قديم 17-08-2015, 03:48 AM
دكتورة جوجوو دكتورة جوجوو غير متواجد حالياً
عضو جديد

دكتورة جوجوو is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DPT-Blue Phoenix مشاهدة المشاركة

.........................

اولا احب اوضح نقطة نقطة توكلنا على الله :-

1- علاج طبيعى دكاترة بحكم محكمة واخد لقب دكتور .. طيب لقب اخصائى وممارس والحاجات دى تدرج مهنى يعنى بتتخرج ممارس لو اخدت ماجستير تبقى اخصائى وممكن توصل لحد استشارى وكدا زى بشرى بالظبط بيتخرج برده ممارس وبالماجسيتر بيتخصص وكدا ..

2- احنا ولا بتوع سمنة ونحافة ولا الكلام دا خالص السمنة والنحافة دى الجراحات الى بيعملوها دكاترة بشرى .. والادوية بعض دكاترة الباطنة بيشتغلوا فيها اما علاج طبيعى الى بيشتغلوا فى دا بيكونوا اخدوا دورات تغذية وبنشتغل اجهزة موجات فوق الصوتية وكدا انما دا مش مجالنا

3- مجالنا فى عظام - اعصاب - نساء وتوليد - جراحة وحروق وجلدية - باطنة وجهاز تنفسى وقلب ومسنين - اطفال ..

4- العلاج الطبيعى بيعالج امراض اساسا ملهاش علاج زى الشلل بانواعه زى اعاقات الاطفال وغيرها كتير جدا .. ولا تدليك ولا الكلام دا احنا بنعالج باحدث اساليب واجهزة وبدون آثار جانبية ..

5- معلش الصيدلى اخره صيدلية مع احترامنا للجميع الصيدلية بيشتغل فيها دلوقت واحد واخد دبلوم وخريج اى حاجة .. العلاج ممكن تفتحى مركزين والعلاج تانى اكتر كلية بتدرس مواد طبية بعد بشرى .. لكن احنا بندرس مواد العلاج الطبيعى كتيييييير جدااااااا ودا بشرى مش بيدرسها خالص ..

6- هتندمى لو سبتى الكلية هما بيقولوا صيدلة لانها قديمة وعلاج طبيعى حديثة محدش يعرف عنها حاجة سيبك منهم كلهم .. انا علاج واخويا صيدلى وبقولك ادخلى علاج طبيعى علاج طبيعى عدد قليل ونادر جدا على عكس الصيدلة كتروا جدا ومفيش اكتر من الصيدليات ..

7- طموحك دا عمرك ما هتحققيه فى صيدلة لكن هتقدرى تحققى دا فى علاج .. وعلى فكرة احنا بندرس عضلات وعظام واعصاب تفصيلا حتى عن الطب البشرى لان الجهاز الحركى دا تخصصنا الاساسى ..

وبالتفويق اى استفسار عن الكلية انا موجود اتفضلى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DPT-Blue Phoenix مشاهدة المشاركة
كنت عايز اضيف حاجة انت ممكن بتحضر ماستر فى قسم العلوم الاساسية ودا بيخليك تتعملق اكتر فى مواد العلاج زى العلاج الكهربى والمائى والتمارين العلاجية ..

وممكن بتحضر ماستر فى قسم الميكانيكا الحيوية عشان تقدر تشتغل فى معامل تحليل الحركة وكدا ودى حاجات عالية اوى ..

طب معلش عارفة اني بتقل ع حضرتك بس غصب عني والله ...
دلوقتي قسم كلينيكال دا بيقولوا ممكن نحضر فيها ماجستير ونشتغل ل معاهد الاورام ومستلفى السرطان وكاننا زى دكتور بشري الظبط هو بيشخص واحنا نحدد الدوا وكدا ..
بس انا مجربتش الموضوع دا ف حد وف نفس الوقت بقول دكتور العلاج الطبيعي مش هيشخص حالة ولا هيكتب روشتات ولا كدا ودا اللي انا عاوزاه ابقى ليا عيادة وكدا عارفة ان طلباتي مش متوافقة مع بعض ودي المشكلة ان صيدلة فيها ميزة مش ف علاج وعلاج فيه ميزة مش ف صيدلة ودا تاااعبني لان الاتنين عيوبهم بالنسبة لي رخمة اوي ومش بتحقق طموحي ... بابا قاللي ممكن لمما تتخرجي من صيدلة تخشي علاج طبيعي عادي تاني بس انا شايفاه تعب ع الفاضي وش هبقى حاجة معينة
انا فعلا حابة دراستها جدااااااااااا مش قادرة اقبل فكرة اني مش هدرس احياء وكل زا اسمع حد بيقول هرمونات او اى كلام عن الاحياء بيجيلي اكتئاب وبعيط لاني بحبها اوي وبحب اعرف الكيميا بتاعة جسم الانسان ..
بابا سال دكتور علاج طبيعي قالله اانا كان جايلي اسنان بس رفضتها عشان الدم وكدا ودخلت علاج فبقوا يقولوله ف الكلية بقى تسيب اسنان وتدخل علاج طبيعي قالله هى هتتعرض لكدا وف نفس الوقت صيدلة ليها احسن كبنت لان في عيانين رجالة وكمان في حاجات متنفعش بالاجهزة ... طب انا دلزقتي اعمل ايه طموحي ف دراسة الاحياء هيتحقق ف علاج طبيعي بس طب عاوزة اعرف هو اانا ينفع اشتغل ف مستشفى اتابع عيانين وكدا وينفع ابقى مع الدكاترة ف العمليات اصل الدكتور الصيدلي المتخصص ف كلينيكال بيدخل العمليات هو اللي يحدد نسبة الادوية وكدا ... انا مش عارفة اعمل ايه خلاص المفروض هقدم ف اول تسعة ان شاء الله ولسة محتارة لحد دلوقتي .. وكمان اختي بتقوللي كل فرص شغل علاج اللي بتقولي عليها دي صح بس مش موجودة هنا ف مصر وانا عاوزة اشتغل ف هنا ف نفس الوقت مضمنش فرصتي ف السفر برة وف نفس الوقت الجيش مظنش ان فيه فرص لبتوع علاج طبيعي زى الصيادلة وانا حابة اشتغل ف الجيش ...
معلش عارفة اني بتعبك بس والله انا بجد تعبت وزهقت م الموضوع دا وعاوزة ارتاح بقى واوصل لقرار كل كلية فيها نقص بتكمله التانية وانا مش عارفة اعمل ايه ...