قديم 19-08-2012, 02:45 AM
babagamil babagamil غير متواجد حالياً
عضو خبير

babagamil is on a distinguished road

انا هقول الحقيقه
1-طب بشرى عدد الدكاتره فى مصر كتييير جدا جدا ومن الاخر الناس بتروح لدكتور كبير ومعروف وليه بصمه وعلى ماتوصل زيه قدامك من 15 - 20 سنه واسال اى دكتور اضافه الى الارهاق فى الدراسه وقلة الدخل الا اذا اصبحت طبيب مشهور
2-طب بيطرى مجالاته حلوه لكن نظره المجتمع انه دكتور حمير مش اكتر كمان الدكاتره البيطريين بيشتغلوا متطفلين فى شركات الادويه هما وبتوع علوم
3-نيجى علوم اعتبرها ليست كليه قمه الا للمبدع فقط زى زويل مثلا غير كده نصهم قاعد على القهاوى والنص التانى بيشتغل عند دكتور صيدلى
4-نيجى صيدلة طبعااا انا قريت كلام انك محتاج تفتح صيدلية بمليون ومش عارف كلام غريب جدا وده كله هجص فى هجص ممكن تاجر صيدليه وتجيب الادويه قسط والحكايه كلها يوم ماتزيد بتجيب 50 الف واعرف دكاتره عاملين كده والموضوع بيتعب بس سنه او سنتين وفى الاخر ربنا بيرزقك بالاضافه لشغلك فى شكره وشغل مندوب مبيعات بيكسب جامد جدا جدا بس طبعا معظم الدكاتره مش بيحيوها علشان البرستيج..الدكتور الصيدلى ممكن يفتح مصنع كحوليات وده تكلفة المشروع 50 الف بس ومكسبه اكتر من 100%
بالاضافه انت عارف ان دور الصيدلى الاساسى انه يكتب العلاج للمريض يعنى الطبيب معلهوش الا انه يشخص الحاله فقط هتقولى الكلام ده مش هنا هقلك الوزير الجديد قال خلال سنتين بالظبط هيكون مستشفيات مصر كلها شغاله بالنظام ده وبالفعل ده ابتدى بدليل فى اكتر من 10 مستشفيات اشتغلت كده

انا مش بمدح فى صيدله بس بقول وجهة نظرى المتواضعه فقط