قديم 14-08-2016, 05:10 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء

محمد محمود بدر is just really nice

رفع سعر الفايده في مصر و امريكا و تأثيره علي مصر

من كام يوم البنك المركزي المصري رفع سعر الفايده. كمان بنك الاحتياطي الامريكي رفع سعر الفايده.

يعني ايه الكلام ده؟ و ايه تأثيره؟

الوظيفه الرئيسيه لأي بنك مركزي في العالم هي منع التضخم الزايد عن الحد . يعني ايه تضخم؟ يعني ان السلع اسعارها تزيد. طيب ليه السلع سعرها يزيد؟ لان المعروض منها اقل من الطلب عليها و بالتالي السعر حيزيد بالذات لو الناس معاها جنيهات كتير.

تعالوا نشتغل بمثل سهل عشان نفهم. لو انا و انت عاوزين نشتري كل واحد فينا كيلو خيار. و البياع عنده كيلو خيار واحد بس. و احنا الاتنين رحنا للبياع. و لأننا مش لاقيين خيار في السوق احنا الاتنين قلنا للبياع اننا مستعدين ندفع اي سعر في كيلو الخيار. طبعا لازم سعر كيلو الخيار ده حيزيد. احنا عندنا مشكله في الموضوع ده. احنا بنلوم البياع انه جشع و زود سعر الخيار علينا. لو يجي واحد متحزلق و يقولك متعيشوا من غير خيار. كل ده كلام فارغ و عك و فنكوش زى موضوع كفته عبد العاطى . الحل الصح هو انك تزود انتاج الخيار عشان سعره يقل!

طيب سعر الخيار زاد. ايه علاقه البنك المركزي بالموضوع ده؟ سعر الخيار زاد لان انا و انت لما رحنا لبياع الخيار كان معانا فلوس جنيهات كتير و مستعدين نزود السعر. سعر الخيار مش حيزيد لو انا و انت معاناش فلوس. البنك المركزي لما بيزود سعر الفايده بيعمل ايه؟ بيخلي بعض الناس بالذات المستثمرين و اللي معاهم فلوس كتير يبقي اسهل لهم انهم يحطوا فلوسهم في البنوك و تجيلهم فايده عاليه. يعني بدل ما يستثمر يحط فلوس في البنك. الاستثمار بيخلي الناس تبقي معاها فلوس لان الاستثمار معناه توسع المحل بتاعك مثلا فتشغل ناس و عماله و تديهم مرتبات فيبقي معاهم فلوس و الفلوس دي حتروح انها تشتري خيار و حاجات تانيه كتير. و بالتالي سعر الحاجه يزيد لو كان المعروض اقل من الطلب.

يعني برفع سعر الفايده البنك المركزي بيقلل الاستثمار و بيسحب الفلوس من السوق عشان تروح البنوك و بالتالي الفلوس في السوق تقل و بالتالي يقلل من زياده الاسعار. فهمنا النقطه دي؟

جميل. طيب واحد يقول ما البنك المركزي حلو قوي اهوه و قلبه علينا و مش عاوز الاسعار تزيد. لا يا حبيبي. افهم. هو سحب الفلوس منك بس برضه هوه البياع فضل معندوش الا كيلو خيار واحد. فواحد بس اللي حيشتريه او انت حتشتري نص كيلو و انا حشتري نص كيلو. ما أهو أصل كميه الخيار ثابته متغيرتش. الفرق بس هو إحساسك ان الاسعار زادت او قلت. لكن الانتاج متغيرش! يعني انت فضلت فقير في الحالتين.

طبعا احنا بيغيب عننا ان هدف الاستثمار في بلد فيها اليات السوق بتشتغل زي بقيه بلاد الله انه لو سعر الخيار زاد قوي فالاستثمارات تروح عشان نزرع خيار أكتر و بالتالي المعروض منه يزيد و بالتالي سعره يقل و كمان الناس تلاقي كل الخيار اللي هيا عاوزاه. إنما بزياده سعر الفايده و ما يطلق عليه “ضبط الاسعار” و ان الجيش يدخل يبيع خيار بسعر قليل فانت بتمنع الاستثمارات انها تروح في الأماكن السليمه لزياده الانتاج.

يتبع