قديم 11-09-2013, 02:35 AM
thekingboy thekingboy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

thekingboy is on a distinguished road
Opp

بصوا يا جماعة انا مش عاجبني الأختيارات الصراحه :D أنا مأخدتش درس فيه وجبت 24.5 والمستوي جبت 8 مش عايز أقول ان الدرس حاجة وحشه لكن الماذه لذيذة ومش بلحفظ خاالص ومش عايز أعمم برضو لانه قريت الأعسر (أشول عندنا في مصر XD ) عنده قدرة على تعلم اللغات بسهولة !!

بصوا نصيحتي يارب تفيدكم بلاش زحمة الكتب الكتر واحل هنا واحل هنا انت مجرد كتاب خارجي واحد بس انا عن نفسي شايف ان SURPRISE لذيذ بس فيه عيب انه مفيش نموذج أجابات

عايز تكتسب كلمه (لاحظتم أني مقولتش تحفظ ) تجيب الكلمة لو مش عارف نطقها دور علىها على جوجل في أيقونه كدا بتخليك تسمع الكلمة سمعت الكلمة شوف الكلمة دي أقرب حاجة لنفس حروفها ايه وأربطها بيها بس أوعي كلوا يدخل على بعضه في دماغك وحط الكلمة دي في جمل من عندك طبعا اللي حيقرأ حيقولك كدا عايز ساعة في كل كلمة بلعكس الكلام بس اللي مستفاض XD (انا جبت الكلمة دي منين ! ) لكن عمليا مش حتاخد أكتر مش دقتين حتبقي الكلمة في دماغك خلاص وثبتت

نصيحة تانيه ياريت لما تيجوا تكتبوا المقال بلأنجليزي متقعدوش تحولوا من عربي لأنجليزي !!! خلو دماغكوا علطول تلقائي تفكر بلأنجليزي انت لما كنت طفل كنت بتحول من لغة الأشارة للعربي مثلا !! ولا قعدت تحفظ كلمات علشان تفهم كل اللغات بلأكتساب

وخلو عندكم روح أنك مش بتتعلم علشان الأمتحان انت بتتعلم لغة حتستفاد بيها