قديم 23-07-2009, 12:34 AM
masternew masternew غير متواجد حالياً
عضو نشيط

masternew is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sai مشاهدة المشاركة
بوصوا يا شباب
أنا والله داخل الكلية دي حبا في قسم إتصالات
و علي فكرة البنا masternew
طلع من أعز أصدقائي في الكلية
و لو تفتكر يا محمد لما كنا بنفطر مع بعض في السنتر وقولتلي إن أخوك واخد جايزة الدولة مش فاكر لإيه بالظبط بس كانت في الكمبيوتر
و من ساعتها قولتلك أنا كده حاسبات دخلت دماغي
ولما قولتلي عايز تحول القاهرة قولتلك ليه متخليك هنا
ليه برجع أقولك دكاترة من الأربعينات
أخوك ده في هندسة؟؟؟؟
أخوك ده مش ألف شركة تتمناه
أخوك ده مش فرصته في الشغل في المجال ده عن ألف مهندس
بص يا وفائى انا شكلى فعلا قاعد فى المنصورة بس بجد قسم حاسبات لا يعوض

وبالنسبة لأخويا هو كان اخد المركز الاول والخامس والسابع على الجمهورية فى المسابقة الكمبيوتر التعليمى فى نفس السنة .......بس طبعا ده ملوش طبعا اى دعوة فى الشغل لانه من حقوق و طبعا مفيش اى شركة تتمناه ولا حاجه .....عارفين ليه يا ناس ؟؟؟......مشكلتكم انكوا بتخلطوا مبين فروع الكمبيوتر ......بتقولوا اهو كله كمبيوتر وخلاص و اهو الكل بقى بيقهم فيه .....لأ غلط ......فى حاجه اسمها استخدام و حاجه اسمها تطوير ....مثلا اخويا كان مستخدم بارع لبرامج الكمبيوتر فعرف يفوز فى المسابقة لانها ملهاش علاقة بالبرمجه او التطوير .....بمعنى تانى اخويا مثلا يعرف يتعامل مع الفوتوشب كويس .....انما لما اتخرج من هندسة الحاسبات هبقى مش مجرد مستخدم للكمبيوتر بل مطور .....يعنى خريج هندسة الحاسب مش بيعرف يستخدم الفوتوشب كويس ...لأ طبعا ....ده بيعرف يطور الفوتوشب او يعمل برنامج زيه لأنه درس ازاى الكمبيوتر بيرسم اصلا ازاى ممكن الكمبيوتر يتعرف على الخط والنفطة والاشكال و ازاى يعرف يطور النقطه دى .....فخريج الهندسة ممكن يطور البرامج دى بالاضافة الى انه فى الهاردوير برده مش مستخدم لأ ده مطور .......يعنى ايه ...اديك مثال لواحد محترف كمبيوتر يقدر يجمعلك الكمبيوتر و يعرف كل حته فيه بتعمل ايه و كده يعرف يفكه كل و يركبه و يعرف الكابلات ....المهم ده يبقى اسمه مستخدم بارع ....خريج هندسة مش مستخدم ...لأ ده مطور يعنى مش يعرف مكوانت المازربورد و الكروت ...لأ ده بيطورها يعنى ممكن يطور كارت الشاشة و البروسيسور و ده الى بيشتغل فى الشركات الاجنبية زى انتل و غيرها من شركات الهاردويير و ده كله بره مجال كلية حاسبات ومعلومات .................فلو رجعنا لموضوع اخويا الى بتقول ان الشركات تتمناه عن اى مهندس .....لأ طبعا لانه مستخدم بارع .......مش مطور

فالنقطة دى يا جماعة مهم لانها من الشبهات الى بتقال عن هندسة الحاسب ...بيقولوا ان مهو الى قاعد فى السيبر برده مهندس كمبيوتر ....لأ طبعا دول مستخدمين مش مطورين

المشكلة الوحيدة فى القسم ده ان اى حد ممكن ياخد كورسات توازى كورسات الجامعة بس يبقى يقابلنى لو عرف يحصل الاربع سنين الى ممكن مهندس الحاسبات انو يخادهم فى الكلية و بيكمل بعد ما يتخرج

و فعلا مشكلة كبيرة اوى فى هندسة المنصورة ان فى دكاتره سنهم كبير اوى زى الكتور على الدسوقى الى فوق ال70 و مع ذلك بيدرس برمجه فى حاسبات واتصالات

مع ذلك برده فى دكاتره سنهم صغير و عندك رائد اسرة جود تايم فى المنصورة ده راجل زى الفل ميجيش 35 سنة و مع ذلك بيقول انه مبيعديش عليه 3 اشهر إلا لما ياخد شهادة او دورة عشان يطور معرفته و هى دى مشكلة الحاسبات والاتصالات انها بتتطور ديما فلازم متسيبش نفسك وتقعد فى البيت وتقول انا بقيت مهندس ...كده بتاع تجارة ممكن يسبأك ويحصل الى انت خدته فى الكلية بس لو انت واخدها جد و مكمل بعد الكلية فى الشهادات والكورسات يبقى انسى انك تتحط فى مقارنة مع اى حد تانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sai مشاهدة المشاركة
بن خلتي خريج تجارة
بس دماغه في الكمبيوتر ما شاء الله
بياخد دلوقتي كورس ccna
ده كورس شبكات اللي بياخدوه بتوع إتصالات
واللي بيشتغلوا فيه
أخويا لازم ياخدوه عشان يشتغل بيه
بس هو في الجيش فمش هيعرف ينتظم
بن خلتي بيقولوا هجبلك المذكرات ولو حاجة وقفت معاك هشرحهالك

مهو ده الفرق الى بقولك عليه ....انت تعرف الاول بخصوص ال CCNA انا حاليا باخد دورة فيها هى وال combTIA Network +p كل الدورات دى جايبها فى فديوهات من على النت وممكن بعد ما اخلص اخوش الامتحان واخد الشهادة عادى جداااااا

فشوف الفرق .....ابن خالتك الى خلص تجارة لسه بدور على CCNA انما انا الى لسه فى اعدادى هندسة برده بشوف نفس الدورة يبقى انا لما اخلص هندسة شوف انا هبقى فين وابن خلتك خريج تجارة هيبقى معلوماته فين و شوف الCV بتاعى و ال CV بتاعه .........عمره ما هيعرف يسبق المهندسين طول ما المهندس شايف شغله صح ...و هيفضل فرق الاربع سنين بتوع الكلية موجدين ........ولازم الكل يسلم فعلا ان مجال الكمبيوتر والاتصالات بقى بيعتمد على الكورسات و الشهادات الى لازم تاخدها من بره الكلية ....انما برده لسا ليا الافضلية بأربع سنين زيادة عن اى واحد هاوى عاوز يخش المجال ده

اقتباس:
أخويا خريج الدفعة اللي فاتت 2008/2009
الديجيتال لحق يدخل البلد :D
تقصد اخوك خريج دفعت 2007/2008 لان احنا الى 2008/2009

و مع العلم ان النظام الجديد بدأ يطبق حسب معلومات على سنة اولى 2005 فأكيد اخوك مالحقهوش ....انما كان بيطبق بس على الاصغر منه وهو لسه فى الجامعة

اقتباس:
أقسم لك بالله أخويا ده اللي خريج إتصالات بيعمل معايا مشاكل كتير عشان مدخلش لا إتصالات و لا حاسبات
يبقي أنا أول واحد تشوفوا عشان إنت مسألت ناس مجربه
أرجع تاني لحبيب قلبي البنا
في الحتة دي
اقتباس:
Sai
بصراحة انت مش فاهم اى حاجة
وبتتكلم وخلاص
وانا مش ها ارد تانى الرجالة ما شاء الله كلها فاهمة
انت الوحيد اللى جاى من كوكب تانى
عادى يا اسطورة كلام وفائى كان لازم يطرح وننناقش فيه لان فى شبهات كتير حول مجال الكمبيوتر والاتصالات و الشهات دى هتقابل بتوع ثانوى فى الجامعة فكلامه لابد ان يطرح عشان الناس تشوف الرأى والرأى الاخر

و بجد يا وفائى انت عارف انا بحبك اد أيه و زعلت جدا لما محمود قالى انك غيرت رأيك و ناوى على مدنى ...كان نفسى تبقى معايا فى حاسبات او حتى اتصالات

و المشاكل الى بعملها معاك اخوك انا دلوقتى عايش نفس القصة مع اهلى كلهم و الدى و عمى و كل الناس بيقولوا على اهبل لدرجة ان عمى قالى ادخل مدنى وانا هضمنلك الشغل بره .....فأنا عارف ان انا بختار اختيار صعب و انا مقبل على دراسة صعبة مش عشان الكلية صعبة ....لأ عشان لازم تطور نفسك و تبقى الافضل ......لأان البقاء للاقوى و الشهادات لازم تفضل تاخد فيها طول حياتك

اقتباس:
بجد ربنا يخليك يا بنا وتفضل معانا في الكلية
و سلملي علي نادر كتير
ده مانزلش الإختبارات عشان ميتصلش

وشكله هيحاول القاهرة علي فكرة
أصلي أنا و ياسين داخلين غزل و نسيج
شكلها والله هترسى على كده ....موضوع التحويل قارفنى اوى
و محمود على فكرة ده بيهرج شكله هيحول تجارة دمياط مش القاهرة ......دنا بقوله اديك نمرة شؤن الطلبة هناك بيقولى شكرا مش عاوزها ....امال هيحول ازاى بالنية بس ....ده واد بيهرج كل حياتى تهريج فى تهريج

و على فكرة انت و ياسين ممكن تلحقوا حاسبات انت عارف انها بتاخد من مجموع قليل و ان الاقبال عليها ضعيف فلو عاوز تدخلها هتلحقا ان شاء الله ......بس بسمع ان يوسف الاول على اعدادى هندسة المنصورة هيخشهاا

اقتباس:

حضرتك متأثر جداً بموقف أخوك
لكن اسمحلي
حاسبات مستقبلها واسع
خصوصاً في الشركات
وكذلك كهربا اتصالات
انت بتتكلم عن سلاح التكنولوجيا والمستقبل
وتقول إنه ملوش مجال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
على فكرة مجال تكنولوجيا المعلومات مازال بيحبو فى مصر ..... و المشكلة الى بتواجه معظم الطلبة انهم اصلا مش عارفين ايه هى تكنولوجيا المعلومات او ايه هى وظائفها ......يعنى لما حد بيسأل اى واحد ناوى على هندسة حاسبات ...و يقوله ممكن تشتغل ايه ؟؟ مبيعرفش يجاوب إلا فى كلمتين .....مع ان فى اسماء وظائف كتيير اوى ممكن يشتغلها المهندس فى مجال تكنوبوجيا المعلومات بس كلها غير معروفه و غير متداولة لأن فى مصر لسه المجال ده جديد نسبيا

وعلى فكرة يا وفائى لو كنت حضرت الندوة الى كانت فى الكلية عن "تكنولوجيا المعلومات و مستقبل التعليم العالى فى مصر " الى كانت منظماها شركات انتل وميكروسوفت وسيسكو وايتيدا .......كنت هتعرف بجد ان البلد لسه بخير ولسه و محتاجا مهندسين فى المجالت دى كتير اوى .......

و على فكرة انا والدى مختلف معايا دلوقتى لانى عاوزنى ادخل اتصالات مش حاسبات و جابلى كلام دكاترة ومهندسين كبار جدا بيقولوا ان احتياجات السوق المصرى دلوقتى لأتصالات اكتر بكتير من حاسبات او اى قسم اخر ....يمكن يكون كلامه صح فى النقطة دى بس محدش عارف بعد اربع سنين ايه الى هيحصل فالواحد يخش الى بيحبه و بعدين ربنا يسهلها فى الشغل ...........المهم الشغل فى المجالين دول للأفضل مش معنى انك جبت جيد جدا فى الكلية يبقى انت الافضل..... لأ......اهم حاجه ال CV الى بتقدمه لما تجى تشتغل فى اى شركة هو ده المهم خدت شهادات ايه تانيه و دورات وكورسات ايه ؟؟........ فلازم الكلام ده يكون فى دماغ كل واحد انه ينمى الCV بتاعه من دلوقتى لان ده الى هيفرق كتيييير اوى بعدين

اسف والله على الاطالة واتمنى انى ابقى متقلتش عليكوا ...بس اصل انا فعلا عايش الازمة دى دلوقتى فى اختيار الاقسام