قديم 24-08-2012, 04:18 PM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سهيلة 23 مشاهدة المشاركة
لو سمحت يادكتور ...
انا عوزة اعرف نظام المذاكرة فى الجامعة
ولو عاوز تتفوق فيها وتجيب مراكز -انا عارفة ان ده صعب شويه-بس الصعب بإذن الله يهون
المهم يعنى المطلوب مذاكرة منين وامتى هل طول السنة ولا ف الاخر
انا مش عوزة ادخل الكلية عشان انجح واعدى بس انا عوزة ابذل مجهود ان شاء الله
فلو ممكن حضرتك تقولى او تفيدنى بخبراتك

الكلية دى مختلفة تماما عن الثانوى ممكن حد يذاكر كتيييير وينجح ويجيب جيد وحد تانى مش بيذاكر الا قبل الامتحانات بفترة صغيرة ويجيب امتياز وجيد جدا

يعنى الموضوع مش خاضع لعدد ساعات المذاكرة او بالمجهود الموضوع بيتوقف على حاجات كتيرة اولا ودى بعتبرها الاساس ويممكن تستغربى من ان اهم حاجة عشان تجيبى تقدير انك فعلا عندك ارادة تجيبى تقدير لان فى ناس تقولك انا ذاكرت اخر السنة واللى عاوزة انجح وخلاص وناس تانية تذاكر اخر السنة بس حاطه فى دماغها تجيب مثلا جيد جدا وتجيب فعلا لانها مركزه على هدفها

تانى حاجة المحاضرات ... مش مهم تفهمى فى المحاضرة اهم حاجة تعرفى الدكتور دا بيركز على ايه لانه طول كلامه بيتكلم عن الحاجات المهمة واى حاجة يقول عليها مش مهمة يبقى فعلا وفورا تخليها مش مهمة وتركزى على باقى الحاجات لان فى ناس تقول انا هذاكر كله وتجهد نفسها وفى الاخر متعرفش تحل ولا دا ولا دا اما الناس الذكية بتركز اوى على الحاجات اللى بيقولها الدكتور وبتلاقى الامتحان كله منها

فى شوية حاجات لازم تعرفيها ان الدكتور مش شرط يجيب اسئلة على جميع الاجزاء زى ثانوى .. دا ممكن يجيب فى فصل واحد تلات تربع الامتحان عشان كدا بقولك المحاضرة ثم المحاضرة هيا اللى بتبين طبيعه اسئلة الدكتور
وطبعا ودى حاجة ممكن تكون متعرفيهاش ان نظام الامتحان فى الكليات العلمية دلوقتى مفيهوش كتابة يعنى انتى بيجيلك ورقة بتحلى فيها بيبقى معظمها اختيارى وصح وغلط وممكن يحط شوية اكمل وفى الاخر بيحط شوية اسئلة كدا اسمها short essay ودى بتبقى سؤال وبيتحل بس (بالمختصر المفييييييييييد) يعنى مش بكتر الكلا