اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم العلمى و الصحى

قديم 07-11-2015, 05:53 PM
الصورة الرمزية bent mama wa baba
bent mama wa baba bent mama wa baba غير متواجد حالياً
عضو جديد

bent mama wa baba is on a distinguished road
افتراضي ارجوكم ساعدونى انا عايزه دكتور نفسانى انا مش عارفه افكر فى اى حاجه

انا عندى 19 سنه وعندى مشكله وهى عندى من سنه تقريبا وفى اولى جامعه مشكلتى هى انى كل ما اتوقع حاجه بتحصل عكسها على طول وحاسه انه فى عِند غى الموضوع ده يعنى انا هاقول مثال يعنى انا لما بيبقى قدامى مسأله وده حصل فى الثانويه العامه معايا بتبقى قدامى المسأله واقول ان شاء الله هاحلها وابدأ اقرأها بلاقى نفسى متوقعه انى احلها بس لما ببدأ فى حلها بلاقى نفسى مش عارفه احلها خالص والعكس صحيح تماما مثال تانى انا قدامى مشكله معينه حصلتلى بقول لنفسى دى سهله وهاعرف احلها الاقى نفسى مش عارفه احلها خالص ولو فى مشكله صعبه وممكن اى حد ميحلهاش اقول لنفسى لا انا مش هاعرف احلها والاقى نفسى بحلها حلو اوى ومكنتش متوقعه ده يعنى انا دلوقتى مش عارفه افكر يعنى تيجى ماما فى موقف معين اهاف واقول اه ماما هاتزعقلى والاقيها مزع***يش خالص ولما بتشائم بيحصل الحاجه الكويسه ولما بتفائل الدنيا بتبوظ . بجد انا مش عارفه افكر والموضوع ده مكنش بيحصل معايا خالص وبدأ فى الثانويه العامه لحد دلوقتى ومن كتر الخوف وانى كنت واثقه انى هاخش الكليه اللى عايزاها حصل برضه العكس ودخلت كليه مكنتش اتوقع انى ادخلها ياريت الاقى حل انا مش عارفه افكر خالص وخايفه . شكرا
قديم 21-11-2015, 07:28 PM
الصورة الرمزية aleman
aleman aleman غير متواجد حالياً
عضو مجلس الإدارة ( الأقسام العامة )

aleman is just really nice

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bent mama wa baba مشاهدة المشاركة
انا عندى 19 سنه وعندى مشكله وهى عندى من سنه تقريبا وفى اولى جامعه مشكلتى هى انى كل ما اتوقع حاجه بتحصل عكسها على طول وحاسه انه فى عِند غى الموضوع ده يعنى انا هاقول مثال يعنى انا لما بيبقى قدامى مسأله وده حصل فى الثانويه العامه معايا بتبقى قدامى المسأله واقول ان شاء الله هاحلها وابدأ اقرأها بلاقى نفسى متوقعه انى احلها بس لما ببدأ فى حلها بلاقى نفسى مش عارفه احلها خالص والعكس صحيح تماما مثال تانى انا قدامى مشكله معينه حصلتلى بقول لنفسى دى سهله وهاعرف احلها الاقى نفسى مش عارفه احلها خالص ولو فى مشكله صعبه وممكن اى حد ميحلهاش اقول لنفسى لا انا مش هاعرف احلها والاقى نفسى بحلها حلو اوى ومكنتش متوقعه ده يعنى انا دلوقتى مش عارفه افكر يعنى تيجى ماما فى موقف معين اهاف واقول اه ماما هاتزعقلى والاقيها مزع***يش خالص ولما بتشائم بيحصل الحاجه الكويسه ولما بتفائل الدنيا بتبوظ . بجد انا مش عارفه افكر والموضوع ده مكنش بيحصل معايا خالص وبدأ فى الثانويه العامه لحد دلوقتى ومن كتر الخوف وانى كنت واثقه انى هاخش الكليه اللى عايزاها حصل برضه العكس ودخلت كليه مكنتش اتوقع انى ادخلها ياريت الاقى حل انا مش عارفه افكر خالص وخايفه . شكرا
ابنتى العزيزة
مشكلتك تتلخص فى انك مش عندك ثقة داخيلة بنفسك على عكس ماتظهرينه انك واثقة من نفسك امام الجميع
لاتفكرى فى شئ
بمعنى لو امامك موضوع لاتتوقعى ان هتعرفى تحليه او لاتعرفى تحليه
بل شوفى البدائل اللى امامك ايه وفكرى بعقلك اولا
هتلاقى نفسك وجدتى حلول اخرى لموضوعك تقدرى فعلا تنفذيها
واعتقد انك مصدر ثقة لكثير من الناس حولك بمعنى صحباتك مثلا بياتمونكى على اسراهم ويلاقوا عندك حل لمشكلاتهم
لكن مشكلتك دى فى اتخاذ القرار ليكى انتا وحلها زى ماقولت سابقا
وطمنينى دائما عليكى

العلامات المرجعية