قديم 23-01-2012, 10:52 AM
hamada966 hamada966 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

hamada966 is on a distinguished road
Icon1 حقق حلمك (تجربه شخصية )

حبيت اشارك تجربتى معاكم انا كنت زيكم بالظبط السنه الى فاتت بدرس كيمياء و كنت فاكرهها صعبه و معقدة بس الحقيقة ان الكيمياء سهله جدا واسهل بكتير من الفيزياء انا الكيمياء كانت السبب ان خسرت حلمى انى اخش هندسه لانها نقصتنى 16.5 درجه فى تحويلات العضويه انا عايز اوصلكم يا جماعه حاجه مهمه التحويلات محدش هيفهمهالك بطريقة سحريه ولا انك مجرد مهتبص فى مخطط تحويلات هتحفظ المعادلات يا جماعه بكل بساطه لازم تكون حافظ المعادلات كويس جدا علشان تعرف تحول حاجه كمان قبل اما تخش الامتحان لازم تكون بتعرف تحل كل انواع الاسئله لوحدك مفيش حاجه اسمها انك تسيب نوع الاستاذ دايما يحلهولك الاستاذ مش هيخش معاك اللجنه لازم تبقى تقدر تحل الامتحان كامل لوحدك وتحل امتحانات السنين الى فاتت متسبش حاجه متذكرهاش وخصوصا فى العضويه لو شايف ان الوقت ضاع على كده اقولك لا لسه قدامك كتير وممكن تذاكر حتى لو مكنتش بتذاكر حاجه متسبش نفسك مع حد مبتفهمش منه لاى سبب من الاسباب لازم تكون بتفهم من المدرس الى انت معاه وواثق فيه انه يقدر يخليك تجيب اعلى درجه فى الماده وشوفت ناس كانت معاه قبل كده وجابت كام الثانويه العامه مفيهاش هزار وخصوصا علمى انا خلاص مش هعرف اخش هندسه بسبب الكمياء متخسرش حلمك علشان اى ماده او اى حاجه مستقبلك فى ايدك متضيعهوش الثانويه ثانيه مش ثالثه لانها مجرد تعويض بسيط مش اكتر وموادها اصعب من ثانيه مواد ثانيه بسيطه جدا اتعب نفسك الوقتى على قد ماتقدر وهيبقى بفايده احسن ماتتعب بعدين ومش هيبقى بفايده
فـ غناوى عن احلام
مطلتش حاجه منها
و دريت ساعتها بأنى
مملكش الا كلام harksha