قديم 30-07-2008, 03:38 PM
الصورة الرمزية DR.Neuro
DR.Neuro DR.Neuro غير متواجد حالياً
عضو متواصل

DR.Neuro is an unknown quantity at this point

دلوقتي اكمل كلامي عن البيو

المره اللي فاتت اتكلمت عن طبيعة الماده و عرفنا انها مادة فهم و لكن الحفظ بيلعب فيها دور اساسي

المره دي هكلمكم تذاكروها منين

احسن حاجه للبيو كتاب القسم و مبنصحش اي حد بالاستعانه باي حاجه تانيه و غالبا مفيش

لو حضرت المحاضرات و ركزت فيها و نظمت الكتاب كويس يبقى كده تقريبا مش ناقصك حاجه , خصوصا بقى اذا كان الكتاب اصلا كويس و مرتب زي الكتا اللي عندنا في القصر العيني اللي عامله الدكتور رشيد, بصراحه الراجل ده عبقري و مهم اتكلمت مش هوفيه حقه. ياريت اللي داخل منكم القصر العيني او يعرف حد داخل يجيب الكتاب ده و ياريت تحضرو كل محاضراته

(( نفس كتاب د- صابحه انا كنت بذاكر منه ومش كنت بحب ورق د- ايمن لان الكتاب كان جميل وحلو ... ))

في بعض ناس بتحب تجيب مذكرات الدروس على اساس انها بتكون منظمه و مكتوبه على شكل نقط -ماشي- بس لنل عن نفسي بحس انها لا تضيف جديد و زي قلتها

و انت بتذاكر يا ريت تركز على الرموز او الFORMULAE بتاعت المركبات و على فكره بتتسأل في الشفوي و ساعات في النظري, دا غير انها بتسهل عليك فهم خواص المركب و مشتقاته (( احتمال تطبق في عين شمس السنة الجاية ))

كمان يا سلام بقى لو لقيت اسم انزيم ENZYME و رحت معلم عليه بالhigh lighter .لان الانزيمات مهمه جدا و موضع اسئله

هتلاقي كمان وانت بتذاكر النظري حاجات ليها علاقه بالعملي , اهتم بيها زي مثلا الprinciple او الاساس العلمي اللي بيقوم عليه test معين دا هيساعدك جدا في العملي لان ممكن ييجي سؤال على الprinciple و كمان هيسهل عليك حفظ الtest

مهم للعملي انك تكون حافظ تسلسل الخطوات اللي هتمشي عليها في التجربه او الscheme بيكون مكتوب في كتاب العملي بس مهم حضور السكشن علشان هناك هيربطلك الschemes ببعض

ناقصلنا في الكلام عن الbio اننا نعرف ايه الادوات اللي هنحتاجها في الbio

بالنسبه للbio فكل اللي هتحتاجه هو البالطو الابيض , الجونتيات, و زي اي طالب محترم كشكول و قلم

اما بالنسبه للtest tubes فدي هما بيدوهلنا في المعمل

آخر تعديل بواسطة Dr. akram ، 13-08-2008 الساعة 10:14 AM