قديم 17-08-2011, 04:42 PM
منه الله(منمن) منه الله(منمن) غير متواجد حالياً
عضو متواصل

منه الله(منمن) is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لله مشاهدة المشاركة
ههههههه حرام عليكى والله ده بالعكس انا ممكن اكون معاكى لو واحد اساسا داخله من صنايع لان الى بيدخله بتوع ثانوى صناعى ودول فى الضياع رغم ان والله فى واحد منهم السنه الى فاتت معايا وجاب هندسه المنيا وماشى مكسح بس اهو على قده لكن لما يبقى واحد داخل من ثانوى عام وخد سنتين كمان فى تخصص مدنى مثلا زى حلاتى ويدخل هندسه قسم مدنى برضو انتى مش شايفه اصلا انوا يبقى متفوق على الى فى الكليه ؟؟

لان العجز فى بتوع الصنايع بيبقوا مش كويسين فى الرياضه والانجليزى لكن بتاع الثانوى اطحن فيهم وانا اصلا وكل بتوع الثانوى الحمد لله والله كل شعبتنا كلهم معدا ممكن تلاته مدخلوش هندسه لكن واحد راح تعليم صناعى والتانى راح معهد خاص هندسه والتالت بيعمل معادله تانى

يجماعه والله العظيم الوضوع عاوز واحد بجد قلبه ميت وحاطط هدف قدامه وانا قلت حدخل يعنى حدخل وحتى لو مجاتليش حقعد اعمل معادله لحد ما ادخل وانا وراها وراها ههههه

طب تصدقوا والله العظيم بقى فى ناس كانوا معايا فى اعدادى هندسه السنه الى فاتت وكانوا فى المعهد ودخلوا سنتين ومجابوش هندسه وانوا قعد سنتين يعمل معادله وفى الاخر دخل !!!!

الى بيتعب ربنا بيكرمه وبعدين المعهد مش زى منتوا فاكرين يعنى انتى بس حتروحى كورسات فى كل المواد وحتبقى كويسه مع المهندسين الى بيدوكى الكورسات هما الى بيحطوا الامتحان وبيظبطوا ووالله وعلى فكره السنتين مش بيروحوا هدر قوى يعنى اى نعم هوا اتعلمنا حاجه فى مدنى وعرفنا حجات بتاع هندسه مخدهاش فلما حندخل اققلها معندناش رهبه الكليه

بصى الخلاصه بجد لو عندك هدف هتستنى وراه ولو ليكى نصيب حتدخلى اما بقى لو حتقولى الناس بيقولوا لا حضيعى وبابا قالى لا وماما معرفش ايه زى الى حصل معايا لا حتروحى ولا حتيجى

وعلى فكره والله معهد اسكندريه ده جميل وحتقضوا ايام جميله والمناهج عبيطه بالنسبه لبتاع ثانوى وعموما لو حبيتوا انى اديكوا ارقام مهندسين هناك تستفسروا منهم عن اى حاجه فى الموضوع ده يعنى تسالوهم عن مثلا الى بيدخلوا كل سنه من كل شعبه او تساليه ادخل ولا لا او اى حاجه عاوزنها ممكن اديكوا ارقامهم واسف بقى طولت
والله انا عجبنى الحوار ده جدا ومش عارفه انت ليه مصر انها مجازفه ولازم يبقى قلبى ميت يكون قصدك انى مازكرش ولا ايه ياريت توضحهالى وبجد ربنا يجازيك خير ع الايده ال استفدتها