قديم 03-08-2017, 07:13 PM
Stevaniii Stevaniii غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Stevaniii is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed salah fcb مشاهدة المشاركة
ياشباب انا جديد هنا, اول مرة اعمل اكونت ودي اول مشاركة
انا ان شاء الله دفعة 2018 السنادي..
كان عندي بس سؤال او استفسار وعايزكوا تكلموني فيه يعني وتناقشوني وكدة..

دلوقتي انا علمي علوم تمام .. عندي 7 مواد .. 3 لغات و4 علوم.. وباخد دروس في كل المواد دي.

هل هقدر اوفق من حيث المذاكرة مع كل دول؟
يعني العربي منهج كبير, الانجليزي كذلك, الفيزياء تقيلة, الكيمياء كذلك.. الاحياء كويسة بالنسبالي.. الجيولوجيا الي سمعته انها رخمة.. الفرنساوي كويس بالنسبالي برضو.
هل هقدر اذاكر كل دول عادي؟ مش هاجي في النص واضطر ابطل مذاكرة فيزياء فترة معينة عشان ورايا مذاكرة عربي وكيمياء مثلًأ؟ او ابطل الانجليزي فترة عشان عندي مذاكرة احياء وجيولوجيا لازم اخلصهم؟

عشان الموضوع ده لما بفكر فيه بتعب ومش عارف هعمل ايه.

انا لسة هبدأ اول درس يوم 5 وباقي الدروس يوم 15..
اهلا بانضمامك يا دكتر احمد ☺ البوابة نورت بوجودك
عشان 7 مواد 3 لغات و2 تخصص و2 علمي ف بنشعر في الاول ان المواد كتييرة جداا وتقيلة ومستحيل نقدر عليها ولو ذاكرنا مواد بنيجي على مواد وصعب نقدر نستحمل الكم الرهيب دا .
كل دا طبيعي تفكر كدا وبالذات انك لسا مدخلتش في السنة وجربت مذاكرة المواد مع بعضها
الموضوع بسيط جدا وابسط زي من اعتقادك بكتير .كل الحكاية مجهود منك وحرص منك انك تذاكر الدرس بعد الرجوع للبيت فورا .. واهتمام بامتحان الدرس وتذاكر ليه كانه امتحان اخر السنة.. وبالطريقة دي هتلاقي انك بتخلص كل حاجه ف يومها ..ف مفيش شئ بيتراكم وبالتالي مش بتيجي على مادة اكتر من مادة .لان مستحيل تذاكر المواد كلها ف يوم واحد..هو كل يوم مادتين تلاته بالكتير.. . اياك تشيل هم الموضوع دا ..ادخل بقلب جامد ..ذاكر اللي وراك اول باول وخلصه ..توكل على الله وهيعينك وييسرلك امورك ..كفاية ان طلبك للعلم عبادة ❤
ومتنساش ان كل حرف بتذاكره ليه فايدة كبيرة مفيش حاجه بتروح هباء
بس كنزك طول السنه انك تذاكر اول باول و دا اللي بيفرق بين الطلبة