قديم 20-02-2009, 02:59 PM
الصورة الرمزية rahmah
rahmah rahmah غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

rahmah is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي111 مشاهدة المشاركة
الأخ الفاضل الزميل لي مشكلة وقد أرسلتها مسبقا ولم يصلني الرد فأنا خريج كلية التربية دفعة 86 وتم تعييني في 1/9/86 وسافرت عام 1994 الى الخارج ورجعت من السفر واستلمت عملي سنة 2004 وكنت مسافر على الدرجة الثالثة ورجعت على نفس الدرجة علما بأن زملائي نفس التعيين أصبحوا على الدرجة الأولى وبعد عام من استلامي العمل أخذت الثانية علما بأن الذين عينوا عام 1994 حصلوا الآن على الدرجة الأولى لأنهم لم يجلسوا في الدرجة الثالثة حسب قرار الجنزوري سوى 6سنوات وأنا جلست في الثالثة من 86 حتى 1999 أخذها زملائي يعني كده جلسوا في الثالثة 13 سنة وعندما سئلت في الادارة التعليمية التابع لها قال القانون يقول لو زدت عن 4 سنوات في الخارد تقف الدرجة ولا تأخذها حتى تأتي أذا أنا عندي رسوب وظيفي كبير عن زملائي أرجو من سيادتكم التوضيح وشكرا .
سيدي محمد علي 111 أنا عندي نفس المشكلة وطبعا أثرت علي جدا في الكادر حيث أنه من هم أقل مني في تاريخ التعيين أصبحوا الآن أعلى مني في الدرجة والالوظيفة المسكنين عليها وكذلك في فلوس الكادر ومش عارفة اتصرف
والله لو فيه حد عنده نفس المشكلة من أي محافظة يللا نجمع كلنا ونرفع شكوى جماعية وخاصة اننا كنا بندفع التأمينات والمعاشات بانتظام وفي نفس الوقت كنا بنشتغل يعني سنوات الخبرة ماشية مش زي زميلاتنا اللي كانوا مسافرين مرافقة زوج أخدوا الدرجة وهم في بيوتهم ومفيش شغل ولا خبرة
رجاء أفيدوني :
أولا اي حد عنده نفس المشكلة عشان نقف وقفة واحدة وأكيد احنا كتير وكلنا بنعاني من نفس المشكلة بس كل واحد لوحده ومش عارف يعمل ايه
ثانيا : ايه الخطوات الصحيحة اللي المفروض نعملها عشان نقدر نتساوى باللي زينا