الموضوع: ممكن حد يقنعنى
قديم 23-07-2011, 01:18 PM
محمد ميزو محمد ميزو غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد ميزو is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى واصف مشاهدة المشاركة
شكرا لحضرتك كلامك فعلا مقنع جدا جدا بس الصراحة انا حابة علاج طبيعى جدا و قريت عنه كتير و حساه مش تقليدى و حاسة انى عايزة اشتغل فيه
طب ممكن حضرتك تقولى ايه مشاكل العلاج الطبيعى غير النقابة و اللقب عشان انا مش مقتنعة بالعيوب ديه

هو العلاج الطبيعي ليه مشاكل في كل دول العالم بسبب انه اصبح اكثر تاثير و المريض بقى بيفضل انه يتعالج بيه و بيستغنى فيه عن العلاج الدوائي و في بعد الحالات بيستغنى عن التدخل الجراحي و حتى بعد التدخل الجراحي بيكون للعلاج الطبيعي الدور الاهم لإعادة المريض لحالته السابقة و يمكن عشان كده بيطلقه عليه في اوروبا طب المستقبل
كمان الكلية مصنفة عالميا و قريب جدا هتاخد الجودة و كمان هطبق نظام الدي بي تي و ده نظام مش موجود في دول كتيرة بل انه موجود في امريكا في 5 جامعات بس و هيصبح بعديها خريج العلاج الطبيعي هيكون من حقه اللقب و التشخيص + انها هتديله مهارات عملية و متوى علمي عالي جدا

و انا طالب في كلية العلاج الطبيعي و كان مجموعي يدخلني طب و اسنان و صيدلة و لكني فضلت علاج طبيعي عشان هي حاجة جديدة و غير تقليدية و عدد الخريجين منها قليل و ده بيدي الواحد فرصة انه يتميز في مجال عمله وم ن السهل انه اسمه يتشهر بعد ما يتخرج و يشتغل
و كنت بسمع عن مشاكل الكلية اللي يمكن قلت بشكل كبير اوي دلوقتي
بس احنا كده في مصر اي حاجة جديدة و مميزة بنحب نقلل من قيمتها و مش بنحاول نتطور