قديم 15-04-2011, 10:15 AM
الصورة الرمزية هارى12345
هارى12345 هارى12345 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

هارى12345 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Liza S مشاهدة المشاركة
يا جماعة انا ف اولى ثانوي و طبعا كلن دخلين ع الامتحانات
ارجوكم ركزووووووا ركزوا على هدفكم او اعلى منه كمان
ذكر نفسك ليل و نهار ليه انت بتذاكر وطالعة عينك و عين والديك اشي دروس واشي توتر ووجع قلب
هو كلو باقي شهر ع الامتحانات
خف طلوع و دخول ورغي والذي منه قدر الامكان والجايزة الصغيرة ف الطريق
اجازة الصيف كلن ان شاء الله نسرح وسهر و منبطلش نت وتليفزيون وحكاوي وكل اللي نفسنا فيه
بس لازم تعمل حسابك على مجموع عالي حتى ف اولى
امال داخل ثانوي عام ليه
ان ما كنتش تتعود ع المذاكرة مش ها تنفع
من الاخر
ركز على هدفك
قبل ما تنام فكر فيه و اول ماتصحى وانت في اوقات ضايعة زي مثلا الطريق من البيت للمدرسة وكده يعني

اعمل جدول خلال اسبوعين -مثلا-تشطب المناهج كلها
امشي عليه واتعود الالتزام تمام؟
ف الاسبوعين دول لو جدولك مرتاح خدلك يوم راحة الخميس مثلا
بس خد بالك لو اتبقى لك حاجة من الاسبوع اللي فات وماذكرتهاش لازم تذاكرها ولو حتى فيوم الراحة وانت و شطارتك

اعمل حسابك انك تراجع كل المواد كذا مرة وبلاش لعب ممكن تفرفش شوية صغيرين مش اليوم كله اه

ان عزت حاجة استعين بصديق او مدرس

كن مطمئن ولا تجزع اطلاقا حتى -لا قدر الله-كان ف الامتحان اسئلة صعبة او ماحلتش كويس اللي حصل حصل حاول تلم الباقي ولا تبك على اللبن المسكوب

لــ ليلة الامتحان:
شوف الحاجات اللي بتغلط فيها او بتلخبطك وعلّم عليها في الكتاب بحيث انك تقرأها ليلة الامتحان

ليلة الامتحان:
اكتب في ورقة النقاط التي تنساها وراجعها قبل دخول اللجنة او ادخل بها اللجنة - طبعا قبل توزيع الورق بدووون غش - و تذكرها جيدا وعند توزيع الورق -تكون قد رميت الورقة خارج اللجنة طبعا - اكتب النقاط الهامة قانون مثلا او ارقام في ظهر الورقةبالرصاص ثم حل الامتحان ان احتجتها فالحمد لله هي موجودة وان ل تحتجها ل يصبك ضرر لا تنس مسحها بعد انهائك الامتحان

لا قدر الله لو وقفت حاجة معك ف الامتحان قل"اللهم لا سهل الا ما جعلته سهلا و انت تجعل الصعب ان شئت سهلا" وادعي ربنا او استغفر وان شاء الله تتذكر

حتى لو لم تتذكر تأكد من انهاء الامتحان كله وحاول ان تتذكر اي شيئ او تستفيد من معلومة تحتاجها في سؤال اخر ف الامتحان

لا تجزع و لا تبك ولا تيأس ولا تترك دماغك لتسيطر عليه الافكار البائسة "انت فاشل مش هاتفتكر .....الخ"
قول يارب وربنا يسهل

طول ما انت تذاكر كل سجدة في الصلاة ادعي فيها للامتحانات وكدة وبعد ما تخلص امتحانات ادعي للنتيجة

خلي والديك واخوتك يدعولك "يا بركة دعاء الوالدين"

انا كتبت لكم اللي بعمله ومن ناحية الدعاء كل ما اشوف امي اقولها ادعيلي ادعيلي

بالتوفيق لجميع
تفاءلوا خيرا
وانا زيي زييكم كل املي ربنا يوفقني واقدر اطلع من الثانوية العامة بخير

صح نسيت اقولكم الحكاية دي -الجاية-كنت بتبعها فكل السنوات اللي فاتت قبل مابقى في كلية و مجميع وكدة
كنت بفكر اني لو ذاكرت و جبت مجموع حلو والداي هايبقوا مبسوطين مني و اجازة الصيف تبقى عال العال ان شاء الله
ام لو استهبلت هاجيب مجموع عرّة ومايبقاليش وش اطلب حاجة اتكسف ده غير الذل باقي السنة لان لي اقارب في نفس سني والتنطيط بتاع الناس وكدة ببقى هتفرس

المهم ركزوا بس الشهر ده وان شاء الله ربنا يديكوا اللي نفسكوا فيه

اسأل الله العظيم ان يشرح صدوركم ويستجيب دعاءكم ولا يخيب رجاءكم

ارجو الدعاء لي و لوالدي ..

تمنياتي لكم بالتوفيق
وادعولي ماشي انا هامتحن برضه ربنا يسترها مع الكل : )
تماااااااااااام.شكرا