اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية

الكليات الأدبية والتربوية كلية الآثار_ السياسة الاقتصاد _ الآلسن واللغات _ كليات التربية

قديم 18-07-2011, 11:19 AM
إسلام صبري إسلام صبري غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

إسلام صبري is on a distinguished road
افتراضي ارجوكم مساعدة

انا فى تانية وجبت مجموع وحش اوى
انا جبت 86 وانا علمى مش عارفة صراحة اعمل ايه
بفكر اكمل فى علمى رياضة ومش عارفة هلحق هندسة ولا لا وكمان خايفة اوى بيقولوا رياضة 2 صعبة جدا مش عارفة اعمل ايه
فكرت احول ادبى بس مش عارفة هلحق السن والا ايه
يعنى لو شديت اوى اوى اوى فى ثالتة ادبى وجبت 93 او 94 هلحق السن
انا بجد هجنن
معن حلمى من زمان انى ادخل هندسة
خايفة بجد مش عارفة اقرر
وعايزة اعرف السن لما اتخرج منها
يعنى بيقولوا هتشتغلى مرشدة حاسة انها هيبقى شغلها غريب عليا وهل فى فرصة انى اكون معيدة فى السن
وكمان انا مش بحب اللغات وجابة 46 فى الفرنساوى و21 فى انجلش تانية ونطقى يقرف
مش عارفة ياريت حد يساعدنى

قديم 18-07-2011, 03:46 PM
إسلام صبري إسلام صبري غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

إسلام صبري is on a distinguished road

مفيش ردود ليه بليز ردوا عليا
قديم 24-07-2011, 07:52 PM
ابو أ يمان ابو أ يمان غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابو أ يمان will become famous soon enough

ينفع تكمل رياضه بس محتاج تذاكر كويس جدا جدا علي الرغم ان التنسيق هيكون عالي وفي رايي ادبي احسن الدرجه مضمونه وكمان الكليه مضمونه واحن الكليات الادبيه متاحه ليك وتقدر ان شاء الله تدخل كليه كويسه والراي الاول والاخير ليك وربنا يوفقك
قديم 24-07-2011, 08:00 PM
الصورة الرمزية ساره بشير
ساره بشير ساره بشير غير متواجد حالياً
عضو جديد

ساره بشير is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا فى رأى انت لو حولت ادبى فرصتك هتقل لكن لو كملت علمى رياضه وزاكرت كويس وجبت مجموع عالى ممكن تلحق هندسه ححتى لو ملحقتش هندسه فى كليه علوم ومتاحلك تقريبا كليات الادبى اما لو حولت ادبى ولا قدر الله جبت مجموع وحش كليات القمه هتروح منك وهتلاقى فرصتك صعيره اما من علمى هتلاقى فرصتك كبيره وده رأى
قديم 27-07-2011, 01:05 AM
asmaa22 asmaa22 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

asmaa22 is on a distinguished road
Icon111 الحقونييييييييييييييييييييي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساره بشير مشاهدة المشاركة

انا فى رأى انت لو حولت ادبى فرصتك هتقل لكن لو كملت علمى رياضه وزاكرت كويس وجبت مجموع عالى ممكن تلحق هندسه ححتى لو ملحقتش هندسه فى كليه علوم ومتاحلك تقريبا كليات الادبى اما لو حولت ادبى ولا قدر الله جبت مجموع وحش كليات القمه هتروح منك وهتلاقى فرصتك صعيره اما من علمى هتلاقى فرصتك كبيره وده رأى
لو سمحتم انا مش عارفه اكمل علمي ولا ادبي انا جايبة 88.5
ارجو الرد اسريع بليز .
قديم 27-07-2011, 01:29 AM
mega man166 mega man166 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mega man166 is on a distinguished road

اقتباس:

ente sa7
3elme ryada a7san
قديم 28-07-2011, 03:46 PM
عضو قدير

استخيري ربك وهو سوف يهديكي الي الطريق المستقيم وفي رايي ادبي احسن لانك هتدخلي السن او تربيه ومجموعهم عالي في علمي وخصوصا ان الكليات العلميه هيكون تنسيقها عالي جدا وكل الكليات التانيه غير كليات القمه العلميه موجوده في ادبي ومجموعها اقل بكتير وفيها كمان اقسام اكتروباقل مجهود توصلي ليها ان شاء الله وربنا يوفقك ويهديكي الي الطريق المستقيم
قديم 28-07-2011, 03:49 PM
عضو قدير

Icon5

اقتباس:

مش سهل ابدا انها تحصل علي مجموع عالي في علمي وكمان لان التنسيق هيكون عالي فياريت تستخيري ربك وهو سوف يهديكي الي الطريق المستقيم
قديم 31-07-2011, 06:25 AM
الصورة الرمزية beso_elmery
beso_elmery beso_elmery غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

beso_elmery is on a distinguished road

على فكره انا كنت جايبه فى تانيه 86 بردو والناس كلها كانت بتقولى حولى ادبى بس شديت حيلى اوى وجبت 99% السنادى وبقو على بعض 92.5% بس السنادى مجموعى ده ميخلنيش ابيع طمطم قدام هندسه مع انى والله هموت وادخلها بس تقولى ايه حسبى الله ونعم الوكيل فى كل اللى غش وضيع علي فرصه دخولها مع انى والله جايبه فى رياضه2 ال50 وفى الفزياء 49 وان دلوقتى ملى لوحيد تربيه رياضه والحمدلله راضيه بلى يجيبه ولله ومش فرق معايا كلام حد

بس انتى لو بتحبى الرياضه اوى كملى رياضه

على فكره اللى يقول الرياضه2 صعبه يبقى مبيحبش الرياضه دى اسهل واحلى من رياضه تانيه وطلاما حباها يبقى هتمشى فيها اوى

انما الفزياء بقى دى جميله جدا ومش صعبه ابدا بس محتاجه متابعه على طول هى والرياضه

ربنا يوفقك ويهديكى على طريق الخير ويدخلنا الجنه جميعا وممكن تعملى استخاره وارضى باللى كتبهولك ربنا

ربنا يكرمك ويوفقك ويكرمنى معاكى انا وكل الناس

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب
قديم 10-09-2011, 02:28 AM
shimaa gooda shimaa gooda غير متواجد حالياً
عضو جديد

shimaa gooda is on a distinguished road

هو اللى بيقول ان التنسيق هيعلى ده بناء على ايه سنه 2007 التنسيق كان خرافى موت وعلى جدا جدا و2008 طب نزل ل 96.8 ودى عمرها محصلت من اكتر من 10 سنين اللى يعرف التنسيق هيقل ولا يعلى ربنا بس فمحدش يفتى واللى بيسال بقوله كمل فى بنت اعرفها والله العظيم كانت زى مجموعك وقالولها حولى احسن مرضيتش وكملت وجابت 93 ودخلت هندسه زاكر بس وسيبها على ربنا
قديم 12-09-2011, 09:13 PM
الصورة الرمزية zamalek1
zamalek1 zamalek1 غير متواجد حالياً
عضو خبير

zamalek1 is on a distinguished road

كمل علمى رياضة زى منتا ولو مدخلتش الهندسة يكفيك شرف المحاولة وكمان يبقى امامك كلية العلوم لو انت علمى رياضة ودخلت علوم فى قسم اسمه الجيوفيزياء وقسم اسمه علوم بترول بس ده خاص الاتنين بيطلعوا مهندسين بترول جامدين جدا بس القسم محتاج تقديرات بس ومتدخلش الادبى وانتى مغصوب عليها بس وانت علمى فى 3 ثانوى هتسمع ارقام كبيرة ولا يهمك حط فى دماغك طبعا انك تجيب 101% بالمستوى الرفيع وانا اتوقع هبوط فى التنسيق عشان امتحان 3 ثانوى 2012 هيجى نااااااااااااااااااار عشان ينسفوا المجاميع فلو انت مذاكر جامد ان شاء الله زى دلوقتى السنة الجاية اقولك مبروك يا بشمهندس اسلام
انسى سنة تانية نهاااااااااااااااااااااااااااائى
انصحك بقى فى الفيزياء ورياضة2 تحل مسائل على المادتين كل يوم وكمان كل يوم تقزقز بتاع 20 او 30 كملة انجليزى طول السنة وانصحك تمشى مع ناس فى نفسى مجموعك باش تمشى مع 97% ولا 98% عشان محدش يحبطك ولا مع حد حول ادبى عشان ده محبط جاااااااااااااااااااهز هيهبط عزيمتك ولااااااااااااااااااااااااااازم تصلى وتبعد هن العادات اللى بالك فيها اللى تغضب ربنا اكيد فهمت وربنا معاك ومعايا فى 3ثانوى
قديم 13-09-2011, 09:39 PM
مروة ابو السعود مروة ابو السعود غير متواجد حالياً
موقوف

مروة ابو السعود is on a distinguished road

ولو جبت84 وعلمى علوم اعمل بيهم ايه احول رياضة ولا ادبى

العلامات المرجعية