قديم 17-08-2015, 05:25 PM
DPT-Blue Phoenix DPT-Blue Phoenix غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

DPT-Blue Phoenix is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورة جوجوو مشاهدة المشاركة
طب معلش عارفة اني بتقل ع حضرتك بس غصب عني والله ...
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورة جوجوو مشاهدة المشاركة
دلوقتي قسم كلينيكال دا بيقولوا ممكن نحضر فيها ماجستير ونشتغل ل معاهد الاورام ومستلفى السرطان وكاننا زى دكتور بشري الظبط هو بيشخص واحنا نحدد الدوا وكدا ..
بس انا مجربتش الموضوع دا ف حد وف نفس الوقت بقول دكتور العلاج الطبيعي مش هيشخص حالة ولا هيكتب روشتات ولا كدا ودا اللي انا عاوزاه ابقى ليا عيادة وكدا عارفة ان طلباتي مش متوافقة مع بعض ودي المشكلة ان صيدلة فيها ميزة مش ف علاج وعلاج فيه ميزة مش ف صيدلة ودا تاااعبني لان الاتنين عيوبهم بالنسبة لي رخمة اوي ومش بتحقق طموحي ... بابا قاللي ممكن لمما تتخرجي من صيدلة تخشي علاج طبيعي عادي تاني بس انا شايفاه تعب ع الفاضي وش هبقى حاجة معينة
انا فعلا حابة دراستها جدااااااااااا مش قادرة اقبل فكرة اني مش هدرس احياء وكل زا اسمع حد بيقول هرمونات او اى كلام عن الاحياء بيجيلي اكتئاب وبعيط لاني بحبها اوي وبحب اعرف الكيميا بتاعة جسم الانسان ..
بابا سال دكتور علاج طبيعي قالله اانا كان جايلي اسنان بس رفضتها عشان الدم وكدا ودخلت علاج فبقوا يقولوله ف الكلية بقى تسيب اسنان وتدخل علاج طبيعي قالله هى هتتعرض لكدا وف نفس الوقت صيدلة ليها احسن كبنت لان في عيانين رجالة وكمان في حاجات متنفعش بالاجهزة ... طب انا دلزقتي اعمل ايه طموحي ف دراسة الاحياء هيتحقق ف علاج طبيعي بس طب عاوزة اعرف هو اانا ينفع اشتغل ف مستشفى اتابع عيانين وكدا وينفع ابقى مع الدكاترة ف العمليات اصل الدكتور الصيدلي المتخصص ف كلينيكال بيدخل العمليات هو اللي يحدد نسبة الادوية وكدا ... انا مش عارفة اعمل ايه خلاص المفروض هقدم ف اول تسعة ان شاء الله ولسة محتارة لحد دلوقتي .. وكمان اختي بتقوللي كل فرص شغل علاج اللي بتقولي عليها دي صح بس مش موجودة هنا ف مصر وانا عاوزة اشتغل ف هنا ف نفس الوقت مضمنش فرصتي ف السفر برة وف نفس الوقت الجيش مظنش ان فيه فرص لبتوع علاج طبيعي زى الصيادلة وانا حابة اشتغل ف الجيش ...
معلش عارفة اني بتعبك بس والله انا بجد تعبت وزهقت م الموضوع دا وعاوزة ارتاح بقى واوصل لقرار كل كلية فيها نقص بتكمله التانية وانا مش عارفة اعمل ايه ...
.........................

اولا معلوماتك غلط جدااااااااا عن الصيدلة الاكلينيكية ودا مش هنا فى مصر يعنى ان الصيدلى يوصف دواء فى مصر هنا انسىىىىىى دا انا اخويا صيدلى ومراته برده صيدلة وكنت فى نفس الموقف دا وسالته عن الكلينيكال ..

ومين الى قال ان علاج مبيكتبوش روشتات اساسا احنا فى العلاج الطبيعى بنستعمل بعض انواع الادوية فى الشغل ..

فى تقنيتين حاجة اسمها Iontophorosis .. ادخال مواد كيميائية للجسم مباشرة بواسطة تيارات كهربية مباشرة قليلة الجهد ..

او حاجة اسمها Phonophorosis .. ادخال مواد كيميائية للجسم بواسطة الموجات فوق الصوتية ..
..............................

احنا بندرس عضلات وعظام واعصاب بالتفصيل عن الطب البشرى فى العلاج الطبيعى فى مواد الميكانيكا والعلاج اليدوى وغيرها ..

.............................

علاج فيها اقسام خاصة بالنساء فقط زى نساء وتوليد وكمان فى شغل الاطفال مفيش فيه رجالة خالص دول قسمين كاملين مفيش فيهم اى راجل بالغ .. عندنا قسم الجراحة والحروق والجلدية والتجميل او تاهيل قبل وبعد الجراحة بتكون انت اساسا فى غرفة العمليات على طول كجزء من الفريق الطبى .. واساسا معظم المرضى فى العلاج بيكونوا بنات ..

...........................

مين قال اننا مبنوصفش دواء !؟ بعد ال DPT قانونيا ليك الحق فى كتابة روشته .. واحنا فى المستشفى بنتابع مرضى وبنعالجهم و اكتر دكتور بيقعد مع المريض هو دكتور العلاج الطبيعى ...

الى انت بتقولى عليه بالنسبة لصيدلة هو الى مش حقيقى اما علاج هنا فى مصر احسن من صيدلة 1000 مرة ..

علاج طبيعى ليها شغل فى الجيش .. وممكن تفتحى مركزين والمركز يكون فيه اكتر م تخصص على عكس صيدلة برده .. غير ان علاج فيها اقسام ودنيا تانية .. وفى فرق بين الدكتور الى حضرتك سالتيه على ايامه كان العلاج الطبيعى فى بدايته وبين العلاج الطبيعى والتطور الى حصل فيه فى اخر كام سنة وتطبيق الدى بى تى ودنيا تانية واظن انى كاتب عن الدى بى تى اصلا ..

احنا اساسا لينا نوع من التشخيص اسمه Working diagnosis .. دا لازم .. اما بعد الدى بى تى فمن حقك تكتب روشته عادى جدا وان المريض يجيلك مباشرة بدون تحويل من الدكتور البشرى دا قانونيا .. زالدى بى تى متطبقة فى مصر من 2013 .. و3 دفعة بتاخد فيها دلوقت ..

يعنى فى العلاج فى 5 سنين + سنة ماجستير + 2 دى بى تى بعد التخرج ..
دا غير الماجستير والدكتوراه بس دكتور بتعمل علاج طبيعى الى بيعالج امراض شلل واعاقات وغيره من الامراض الى مكنش ليها علاج ومن حقك تشخص تشخيص اولى للحالة ومن حقك تكتب روشتات خاصة بشغلك كمان .. غير اننا بنشوف صور الاشعة والتحاليل والحاجات دى عادى جدا وبندرس المواد دى فى الكلية طبعا ..

......................

اما فى مصر اساسا الناس الى عارفة دكتور شاطر علاج طبيعى بتروحله مباشرة بدون ما تروح لبشرى والدكاترة هنا بيوصفوا ادوية عادى جدا لكن بما اننا بنتكلم قانونى فمن حقك بعد الدى بى تى تكتبى روشته والمريض يجيلك مباشرة والدى بى تى موجودة من 2013 ..

وانا مش هجاوب اكتر من كدا لان بصراحة معلش والله ما فى مقارنة بين علاج وصيدلة مع الاحترام للصيدلة بالنسبة لوضعهم فى مصر فيما عدا ان صيدلة مشهورة حبتين عشان قديمة .. طبعا غير ان عدد علاج طبيعى قليل جدا جدا جدا وصيدلة كتير جدا جدا جدا مفيش اكتر من الصيدليات هنا ..

علاج طبيعى بخرج حكومى وخاص كل سنة حوالى 5000 - 6000 بعد ما عملوا كليات خاصة كتير وهما 7 كليات ..

صيدلة بتخرج اقل حاجة من الجكومى بس 17-20 الف ؟؟؟؟؟!!!!!!!! مع الخاااااااص وصيدلة مش اقسام زى علاج يعنى كلهم بيفتحوا نفس الصيدلة ونفس شغل شركات الادوية وبالتالى العدد هنا بياثر جامد على الشغل على عكس العلاج فى اقسام كتير جدا .. غير شغل اصابات الملاعب والحاجات دى ..

اخر كلمة هقولهالك بقى صدقينى والله لو دخلتى صيدلة بكره تفتكرى اللحظات دى وهتندمى .. انا مليش مصحلة تدخلى دى او دى مش هتفرق معايا .. لكن انا والحمد لله عارف قيمة مجالى كيس جدا جدا جدا وعارف انه مميز حتى عن باقى المجالات الطبية .. وفى بيتى هنا فى دكتورة بشرى و2 صيدلة وانا علاج فعارف فعلا انا بقول ايه كويس ..

لو عايزة الطريق السهل والراحة ادخلى صيدلة كل دورك اما فى شركة ادوية كمندوبة .. او تفتحى صيدلية او شغلك فى المستشفى صرف ادوية للمرضى فقط لا اكثر ولا اقل ..

والسلام عليكم

http://ask.fm/Elsareih/answer/131168909893
http://ask.fm/Elsareih/answer/131169899589
http://ask.fm/Elsareih

http://ask.fm/Elsareih

Hope + Faith + Love = Change