قديم 22-07-2011, 03:00 PM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road
افتراضي الدراسة في سنة اولي (عربى) بالتفصيل

سنة أولى تجارة عربى
في البوست دا هابتدي اوضح بقى سنة اولي بالذااات عشان السنة دي بتبقى سنة غريبة وغير واضحة المعالم للناس اللى داخلة الكلية جديد

ملحوظة : هوا بوست طويل شوية

طبعاً اول يوم دراسة هايبتدي هاتقوم حضرتك صاحي / صاحية بدري وتضرب الطقم اللى ع الحبل وتظبط نفسك ميه ميه وتقوم نازل الجامعة
اول ماهاتخش من بوابة الجامعة هاتحس باحساس غريب كدا
ايه المكان الغريب دا ؟
شباب هناك عمالين يضحكو !
ولد قاعد مع بنت وماسك ايدها وبيقرالها الكف !
شوية بنات وشوية شباب قاعدين بيلعبو صلح !
شوية بنات وشباب قاعدين بيلعبو اونو !
ناس رايحة تجيب اكل من الكافتيريا وناس رايحة تصلى وناس خارجة وناس داخلة
جو انت اول مرة تشوفه .. واول مرة تحسه
خليك عاااادي وكوول خالص .. لان انت لسه فى مرحلة المبتدئين جامعياً
وخد بالك ان الناس القديمة زي تالتات ورابعات هايعرفوك وشششش لان سنة اولي بيبان عليهم

المهم .. قبل اي حاجة
طبعا سيادتك مادفعتش المصاريف
صح ؟؟
هاتروح لشئون الطلبة بتاعة سنة اولى
تقول لو سمحت عايز اذن دفع مصاريف
هايقولك هات بطاقة الترشيح
هاتديهاله
هايكتب اسمك على ورقة كبيرة كدا الورقة دي اسمها اذن دفع
ودي شكلها
http://www.mediafire.com/?2v265kate12b26a
بعد كدا بتاخد الورقة دي وتروح بيها للخزنة وهوا دا مكانها

طبعا هاتلاقي طابور طويل عريض .. اقف فيه وامرك لله
هاتدي الاذن دا للراجل اللى قاعد في الخزنة ومعاهم 140 جنيه
الـ 140 دول هما مصاريف السنة
هاتستنى شوية لغاية ماينده على اسمك تانى ويقوم مديك 3 ورقات
هاتاخد التلات ورقات دول وترجع بيهم تااانى على شئون الطلبة وتقوله عايز اعمل اثبات دفع مصاريف
هايقوم واخد منك التلات ورقات وصورة شخصية
الصورة دي هيا اللى هاتتحط على الكارنيه
وبس كدا خلاص مبرووك حضرتك دفعت المصاريف

هاتقولي هاستلم الكارنيه امتى ؟؟ هاقولك اسأل بتاع الشئون عشان هوا اللى عارف وبتختلف من وقت لوقت

ملاحظة مهمة : طبعاً انت ممكن تدفع المصاريف فى اي يوم من ايام السنة مافيش اي مشكلة يعنى .. بس عشان انت في سنة اولي ومش معاك الكارنيه فادخولك الكلية هايبقى رخم شوية فانتا بتبقى عايز تدفع المصاريف عشان تطلع الكارنيه في اقرب وقت عشان تعرف تخش بيه الكلية بعد كدا
نخش بقى على المهم ...

ايام المدرسة كنا بنستلم الكتب قبل الدراسة و في بعض الاحيان كنا بنستلمها في اول يوم دراسة وكان دايما دفع المصاريف مرتبط ارتباط وثيق باستلام الكتب

دلوقتى حضرتك خلاص ربنا تاب عليك من المدرسة ووجع دماغها وبقيت بوب كبير ودخلت جامعة
هاتحضر محاضرات اول اسبوع مش هاتفهم حاجة
هاتحضر تانى اسبوع برده مش هاتفهم حاجة
كل اللى انت بتعمله انك بتكتب ورا الدكتور زي الالة الكاتبة بتاعة ايام زمان وبس
وتروح البيت زي البطيخة تنام من التعب اللى انت فيه وتصحي من النوم تبقى عايز تبيض المحاضرة
(تبييض المحاضرة دا مصطلح جامعي اصيل يشير الى انك لما بتبقى فى المحاضرة بتبقى بتكتب الكلام غير مرتب وكله متكوم فوق بعضه .. من الاخر شكل الورقة يسد نفس الكتكوت الاصفر
وبالتالى بتضطر انك تنقل الكلام دا فى كشكول تانى يكون الكلام فيه مترتب وحلو ومتظبط بحيث انك تعرف تقراه
الجدير بالذكر ان تبييض المحاضرة دا بيفيد اوي بالنسبة للشباب المبتدئين اللى نفسهم يتعرفو على بنات وبيفيد اوي برده البنات اللى بيستهبلو فيها عشان يتعرفو على شباب واثبتت الاحصائيات اللى عملناها ان من كل 6 شباب بيطلع منهم واحد بيبيض المحاضرة وبيدي كشكوله للبنت وفي نفس اليوم بيكون واخد رقم تليفونها :P
معلش ماتزعلوش منى بس دا الواقع وانا عارف انكو وانتو بتقرو الكلام دا بتضحكو بس ماعلينا)
المهم .. بيضت المحاضرة وخلصتها وظبطها ؟
تعالى بقى عشان تذاكر .. هاتلاقي نفسك بطيخة مش فاهم اي حاجة برده
والسؤال اللى بيورد على ذهنك دايما
انا دلوقتى بقيلي اسبوعين في الكلية وحاسس ان بقيت شبه قورنى من كتر مانا مش مستوعب .. لا انا عارف اذاكر ولا عارف افهم وكل دكتور بيخش يرزع الكلمتين ويجري .. طب والعمل ؟؟؟؟

خد بقى الكبسولة الجامدة دي
اللى انت فيه دا شئ طبيعي جدا جدا جدا .. لانك لسه جديد وعضمك طري ومش واخد على جو الكلية
عادي يا سيدي مش عيب ماحنا كلنا كنا زيك كدا في الاول
بس الفرق ان احنا مالقيناش حد يقولنا روحو فين وتعالو منين !!

المهم .. اول اسبوعين في الكلية عشان تبقى حاطط في دماغك كدا مالهومش اي تلاتين لازمة
ليـــه يا ريس ؟
قالك عشان مافيش كتب نزلت لسه
يعنى ايه ؟؟! اخبط راسي في الحيط مثلا ؟!
ماحدش قالك اخبط راسك في الحيط بس
rules are rules
لما يعدي اول اسبوعين من الكلية وتعرف ان الكتب نزلت على طول تروح تجيبها وساعتها بقى تبتدي تفتح الكتب وتتفرج على البهاريز اللى جوا

حد يسألنى سؤال لولبى محوري .. اجيب الكتب منين وازاى وبكام ؟؟
تجيب الكتب منين ؟
جنب خزنة الكلية اللى انت دفعت فيها المصاريف
ازاى ؟
بتروح للحتة بتاعة خزنة الكلية وتسأل يا جماعة انا عايز ادفع مصاريف الكتب .. هاتدفع المصاريف وهايديك الوصل دا
http://www.mediafire.com/?n4l488m0roter03
تاخد الوصل وتروح بيه لمقر استلام الكتب بتاعة سنة اولي وهاتلاقيه في نفس صف الشبابيك بتاع الخزنة برده وهاتستلم الكتب بتاعتك .. بس بليييييز راجع الكتب كويس اوي عشان مايبقاش فيه حاجات ناقصة
بكـــام ؟
مصاريف الكتب كانت من 3 سنين بالظبط بـ 90 جنيه ودا عشان كل دكتور كان بيطبع الكتاب بتاعه فى دار نشر معينة والكلية بتشتريها من دار النشر دي بسعر البيع
وبالتالى الكتب هاتبقى غالية
لكن بعد كدا الجامعة قالت الحوار دا فكسان ومش هاينفع
وقامت عملت قرار شراء حقوق التأليف والنشر من كل الدكاترة اللى فى الجامعة وبقت الجامعة هيا اللى بتنشر الكتب وبالتالى هيا اللى بتحدد السعر بتاع البيع
وبما ان جامعة القاهرة ما شاء الله ربنا يزيد ويبارك فيها ميزانية ضخمة فعلا ودا مش تريقة دا حقيقي .. قامو منزلين سعر الكتب كلها على بعضها بـ 25 جنيه والمادة الواحدة بـ 5 جنيه
اذن سعر الكتب الحالى
المادة الواحده بـ 5 جنيه
الكتب كلها على بعضها (package) بـ 25 جنيه
تمام يا ريسنا ؟؟؟
دلوقتى انت جيبت الكتب ؟ قريتها ؟ مش فاهم حاجة برده ؟!!
اه مش فاهم حاجة برده .. كتاب زي كتاب المحاسبة المالية دا هاتلاقي فيه حاجات غريبة غرابة التنين
جداول ودائن ومدين واصول وخصوم ورغى كتير وهيا العملية مش ناقصة داحنا لسه في اول سنة وبنقول يا مسهل سهل !!

بص يا سيدي .. مذاكرتك في الكلية دي هاتبقى من اربع مصادر لا خامس لهم والاولوية هاتبقى بنفس الترتيب اللى انا كاتبهولك دا
المحاضرة – ورق الدرس – كتاب التطبيقات – السكاشن

بتهرش في راسك ومش فاهم برده .. خليك معايا وانا ارسيك ع الحوار كله

اولا .. المحاضرة
يتم تعريف المحاضرة فى القاموس الجامعى على اساس انها المكان الذي يجتمع فيه عدد من الطلاب للاستماع الي شرح الدكتور .. من الممكن ان يكون دكتوراً مملا وفي تلك الحالة ربنا يقويك .. وفي الاحيان الاخري يكون دكتوراً برنساً وفي تلك الحالة بيــس اوي
:D

عشان تبقى عارف .. انت كطالب ملتزم باللى الدكتور بيقوله فى المحاضرة لان الدكتور عمره ماهايجبلك امتحان من المريخ
(مع ان في بعض الاحيان بتحصل ومسيرك تجرب وتتلسع بس ماعلينا)
وعشان كدا احنا بنعتبر ان المحاضرة دي هيا المصدر الاول والاهم فى المذاكرة وخاااااااصة في سنة اولي بالذات
وبالتالى كشكولك معاك وقلمك معاك وتسجل الكلام اللى الدكتور بيكتبه وبيقوله ولو فيه اي ملاحظات الدكتور بيقولها قشطة اكتبها برده مسيرها تنفعك
ثانيا .. ورق الدرس
يتم تعريف ورق الدرس على اساس انه مجموعة من الملازم يتم نشرها في المكتبات الكائنة ببين السرايات والتى تقع في الجانب الشمالى من كلية التجارة او الجانب الشرقى من قبة الجامعة
ويحتوي هذا الورق على شرح وافى لكل مادة من المواد المقررة دراسياً على سيادتك .. فإذا أردت النجاح فبادر بشراء تلك الملازم اولاً بأول
لان بالصلاة ع النبى كدا مافيش حد بينجح في الكلية دي من غير مايكون ذاكر من الملازم دي

ثالثا .. كتاب التطبيقات
كتاب التطبيقات دا عبارة عن كتاب تمارين
اشبه كدا بكتاب التدريبات بتاع ابتدائى او دليل تقويم الطالب في الثانوية العامة
الكتاب دا الدكتور هوا اللى بينزله بمزاجه .. وبالتالى هوا مش مطالب انه ينزله اصلا .. دي بمثابة ان الدكتور بيحن عليكو بيه
نستنتج من دا ان التطبيقات تختلف عن الكتاب الاساسى
نستنتج من دا كمان ان مش كل المواد اللى عليك هاينزل فيها تطبيقات
بس للعلم .. غاااالبا كل مواد المحاسبة اللى هاتدرسها من اول سنة اولي لغاية رابعة لازم ينزل فيها كتاب تطبيقات
وعموما اي مادة عملية لازم ينزل فيها تطبيقات والا يبقى دكتور خنيق ورخم
المواد العملي عندك في الترم الاول هاتلاقيها المحاسبة والرياضة
يتبقالك تلات مواد
السلوك الانساني .. ماعتقدش انه بينزل فيه لانها نظري بس عادي ممكن الدكتور يضرب في دماغه وينزل
الموارد الاقتصادية .. ممكن ينزل وفيه دكاترة كتير بتنزل
الادارة والتنظيم .. ممكن اه وممكن لاء
بس عمووووووما المحاسبة المالية والرياضة دا اساسي لازم ينزل فيهم تطبيقات
كل اللى حضرتك هاتعمله انك هاتجيب التطبيقات دي
هاتلاقي فيها تمارين كتير .. هاتمسك التمارين وتقعد تحل
وتخلي بالك دايما من التمارين اللى الدكتور بيحلها فى المحاضرات من التطبيقات عشان بتبقى مهمة جداً جداً
التطبيقات بتنزل امتى ؟؟
الدكتور هوا اللى بيقول في المحاضرة يا جماعة كتاب التطبيقات نزل في مكتبة كذا روحو هاتوه
بكام ؟؟
فيه بـ 8 وفيه بـ 10 على حسب بقى
رابعاً .. السكاشن
كتيييييير مننا سمع عن مصطلح السكاشن دا
ان كان من ابن خالتك او ابن عمك اللى في كلية هندسة ويقولك دانا مطحون في السكاشن وبتاع وانت بتقوله اه ربنا معاك وجوا نفسك بتقول ايه السكاشن دي ؟!!
السكشن دا عبارة عن محاضرة .. او حاجة شبيهة بالمحاضرة
بيقوم بتدريسها المعيدين اللى موجودين في الكلية
اهمية السكشن دا بقى في ايــــــه ؟؟
ان السكشن بيجيب من الاخر .. تلاقي المعيد يخشلك السكشن
بصو يا جماعة انا عارف انها مادة خنيقة وبنت ستين في سبعين فاحنا نخلينا في اللذيذ كدا مع بعض .. كل سكشن هاتاخدو كام تمرين وهانحل مع بعض واللى مش فاهم يقول واللى فاهم مايوجعش في دماغي
وبالتالى السكشن انت بتدرس فيه المادة من الاخر
عشان كدا ان شاء الله لما توصل لتالته كدا ولا حاجة هتلاقي نفسك بتنفض للمحاضرات وبتقضيها ورق درس وسكاشن وفكك من اي حاجة تانية
بس انت بالنسبالك عشان انت في سنة اولي ماينفعش اقولك اعمل الكلام دا عشان انت لسه جديد ومش عارف تعمل ايه اصلا
بس اللى اقدر اقولهولك عموما انك اعمل زي مانا قولتلك
ومصادر مذاكرتك هاتبقى زي ماقولت من شوية
محاضرات – ورق درس – تطبيقات – سكاشن
السكاشن دي بتبتدي من اول السنة ؟؟
لاء
دي بتبدأ غالبا بعد بداية الدراسة بحوالى شهر
لو مشيت ع النظام دا وذاكرت اول بأول اضمنلك انك تبقى في السليم وتمام اوي ومش بعيد ربنا يكرمك وتجيب تقدير كمان
بس ساعتها ابقى افتكرني بدعوة بقى :D

طبعا حضرتك هاتفضل ماشي على النظام دا لغااااااية ما الترم الاول يخلص

ريح بقى شوية دلوقتى عشان انا عارف انك تعبت من القراية
وفكك من البوست الجاي عشان دا بتاع تجارة انجليش
بعد بوست تجارة انجليش بقى هاعرفك الامتحانات ونظامها والنتيجة .. الخ الخ