قديم 13-09-2009, 10:03 PM
الصورة الرمزية Moky
Moky Moky غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Moky is on a distinguished road

عندي احساس ان اللي حندرسه في الكلية مش حنستفيد بيه في الشغل يعني من الاخر حاسة ان ال5سنين بتوع الكلية حيبقوا تضييع وقت
لان اللي بيشتغلوا في صيدليات بيقولوا انهم ما استفدوش غير بحاجات بسيطة من اللي درسوه في الكلية ده غير اللي قالوا انهم ما استفدوش غير من الفارما اللي بتتاخد في االفرقة التالتة
وفوق ده كله ان حتى اللي معاهم دبلومات بيقفوا في الصيدلية صحيح مش بيبقوا طبعا زي الصيدلي بس ده الواقع ان كتير من اللي بيشتغلوا في الصيدليات مش صيادلة.

واللي بيشتغلوا في المستشفيات الحكومية بيقولوا ان معظم الشغل بتاعهم في حاجات مالهاش دعوة برضه باللي بيدرسوه في الكلية ومعظمها حاجات ليهه علاقة بعدد الادوية وانوعها وايه اللي ناقص المستشفى يعنى حاجات مش محتاجة صيدلي يعملها.

انا كنت فرحانة لما جاتلي صيدلة بس بعد كده اتعقدت من الكلام اللى الكل قعد يقولهولي على الكلية والشغل بتاعها المشكلة انهم بيقولوا الكلام بحسن نية وفاكرين اني حتبسط من كلامهم بس الكلام بتاعهم ده عقدني في الكلية لدرجة اني بفكر بجد اني احول منها يعني ماما مثلا دكتورة وبتقولي ان الصيدلة شغلهم في المستشفيات الحكومية مريح وأريح من شغل الدكاترة هيه فاكرة انها كده بتفرحني بس اللي فهمته من كلامها لما وصفتلي الشغل بتاعهم الكلام اللي قولته فوق ده يعني ما بيشتغلوش في حاجة ليها علاقة بالصيدلة اصلا