اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 16-02-2014, 11:40 AM
الصورة الرمزية رفيقة الامل
رفيقة الامل رفيقة الامل غير متواجد حالياً
عضو متواصل

رفيقة الامل is on a distinguished road
افتراضي مساعدة

السلام عليكم
احنا طلبة فى الثانوى وعشمانين فى الله ثم حضراتكم انكم تكتوبلنا قصتكم مع المذاكرة وكفاحكم فى الثانوى وبالمرة تفتكروا ايام زمان وتشرحولنا مذاكرة مادة مادة ارجوكم متبخلوش علينا
وشكرا

قديم 16-02-2014, 02:14 PM
الصورة الرمزية DrMostafa2015
DrMostafa2015 DrMostafa2015 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

DrMostafa2015 is on a distinguished road

ربنا يوفقنا و اياكم

اولا اولى ذكرياتي في ثانوي اني مكنتش بقعد على منتدي الثانوية كتير احياانا يعني
ثانيا الثانوي فترة كويسة جدا في العمر لانها بتحدد حياتنا و بصراحة اللي بياخد قيمة بعد ثانوي بتفضل معاه طول عمره سواء طب او هندسة او كلية عسكككرية هيفضل ذو قيمة طول عمره حتى قبل ما يدخل الكلية و صحابه و كل الناس هتحترمه احترام عميق جدا يخلق منه ان شاء الله انسان جديد احسن

ثالثا لازم نشتغل على افكارنا الامل و التفاؤل المشاركة دي فيها كلام مفيد http://www.thanwya.com/vb/showpost.p...95&postcount=5 و كان السؤال عن الحفظ و النوم الكتير و كدة الافكار و التفاؤل و اليقين الجازم المطلق الي مفيهوش شك ان ان شاء الله الخير جاي و الحلم هيتحقق ان شاء الله اهم من المذاكرة بحد ذاتها

رابعا لازم نذاكر طول الوقت طول الوقت و ننظم الوقت و الله انا اعرف اصحاب ليا زي الساعة في الكلية و متفوقين و من الاوائل كل حاجة بمعادها النوم الاكل المذاكرة دة المناخ المناسب لنمو كائن النجاح

خامسا اول باول و نفتكر كلام الخليفة الراشد عمر ابن عبد العزيز "اذا كان اعياني عمل يوم واحد فكيف اذا اجتمع على عمل يومين" المذاكرة اول باول مهمة و فرصة حلوة اوي امتى هتيجي الفرصة اني اذاكر حصتين او 3 في يوم كامل الفرصة الجاية مش اقل من 6 محاضرات في اليوم و على رأي دكتور عندنا الحاجة اول مرة و في يومها "بتبقى جاذبة للانتباه" و ان شاء الله تنظيم اليوم يساعد على كدة بعون الله

سادسا كل مادة على حدة

1 العربي : الاحسن حفظه بالنص او شبيه بالنص و نشوف الكلمات المميزة في الاجابة اللي لو المصحح شافها هيدينا الصح ان شاء الله على طول و هو مغمض و دة في اغلب الفروع
البلاغة تشغيل دماغ و شوفي الطريقة النموذجية للاجابة عن اي سؤال "كيف وضح الكاتب افكاره . و الجمل بتاعة الكناية و المجاز و كدة نعرفها كويس و العلاقة و خلافه
"النحو" هو حل حل حل + الفكرة الجميلة اللي ربنا بعتهالي في ثانوي اني في شهر 4 بعد ما نخلص النحو و افهمه اقوم جايب المذكرة و انقل كل قاعدة على حدة ببساطة و بشكل مفهوم الخلاصة و مثال واحد او مثالين يبقى المنهج كله في في نص كراسة مثلا تبقى مرجع في المراجعة و يوم الامتحان الفجر اقراها افتكر كل حاجة و كلا الملاحظات و لو في اعرا جديد عليا برضه اكتبه "قيدوا العلم بالكتابة"

الفيزياء : برضه حل بس الفهم الفهم كان ليا واحد صاحبي في ثانوي سالني انت بتفهم الفيزياء ازاي؟ قلتله انا بتعب نفسي في المذاكرة يعني بعد الدرس بروح افضل فاتح الدرس ساعة و نص ولا اكتر مش بحفظ مجرد بتأمل -التعبير دة بتاع واحد صاحبي من الاوائل ع الكلية- بتأمل و بفكر في كل فكرة خدناها النهاردة مهما كانت صعبة مع التفكير الكتير هوصل ان شاء الله لفهم عميق جدا و بعد كدة احفظ و خلي بالك الحفظ اللى احنا مطالبين بيه مجرد اللي موجود في الكنتاب يعني انصح بمذاكرة الحديثة من الكتاب لان الامتحان مش هيخرج عنه ان شاء الله و حل المسائل بكثرة و دليل التقويم اساسي في الفيزياء

الكيمياء برضه ذاكرتها من كتاب المدرسة كنت بقرا الفقرة او كام سطر و اكتب عليهم سؤال ميزة كتاب المدرسة انه مش ناقص و منظم جدا جدا و حليت في الاخر برضه دليل التقويم و كتاب الامتحان مراجعة نهائية بس مش كله

الاحياء برضه من كتاب المدرسة اي نعم متعب شوية بس مش ناقص و حليت دليل التقويم اللي عرفت احله لان في اسئلة غريبة جدا مش مهمة و امتحانات السنين مهمة جدا بس كنت بحفظ الى حد ما باتقان كنت بنسى بس مع المراجعة النهائية مرة و اتنين كنت قبل الامتحانات بعشر ايام ولا 15 يوم حافظ بالنص الحمد لله تفاءلوا و برضه اتعبوا في الفهم و بمعني اخر ابعدوا في المعلومة على قد ما تقدروا و لاحظوا ان البعد في المعلومة محتاج وقت مش 5 دقايق تفكير و ابقى بعدت لا تفكير عميق متقلقش لو قعدت وقت طويل تذاكر في حاجة اهم حاجة تكون فاهمها كلها و محدش فاهم اكتر منك

الانجليزي 1 حل 2 كلمات 3 sense خلى عندك سنس و تامل الجملة كويس هتعرف تحلها ان شاء الله صح

مش عارف معاكم فرنساوي ولا لا بس الفرنساوي حلو و كتبه جميلة احفظوا فيه كلمات كتير و خلوا بالكم من الكلمات اللي شبه بعضها و حلوا الامتحانات اللي فاتت و ان شاء الله يبقى خفيف و حلو و قواعده برضه تتفهم و احسن اختيار الكتاب و لو لقيت حاجة زيادة زودها في الكتاب بس خلى في نوع كتاب واحد بس تذاكر منه عشان تبقى عارف ايه اللي عرفته و ايه اللي عاوز تركز عليه و كدة

علم النفس ماادة الحفظ الفظيع حفظ و نسيان و في المراجعة بتتلم 100% ان شاء الله مادة تقفيل

و خلوا نفسكم طويييل و حببوا نفسكم في القعدة على الكتاب و صاحبوا فقط "المستويات العليا" اي صاحب بيقول كلمة واحدة سلبية ابعد عنه احسنلك و في الاجازة عيشوا مع بعض

و قبل كل دة ربنا حافظ على ركعتين باليل قيام تدعي فيهم ربنا هينفعوك و الله بس واظب عليهم و احب الاعمال الى الله ادومها

و مبروك للدكاترة مقدما
قديم 30-05-2014, 07:50 PM
الاولى ان شاء الله الاولى ان شاء الله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الاولى ان شاء الله is on a distinguished road

الله الله الله الله
كلامك عظيم يا دكتورررررررررررر
انا كمان الحمد لله متفوقه فى دراستى وباخد المركز الاول ديما
ودا بيمنحنى ثقة ويزدنى تواضع
انا رايحة 1ثانوى استفدت كتير من كلامك وان شاء الله هيعود عليا باثر عظيم

العلامات المرجعية