قديم 16-08-2011, 03:20 AM
Sofia El-behairy Sofia El-behairy غير متواجد حالياً
Student at N-L-S ..Translator, English essay writer

Sofia El-behairy is on a distinguished road
افتراضي مش معايا غير دبلتين تتجوزيني ؟ الحملة القومية لألغاء الشبكة

"الجواز مش شبكة.. والشبكة مش بس دبلتين.. لكن الجواز مسؤلية كبيرة يقتسمها الزوجين.. مش هنقول إن مفيش تكاليف مادية كبيرة.. وإنها تسببت في زيادة نسبة العنوسة.. لكن مش هأقول غير مش معايا غير دبلتين: تتجوزيني؟"

تلك المقدمة تمثل خلاصة فكرة "جروب"، "مش معايا غير دبلتين تتجوزينى.. الحملة القومية لإلغاء الشبكة" الذى أنشأه مجموعة من الشباب على موقع التواصل الاجتماعى "فيسبوك" لإلغاء "الشبكة" وذلك بهدف تقليل تكاليف الزواج.

نظرا للارتفاع الشديد فى اسعار الذهب والانخفاض الشديد لقيمة الجنية وغلاء الاسعار وتشدد الاهالى فى مطالبهم قرر مجموعة من الشباب والشابات أخذ هذه المبادرة على عاتقهم وتبنى فكرة الغاء الشبكة او جعلها قيمة رمزية .

مش بندعوا لإن ميكنش فيه أي حاحجة فى الشبكة ..

كفاية دبلتين و توينز و خاتم ..
أو دبلتين و خاتم ..
أو دبلتين و محبس ..

ده جروب على الفيس بوك و حمله كبيره جدا

عايزه اراء شباب و البنات فيها و كمان اراء المدرسيين بما ان ليهم ولاد

يعنى هل لو انت شاب ترضى لاختك تتجوز منغير شبكه او بحاجه بسيطه ؟؟

هل لو انت اب ترضى لبنتك تتجوز منغير شبكه او بحاجه بسيطه ؟؟

انا عن نفسي حبدا و اكون اول من تشارك برايها

اولا انا شايفه ان شبكه ديه هديه من عريس للعروسه و اكيد محدش بيختار هديته تكون كام جرام او تكون سعرها كام

ثانيا مش معنى ان عريس جاب شبكه رمزيه شويه يبقى مش عارف قيمه العروسه ده يبقى على حسب الظروف و هديه مش بتمنها يكفى انه جاب هديه

ثالثا بقى حتى لو هو مش معاه فلوس يجيب شبكه قبل الجواز مش شرط يعنى ممكن لما يحس انه بقى معه فلوس يجيب بعد جواز

رابعا لو انتين بيبحبوا بعض بجد لازم يقدروا بعض و انا متاكده لو بنت بتحب حتنازل يعنى مش معقول مش حتمشى الجوازه عشان شويه دهب بعد الحب ده كله

و اكيد برده لو شاب بيبحبها بجد و معه فلوس مش حيستخسر فيها بالعكس ده بيكون عايز يجيب لها احسن هديه

يعنى من الاخر الجوازه مش حتقف عشان شبكه لازم تكون ب 20 الف

و لازم الاهل يدركوا ده ...عشان نتيجه لعدم زواج بتبقى الضرر للطرفين البنت و الشاب

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :: "إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض "

ده كان راى ...اتمنى اسمع راى الكل بكل الاعمار و كمان المدرسيين الكبار يشاركوا و بنات وشباب

عايزين مناقشه بجد و نقاش هادف و حلول للمشكله الشبكه

و يكون الحل يرضى كل الاطراف

قررت أن أصوّت للسلفيين...لتصبح بلادي مزدهرة كأفغانستان،...متحدة كالسودان،شبعانة كالصومال,..و ديموقراطية كالسعودية!عليكم ان تحتارو بين نظام اسلامى كما فى هذة الدولوبين نظام اسلامى كما فى تركبا وماليزيا