قديم 03-11-2009, 01:08 AM
استاذ الاحمدى استاذ الاحمدى غير متواجد حالياً
عضو جديد

استاذ الاحمدى is on a distinguished road
Opp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 مشاهدة المشاركة
انا الحمد الله شغال بالعقد المميز بوظيفة معلم مساعد حاسب الى بمحافظة كفرالشيخ ادارة دسوق التعليمية وحاصل على بكالوريوس تجاره شعبة محاسبه من جامعة طنطا دفعة 2005 بتقدير جيد وطالع السادس على الدفعة بتاعتى

انا الحمد الله بحب العلم جدا وعلشان كده رحت قدمت تمهيدى ماجستير فى كلية التجارة بشبين الكوم ومن يومين النتيجه ظهرت ونجحت الحمد الله
وحاليا بحضر موضوع الرسالة بتاعتى
فعاوز اعرف منكم هلى لما ان شاء الله احصل على رسالة الماجستير هاتزود مرتبى او هاترفع درجنى او كلام من ده وهتساعدنى فى الترقيه مع العلم انى سمعت من بعض المدرسين عندنا انها مش هاتفيدنى خالص لانها مش تبع مجال العمل
ارجو سرعة الرد لانى بجد الواحد محتار مع العلم ان رسالة الماجستير والله بتكلف كتير ومينفعشى بعد ماخد التمهيدى مكملشى الرساله
وكمان انا السنادى باخد تربوى عام علشان الشغل
الأخ الفاضل اهنأك على نجاحك مقدما بالحصول على الماجستير ثم الدكتوراه إنشاء الله .
لا تتردد وأكمل المسيرة لا تعرف الخير فين من الممكن ان تلتحق بالجامعة وأعرف أكثر من واحد التحق بالجامعة ورسالنة لم تكن فيما يقوم بتدريسة ( منهم بجامعة القاهرة وعين شمس )
أو ممكن تلتحق بالتعليم الفنى وتقوم بتدريس مادة المحاسبة فى التجارى (ولماذا لا تفعل ذلك حاليا ) عندها يزيد مرتبك 100 جنية تقريبا وتحسب للحاصل على الماجستير أقدمية مدتها سنة وللحاصل على الدكتوراه أقدمية مدتها سنتان وذلك من قانون 47 في سنة 1978 باب لجنة شئون الخدمة المدنية مادة (2) وتأخذ وضعك بين زملائك
أما بالنسبة لمادة الحاسب اذا كان موضوع الرسالة يخدم المادة مثلا جزئية منها تتحدث عن الحاسب الآلى وعلاقتة بالمحاسبة أو ما إلى ذلك وأنت أعلم منى. ويوجد الكثير يفعل ذلك حتى يستفاد بعد موافقة الموجة الأول على الموضوع أو الموجة العام بالمديرية ودائما مايقفوا بجانب هذة الحالات
فى هذة الحالة يزد مرتبك وتكون الأقدم فى مستواك الوظيفى أما خلاف ذلك لاتستفيد ولكن صدقنى يابنى لاتتردد وأكمل انشاء الله من الموفقين وأقول لك يابنى لأنك من سن أولادى ( 58 عام مدير بالتعليم الثانوى)
وفقك الله