قديم 27-07-2012, 12:22 AM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رايه الاسلام مشاهدة المشاركة
انا ممكن افيدك على اد ماهقدر انا خلصت تانية ثانوى والحمد لله انا مستوايا فى الانجلش كويس وطبعا كلنا سمعنا عن امتحان تانية ثانوى فى ناس كتييير كانت بتقول عليه صعب انا كنت اتوقع انه ييجى اصعب من كده بكتير بس انا شوفت ان فيه كام نقطة بس للناس اللى فاهمة والحمد لله ربنا وفقنى وجبت فيه 25
فى 3 حاجات مهمة لازم تخلى بالك منها وانا كنت مركزة عليهم
اولا الكلمات الخارجية اى كلمات هتقع فى ايدك وتحغظها هتفيدك مش بس فى الترجمة لا دى فى حاجة انا كان معايا حوالى 10 ورقات زى القاموس بالترتيب الابجدى حفظت على اد مقدرت ده غير اللى المستر كان بيديهولنا من كلمات للترجمة
ثانيا دى حاجة انا كنت بعملها انى كان معايا ملخصات كتير ومذكرات كتير بس فى نفس الوقت بذاكر من واحد بس كنت بعمل ايه؟ كنت مثلا اخذ اليونت وبعد كده اذاكرها من المذكرة واطلع على الملخصات اللى معايا اطلاع سريع وبعد كده اكتب الحاجات اللى حستها مهمة فى ملخص واحد وهو سنيور فى اى مكان فى الصفحة بتاعة اليونت وبكده انا فى الاخر مبذاكرش غير من سنيور يا ريت تكون فاهمنى دى حاجة فادتنى جدا جدا وماكنتش بتاخد وقت يعنى اليونت بمذاكرته ساعة اوبالكتير ساعتين
ثالثا الحل الكتييييير من اى ملخص موثوق فيه زى سيربرايز او سنيور او ذابيست او مذكرة المستر ادى وقت كبيير للحل
معلش يمكن طولت عليك بس حبيت افيدكم وربنا يوفقنا كلنا ولو فى اى جزئية عايزنى اوضحها اكتر اوكى وربنا يوفق الجميع

حلوة اوى اوى الفكرة دى جزاكى الله خير
ان شاء الله لو افتكرتها ف الدراسة هعملها
even die for it !!.