قديم 31-07-2009, 05:21 AM
dr\newton dr\newton غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr\newton is on a distinguished road

بسم اللخ والصلاة والسلام على رسول الله وبعد

اولا انا اخوكم فى الله احمد نهائى طب القاهره وكنت اول المنطقه فى الثانويه
انا هكلمكم بصراحه رغم اعتراض الكثيرين لانى انا نفسى عشت هذه التجربه

اكثر من 90 فى الميه من طلبة كلية الطب داخلين استخسار مجموع او علشان يتقال عليه دكتور وده راجع لاسباب اهمها عقده لدى الشعب المصرى انه هناك كليات قمه وكليات قاع وكل راجل وست فى مصر نفسهم ابنهم يطالع دكتور علشان يمنظر ويقول انا ابو الدكتور مايهموش بقى ابنه ده ممكن تكون ميوله وابداعاته مخالفه تماما لكارير الطب مش مهم المهم المنظره والفشخره وعلشان كده بنتخلف اكثر واكثر لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه واكرر بيحبه هتشوفوا مصر دى هتكون عامله ازاى لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه هيبدع فيه ولو قابلته صعوبات هيصبر ويتحمل ويكفيه انه بيحب المجال وانا خير مثال انا كنت كويس جدا فى الاحياء وكنت كويس جدا فى الرياضه ولكن اختيارى السيىء الذى مازلت ادفع فى ثمنه حتى الان دخلنى الطب ووجدت عدم تاقلم غير طبيعى وكانى والكليه قضيبى قطار متلازمين ولكن مع استحاله تقاربهما فنصيحه لكل واحد حفظله كلمتين وفاكر ان الثانويه العامه مقياس وحفظه للاحياء مقياس والله الذى لا اله غيره الموضوع فى الكليه غير ما انتم متصورين الكليه قصة تانيه وحشو وصم غير طبيعى لدرجه والله يا اخوه انا كانت بتيجى عليا ايام كنت علشان دماغى ماتصديش اجيب كتب ومراجع فى الرياضه (المجال الذى احبه) علشان احل كام مساله افك بيهم العبط والصم والخبل اللى فى الكتب صدقونى وساعتها لا قدر الله لو فشلت المصيبه هتبقى مصيبتين اول مصيبه انك فشلت تانى مصيبه انك بتكره المجال او مش متلائم معاه وبالتالى خسرت الجلد والسئط يعنى لو فى مجال بتحبه وسئطت ممكن حبك للمجال يعوضك الفشل انما تخيل فشل مع كره حاله كرب صدقونى

وعموما نصيحه اللى بينفع فى كليه الطب عموما خريجى الاى جى لان عندهم قدره ماشاء على الفهم والتحليل ماشاء الله مش الحفظ والصم بتاع المدارس الحكومى ولو كان والدك دكتور او دكتوره صصدقونى مافيش احسن ليهم من كليه الطب اللى الطالب الغلبان هياخده فى شهر ابن الدكتور هيشربوا بمعلقه دهب فى اسبوع وبتبقى ولاد الدكاتره فى سنه تانيه او تالته وبيعملوا عمليات المصران وغيرها اخيرا نصيحه لوجه الله خشوا اللى انتم كويسين وهتبدعوا اوعى تسمعوا كلام اهليكم كونوا الشخص المناسب فى المكان المناسب ولا تكونوا انمعه ان قامت قمتم وان قعدت قعدتم والسلام عليكم