قديم 25-10-2011, 07:34 PM
sony17 sony17 غير متواجد حالياً
عضو جديد

sony17 is on a distinguished road

اقتصاد طبعا و بيشتغل بدون أيييييييييييي واسطة مش عارفة إيه الإشاعة العجيبة دي
و اللي بيقول انا اعرف مش عارف مين خريج سياسة و اقتصاد و متخرج بقالو 7000 و كام سنة مشتغلش واللي بيقول عاطلين و اللي بيقول واللي بيقول
طب ما اناعرف واحد اشتغل في هيئة الاستثمار مجرد ما تخرج بدون أي واسطة و اشتغل في مجال الاقتصاد مشتغلش ساعي يعني ولا حاجة
و اعرف واحدة قدمت في بنك مشهور وخدوها علي طول و قالولها شهادتك دي لوحدها واسطة !
و اعرف ناس اشتغلو في شركة كبيرة كانت طالبة يا اقتصاد الجامعة الأمريكية يا اقتصاد إنجليش جامعة القاهرة و ممنوع أقل من كده!
يعني الخلاصة فرص العمل دي أرزاق و لو قعدنا نجيب في تجارب الناس عادي ممكن نجيب جميع أنواع التجارب من هنا للصبح الناجحة و الفاشلة ثم إن متعرفش اللي فشل ده فشل ليه أكيد فيه سبب!
لكن خريج اقتصاد أو إحصاء انجليش سمعته طيبة جدا من حيث المستوي العلمي و ليه أولوية في العمل و يقدر يشتغل في أييييييييي شركة او بنك في مصر بدون أي وسائط
و علي الرغم من انه فيه مجالات عمل كتير مشتركة بينه و بين تجارة إنجليش إللا انه كل واحد فيهم ليه تخصصه الأكثر حرفية فيه يعني بتاع اقتصاد أصلا مش المفروض يبقي محاسب وبتاع تجارة ميجيش مثلا analyst ولا ecnometrician لو واحد عايز يختار مجال يبقي مميز فيه عادي هيلاقيه ببعض المجهود و اكتساب المهارات
و علي فكرة علي عكس الشاءع خريج اقتصاد و إحصاء انجليش مش هيحتاج أصلا يفكر يفكر في موضوع الواسطة ده علي عكس الشائع تمامااااااااااااااااا لإن كل شركات و بنوك مصر مفتوحة قدامه لإني شايفة الردود هنا مشددة علي الموضوع ده أوي و انا طبقا للي شفته من الخريجين مسمعتش عن حاجة من دي إطلاقا بس من الأقسام اللي قلت عليها و إنجليش