اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 24-08-2013, 01:38 AM
ايمان59 ايمان59 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ايمان59 is on a distinguished road
Opp حاسبات ومعلومات ولا هندسة خاصة ؟؟؟؟؟؟؟

سلام عليكم ...
لو سمحتوا يا جماعة انا فى قمة الحيرة ومش عارف اعمل ايه
انا كان نفسي ادخل هندسة لكن فرقت معايا على درجة .. المهم انا قدامى هندسة خاصة او حاسبات ومعلومات
انا عايز حد يقولى انهى الشغل بتاعة احسن مع العلم انى حابب المجالين عادى

ياريت اللى يرد يبرر الرد بتاعة لو سمحتو وربنا يجازيكوا خير ان شاء الله

متشكر جدا

قديم 24-08-2013, 02:51 AM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

هندسة شغلها موجود وحاسبات شغلها موجود ونفس المرتبات والوضع وكل حاجة بس فيه حاجتين هندسة معروفة للجميع انما حاسبات مش معروفة لانها جديدة فهتعاني شوية مع الناس واللى يقولك دا معهد واللى يقولك دا زي معهد اللاسلكي وزي معهد الحاسب الآلي واللى هيقولك دي زي تجارة بس على انضف المهم نفض للناس كلها لو عاوز تنجح فى حياتك والحاجة التانية هندسة ليها نقابة انما حاسبات لسة مشروع نقابة مهندسي البرمجيات شغال وعاوزين نقدمه فى مجلس الشعب القادم ان شاء الله عشان يتوافق عليه وبالتالي لقب خريج حاسبات لحد دلوقتي فى الورق الرسمي اخصائي حاسب آلي لحين انشاء النقابة ان شاء الله ,, مادام انت حابب المجالين يبقا حاسبات حكومي احسن طبعا من هندسة خاصة انما لو مش لاحق حكومي خالص خش هندسة خاصة ,, دي وجهة نظري وربنا يوفقك
قديم 24-08-2013, 03:01 AM
Ramy HEH Ramy HEH غير متواجد حالياً
عضو جديد

Ramy HEH is on a distinguished road

أنا برده فى نفس الموضوع، فارق درجة عن هندسة ! :\
بس بعد اللى سمعته فى المنتدى هنا خصوصاً من Eng. Mo'men خلانى أتحمس للموضوع واحدة واحدة، المشكلة إن المجال جديد -بعد كده هتعرف إن دى ميزة- و احنا منعرفش عنه حاجة تقريباً، فحاول تقرا عن الكلية.. لو حسيت إنك ندمك من ضياع هندسة هيأثر عليك بعد كدة، تيقى هندسة خاص أحسن

صحابى اللى فى حاسبات كلهم مبسوطين فى الكلية، حتى لو شغل الكلية ساعات بيبقى أكتر من هندسة لكن بيبقى ممتع جداً لأن الموضوع بيتحول من حاجة مفروضة عليك عايز تخلص منها لهواية حاببها مش مجرد دراسة.

بالنسبة بقى لموضوع الشغل..
الموضوع ده فى إيد ربنا، بس المعروف إن خريجى حاسبات قليلين و فرص المجال ده كتييييييير
خريجى هندسة فى السنة بيوصل 18 ألف غير الجامعات الخاصة! في أقسام شغلها قليل قوى زى ميكانيكا و غيرها، فلو فى دماغك هندسة خاص لازم تعرف الأقسام الأول فى الجامعة اللى ناوى عليها.
عامةً أهم حاجة مجهود الواحد بعد توفيق ربنا طبعاً، و ازاى يستفيد من سنين الدراسة وصولاً للتقدير اللى بيفرق فى موضوع الشغل و خبرات اللى قبله فى المجال

صلاة الاستخارة و ارمي الموضوع على ربنا و إن شاء الله خير

العلامات المرجعية