قديم 20-08-2009, 05:56 PM
الصورة الرمزية Moky
Moky Moky غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Moky is on a distinguished road

مع احترامي لكل اللي ردوا
الاول انا داخلة اعدادي صيدلة ان شاء الله ودخلاها بمزاجي الحمد لله
مش عشان المجموع
اكيد في طلبة داخلين طب حبا في مهنة الطب
بس الاغلبية داخلين لاسباب تانية
لان واحنا في ثانوية عامة كان معظم زميلي بيقولوا انهم مش عايزين كلية معينة وان لما يبقى ييجي المجموع يبقى يحددوا هما حيدخلوا ايه وكانوا شايفين ان ده عين العقل عشان ميتعلقوش بكلية وبعدين ما يلحقوهاش فيزعلوا
ومعظم اصحابي اللي داخلين طب لاما داخلينها مستخسرين المجموع
لاما داخلينها منظرة انهم دخلوا اعلى كلية في التنسيق
حتى كنت لما اقول لحد منهم اني دخلت صيدلة يقعودوا يقولولي مدخلتيش طب ليه ؟ طب مثلا شايفة طب طويل فكري في طب اسنان طب هما مامتك وباباكي موافقين الزاي انك تدخلي صيدلة؟(ماما طبيبة وبابا استاذ في كلية طب)
الكل بيعملني اني عملت جريمة لما دخلت صيدلة
ليه واحدة صحبتي كانت قاعدة تقول انها عايزة طب اسنان طول السنة بتقول كده وقعدت تقول انها حتدخل طب اسنان وحتبقي تدرب في العيادة عند با باها ولما جابت مجموع طب دخلت طب
وليه واحدة تانية كانت عايزة صيدلة لكن لما جابت مجموع طب دخلت طب برضه استخسار المجموع يعني
وفي واحد قريبنا كان نفسه يدخل اعلام بس دخل طب عشان يثبت ان مجموعه يدخلوه اعلى كلية
وفي ناس داخلين طب عشان يبقوا مع اصحابهم في الكلية
وفي كتيييييييير غيرهم بيفكروا نفس التفكير
انا مش بقول ان كل اللي داخلين طب داخلين للاسباب دي بس بقول ان في ناس كتير داخلين عشان كده
اما بقى علي حتة الفهم اللي في طب فاللي اعرفهم في طب بيقولولي هوه محتاج فهم بس اغلبيته محتاجة حفظ وصم جامد ان مدخلتش طب فالله اعلم اذا كان كلامهم صح وله غلط

والكلام ده مش بس على طب ده في كل الكليات يعني في ناس داخلين صيدلة معايا برغم انهم مابيحبوش الكيمياء علشان ما لحقوش غيرها وبيقولوا اهم يبقوا لحقوا كلية طبية وخلاص