قديم 25-12-2013, 04:09 PM
الصورة الرمزية ahmedelfangary
ahmedelfangary ahmedelfangary غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ahmedelfangary will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

عقدتى

المعانى كلها بحفظها اصل يعنى ازاى اعرفها كويس الا بالحفظ

المستر بتاع العربى الجديد عاوز واحد حافظ المظاهر وانا باخد اليوم كله وقعدت اعيط ماما قلتلى دى بلاغة مش تحفظيها وبصيت على شوية امتحانات على النصوص لقتها سهلة ومش بالصعوبة زى للى مستر مفهمنا ومخلينا نحفظ كدا

فحضرتك دلنى اعمل ايه مش قادرة احفظ خالص المظاهر ولو حفظتهم هاخد اليوم كله وممكن اليوم اللى بعده لو نص طويل

فانا اعمل ايه وهل ممكن اكتفى بالتعليق بتاع كتاب المدرسة زى مالناس بتقول

ولا اعمل ايه

مستنية الرد

اعمل ايه طيب

بالنسبة للمعاني انا كنت باعرفها من السياق .. ده مع حفظي المسبق ليها .. وانا كان قاعدتي في الحفظ هي الحفظ المدعم بالفهم .. يعني هناخد المضاد الحيوي اللي هوا الحفظ .. ومعاه مكمل غذائي اللي هو الفهم ..

بالنسبة للمظاهر هيا سهلة جدا .. كل المحسنات اللي عندكو تقريبا عشرة .. اما علم البيان ده اسهل حاجة ووواضح .. انتي هتفهمي كل مظهر ككقاعدة وتدرس فائدته او بيعمل ايه .. وبعد كده حلي كتييير على الجماليات .. واقري عنها .. وعندك موقع كايرو دار عليه شرح كامل .. بس رجاء متحفظيش الجماليات وان حفظتيها .. احفظي بعد ما تكوني فهمتي ..

وتعليق كتاب المددرسة .. سيبك منو .. لاني مذاكرتش من كتاب المدرس اللي في اخر الايام .. فانتي اشتري الامتحان ... وزاكري منو وحلي على الدرس كتيير ..