قديم 02-10-2010, 10:55 PM
mrweb mrweb غير متواجد حالياً
عضو متواصل

mrweb is on a distinguished road

اقتباس:
اتعلموها ------- والبلد مليئة بمن هم الأحق ---- فلماذا هذا بالذات ؟؟؟!!!!!!!!!
البرادعي ناقص يحلف يمين طلاق انه مش مرشح للرئاسة, كل كلامه انه عاوز انتخابات حرة بدون تزوير. لماذا التمسك بالتزوير؟ ليه ماحدش شاغل دماغه بفكرة تزوير الانتخابات وشاغل دماغه بان البرادعي وحش وابن ستين في سبعين؟ الانتخابات مزورة وليس من حقنا انتخاب احد , نحن غير قادرين على انتخابات البرادعي او غيره.

اقتباس:
لكن هيهات فالمادة الثانية فى الدستور والتى يشاغل بها البرادعى عقول هؤلاء
هى حياة كل مسلم على أرض مصر
موضوع المادة الثانية دي حكاية مزورة من حزب التزوير زي فبركة صور بنت البرادعي والطلع وراها مزور صغير من الحزب وتم القبض عليه وفصله من الحزب. كل كلام البرادعي عن السبع نقاط دول لا اكتر ولا اقل:
1. إنهاء حالة الطوارئ
2. تمكين القضاء المصرى من الاشراف الكامل على العملية الانتخابية برمتها.
3. الرقابة على الانتخابات من قبل منظمات المجتمع المدنى المحلى والدولى.
4. توفير فرص متكافئة في وسائل الإعلام لجميع المرشحين وخاصة في الانتخابات الرئاسية.
5. تمكين المصريين في الخارج من ممارسة حقهم في التصويت بالسفارات والقنصليات المصرية.
6. كفالة حق الترشح في الانتخابات الرئاسية دون قيود تعسفية اتساقاً مع التزامات مصر طبقاً للاتفاقية الدولية للحقوق السياسية والمدنية، وقصر حق الترشح للرئاسة على فترتين.
7. الانتخابات عن طريق الرقم القومي. ويستلزم تحقيق بعض تلك الإجراءات والضمانات تعديل المواد 76 و77 و88 من الدستور في أقرب وقت ممكن.

لا علاقة للبرادعي لا بالمادة الثانية ولا اي مادة فقط المواد 76, 77, 88. أما موضوع الاقليات مشاكل المسحيين المصريين من سنين طويلة اوي , البهائيين واخدين احكامهم القضائية من 2007 و 2008. ثم ان مصر شعب واحد فكرة الاقليات دي فكرة حزب التزوير.

حزب التزوير بيعمل كالاتي بين المصري المسلم والمصري المسيحي:
بيفهم المسلمين انه واقف ضد اقباط المهجر الخونة , و مسيحي الداخل الكفرة العاوزين يهدموا الاسلام, ويجري على المسيحين يفهمهم انه واقف ضد الاخوان و المتطرفين العاوزين "يبيدوا" المسيحين في مصر. و يزود الحقد بين ابناء الشعب الواحد و المسلم يتشغل مع المسيحي ويسيبوا حزب التزوير يهنأ بمصر. دي لعبة قديمة وبيعملها معل الكل واخرهم المحامين و القضاء عشان يشغل جناحي العدالة في مشكلة شخصية بينهم على ما يتم تزوير الانتخابات في هدوء.

اقتباس:
عمى على هيموت من الجوع ونايم على فراش الموت من قلة ماباليد حتى ثمن العلاج
لكنه قال لوعشت إلى يوم الانتخابات لم ولن انتخب البرادعى لأنه ليس صناعه محلية
اتمنى له الشفاء باذن الله و لو كان هناك عدل في هذا البلد لكان هو اولى من الوزراء بالعلاج على نفقة بلدنا مصر. و انا موافق انه ماينتخبش البرادعي و مش عاوز حد ينتخب البرادعي "ده على فرض انه هايرشح نفسه" لكن عاوز اننا يكون لنا حق الانتخاب بجد مش تمثيليه معروفة النتائج مسبقا