيرة ممكن تكون فى الحد ده برضو واعلى كمان .

طبعا انا بحمد ربنا انى لقيت فرصة زى دى اول ما اتخربت ومتقلقش عدد شركات السياحة العامة فى مصر اكتر من 1200 شركة يعنى من السهل تلاقى شغل فى واخدة فيها ولازم تعرف ان المرتب بعتمد على الخبرة فى المقام الاول يعنى مستحيل تفضل تشتغل بنفس المرتب علطول وانصحك انك تتقن الانجليزى كويس جدا جدا لانه الاساس فى كل وظائف السياحة

ومفيش حاجة اسمها اعلى مرتب 500 جنية ده كلام كله بطيخ ,,, اى نعم فى شركات سياحة بتدى مرتبات 300 و 500 جنية لكن دى بتبقى شركات صغيرة وشغلها مقتصر على مجال معين