قديم 08-08-2017, 06:58 PM
فن المذاكرة فن المذاكرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فن المذاكرة is on a distinguished road
Neww1qw1 اكبر تجارب طلاب وطالبات الثانوية العامة مجمعة فى موضوع واحد .. ادخل ولن تندم

بسم الله الرحمن الرحيم
فى الموضوع ده ان شاء الله حاولت اجمع اكبر كمية لتجارب طلاب وطالبات الثانوية العامة المواضيع هتكون بالتتابع عشان محدش يزهق
ملحوظة... التجارب منقولة من مواقع التواصل الاجتماعى (الفيس بوك او تويتر او جوجل )
اول تجربة

اجمع هنا يا دفعة✊ .. البوست طويل شويه بس هيفيدك
كل واحد فينا ليه تجربة مع الثانوية العامة مر فيها بتجارب كتير ..

والبوست ده هتكلم معاكم فيه عن تجربتي الشخصية ..

أنا كنت أدبي وعايزة أدخل كلية الألسن ..
بس كنت بلاقي تعجيز من اللي حواليا وكمية طاقة سلبية رهيبة ..
تخيل أنت قاعد فـ مكان اللي فيه بيقولك كلام طول الـ ٢٤ ساعة أنك مش هتوصل وأنك مش هتجيب المجموع اللي أنت عايزه ! ..
كان بيتبصلي اللي هو مش مستواكي أنك تعدي ال٩٥٪ ..

وبصراحة أنا فعلاً مجبتش مجموع عالي أوي كده كان من ساعة الإعدادية تقريبا😂✋ ..
بس كنت بقول لا ديه سنة مختلفة ومش هخالف قانون الطبيعة ..

أصل أنا مش هتعب وهجتهد وهتقي الله وفـ الآخر ربنا مش هيحققلي حلمي ..
المشكلة أن التعجيز كان من أقرب الناس ليا ..

كان من داخل العيله نفسها! .. بس سبحان الله ربنا خلق جوايا حاله من العند الإيجابي كده ..
كنت دايما حاطة قدامي ورقة كاتبه فيها Alsun Isa 👌😉
كان الكل بيتريق عليا .. بس مكنتش بتدايق بالعكس كان حاجة بتشجعني دايماً ..

كنت كل ما أروح ع الموب أفتح أي App أفتكر أن مينفعش أضيع وقت وأن الترفيه ده ليه مواعيد محددة مينفعش أخترقها كده وأتحجج ..

كان فيه بعض المواد مش بقفلها أو بجيب درجات عالية وده كان بيثبتلي مع الوقت أنه فعلاً الي حواليا معاهم حق .. وكان الشيطان دايما بيعمل شغله😂✋ ويقولي يعني كل اللي حواليكي دول مش شايفينك هتجيبي المجموع ده و الدرجات وأنتي بردوه بتكابري ..

بس كنت دايماً واخدة الموضوع ده تحدي لأن كان نفسي أدرس لغات لأنها الحاجة اللي بستمتع بيها ومش بمل منها ..
الضغط ده معالوقت مكنتش باخده فالأعتبار .. ولما كنت بسمع الجمل المشهورة بتاعت ( ابقي قابليني لو عديتي حتى ) وخصوصاً إني أدبي والنظرة المتأخره بتاعت أدبي فاشلين والكلام ده إلخ ..
كان عندي ثقه بالله عالية وكنت دايماً بدعي ربنا كده من قلبي (وأقوله يارب أدخل ألسن انت عارف قد إيه هيفرق معايا إني أدرس الحاجة اللي بحبها) ..
المشكلة الثانية الي قابلتني من نص السنةإني لقيت ناس صحابي بدأو يلتفتو لحاجات تانية غير الدراسة وبالنسبالهم التركيز الأول والأخير مش عليها ..

أنا كنت ممكن أكمل معاهم وأقول مانا ماليش دعوة ما أنا ماشيه صح ناحية هدفي ..

بس كنت صريحه بزياده مع نفسي ..

الغلط بيجر غلط .. ع الأقل هياخد جزء من تفكيرك فحاله ومشاكله .. كنت بقول لأ الجزء ده أنا أولى بيه فـ مذاكرتي والمواد اللي عندي ..
كنت بحضر الدروس لوحدي حتي لو قاعدين فـ نفس المكان كنت بحاول يكون إختلاطي قليل بيهم .. وخلصت السنه وطلعت النتيجه ولقيت نفسي جايبة فوق ال ٩٦٪ .. ودخلت ألسن😌
وبالعربي كده خرست وكسفت أي حد كان بيبصلي بصة أستهزاء
طب أنتِ بتقوليلنا الكلام ده ليه !!
عشان عايزة أقولك لو كل الاي حواليك معندهمش إيمان بيك وبقدراتك وبطاقتك وأنك قادر توصل .. متسمعلهمش هتوصل ..
لو كان اللي بيقولك كده أهلك .. بردوه هتوصل أن شاء الله👌
لو شايف إن صحابك هيعطلوك لو بنسبة ١٪ بلاش منها الصحوبية .. وصدقني انت كده مش بتاع مصلحتك ولا كل ده .. أنت إنسان طموح عايز يحقق حلمه مهما كان .. والصاحب الي مش واقف معاك عشان توصل لهدفك وبيرجعك لورا صدقني ده ميستحقش يكون صاحب

-------------------------------------------------------------------
كلمة شكرا تكفى لأعرف اننى على الطريق الصحيح