اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 03-10-2009, 08:17 PM
الصورة الرمزية .*.سمسمة.*.
.*.سمسمة.*. .*.سمسمة.*. غير متواجد حالياً
student at Mansoura Faculty of Medicine

.*.سمسمة.*. is on a distinguished road

احنا كمان نفس النظام
وانا شايفه ان اولى ثانوى اساس تانية وتالته واللى هيستهتر بيها بيضيع نفسة بجد

أن أث
من الدموع وأصدقها..هي التي تنزل بصمت...دون أن يراها أحد
قديم 03-10-2009, 08:31 PM
الصورة الرمزية الطفله البريئه المغمضه
الطفله البريئه المغمضه الطفله البريئه المغمضه غير متواجد حالياً
عضو جديد

الطفله البريئه المغمضه is on a distinguished road

الف مبرووووووووووووووووك يا جماعه المدرسه بكره اهي ء اهيء
يلا يا جماعه عايزين الدح يبقي علي ودنوووووووووووو امال ايه ديه اولي ثانوي اتقل سنه
قديم 03-10-2009, 09:53 PM
الصورة الرمزية EMINEM - the teen version
EMINEM - the teen version EMINEM - the teen version غير متواجد حالياً
عضو نشيط

EMINEM - the teen version is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الطفله البريئه المغمضه مشاهدة المشاركة
الف مبرووووووووووووووووك يا جماعه المدرسه بكره اهي ء اهيء
يلا يا جماعه عايزين الدح يبقي علي ودنوووووووووووو امال ايه ديه اولي ثانوي اتقل سنه
يمكن مدرستك مختلفه بس الدراسه كانت النهارده
قديم 03-10-2009, 11:24 PM
repentance repentance غير متواجد حالياً
عضو خبير

repentance is on a distinguished road

انا جديده معاكم في الملتقي بجد زعلانه اني مش معاكم من اول يوم واني مش خدت بالي
علي فكره الدراسه هتبتدي بكره عندي انا كمان في مطروح وده نظام علي مستوى الاداره كلها وعندي نظام الفترتيين وانا الفتره بتاعة الصبح بس الصراحه احسن من ال3 اياام عشان ال3 ايام ممكن نكسل لو كنا يف البيت لكن كدهوه هنعلم لل حاجه هنذاكر وناخد دروس و نروح المدرسه
قديم 03-10-2009, 11:28 PM
عضو خبير

يا جماعه محتاجه مساعده منكم ضروري بالله عليكم
بصوا انا مش بطيييق حاجه اسمها دروس وبجد ديه عقبتي في الدراسه وبيضيع الوقت عندي اوووي ومش ببقي مرتاحه في الدروس ومع ذلك والدتي مصممممممه اخد دروس وولو حتي فرنساوي وانجليزي وانا مش نموافقه بس مش عايزه ازعلها ومش عارفه اقنعها خالص ولو خدت دروس م هذاكر خاااالص ونفسيتي بتبوظ منها قولولي اعمل مع والدتي ايه بس
قديم 03-10-2009, 11:29 PM
عضو خبير

بجد انا فرحااانه اني هدخل ثانوي اووووووووي
مرحله جديه بقي ولذيذه اكيييد
علي فكره انا من مطروح مدرسة الثانويه بنات ياري كون في حد معايا هنا
قديم 03-10-2009, 11:30 PM
عضو خبير

انا بدات مذاكرة رياضيات (جبر) بجد مبسوطه اني عرفت افهم من شرحي لنفسي بدون مساعده والدليل ع الافاده اني حليت كللللل المسائل في كتاب المعاصر
علي فكره احلي كتاب في الرياضيات هو المعاصر و صدقوني
قديم 03-10-2009, 11:33 PM
عضو خبير

سلاااااام يا احلي اعضاء عشان الله اعلم انكنت هعرف اواظب علي التواصل معاكم ولا لا عشان غالبا هأحظر من الكمبيوتر نهااائي بس يمكن اول اسبوع اتدلع شويه وابقي اقعد واشوف حواركم
مبسوطه ان في موضوع مجمعنا كلنا من سن واحد وعقليه متقاربه لحد ماا ربنا يعينكم ويكرمكم ياااااااااااااارب ويكرمني معاكم يارب لو عرفت اقعد بكره هبقي احكيلكم الجو ععندي في المدرسه وخصوصا ان مطروح بتختلف عن باقي المحافظات
قديم 04-10-2009, 07:17 PM
فوءة سامي فوءة سامي غير متواجد حالياً
عضو جديد

فوءة سامي is on a distinguished road
Opp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس مختار مشاهدة المشاركة
يا جماعه محتاجه مساعده منكم ضروري بالله عليكم
بصوا انا مش بطيييق حاجه اسمها دروس وبجد ديه عقبتي في الدراسه وبيضيع الوقت عندي اوووي ومش ببقي مرتاحه في الدروس ومع ذلك والدتي مصممممممه اخد دروس وولو حتي فرنساوي وانجليزي وانا مش نموافقه بس مش عايزه ازعلها ومش عارفه اقنعها خالص ولو خدت دروس م هذاكر خاااالص ونفسيتي بتبوظ منها قولولي اعمل مع والدتي ايه بس
بصي يا همس الدروس مش وحشة اوي كده عشان تكرهيها للدرجه دي انا بروح معهد من اول 8 وباخد كل المواد انا رحت المعهد لانه هينظملي وقتى ..انا رايى انك تجربي الدروس انتي هتحتاجي دروس رياضة وفرنساوي لان باقي المواد سهلة جدا وانتي لونظمتي مواعيد دروسك وقتك مش هيضيع ولا حاجة ووالدتك مغلطتش هي عايزة مصلحتك انتي واضح ان دماغك ناشفة جدا بس بقى لو انتي حاسة انك جينيس وهتذاكري كل المواد لوحدك وعايزةتقنعي مامتك يبقى لازم تبينيلها تفوقك استني مثلا لغاية امتحانات اول شهر في المدرسة واثبتي انك مش محتاجة لدروس ..بس خلي في علمك ان المذاكرة من غير دروس متعبة جداااااااا...
قديم 04-10-2009, 08:21 PM
عضو نشيط

تمام يا فوءة بالظبط ألى انا عاوز اقوله
قديم 04-10-2009, 10:59 PM
فوءة سامي فوءة سامي غير متواجد حالياً
عضو جديد

فوءة سامي is on a distinguished road
Icon5

انا يا جماعة عندي استفسار .انا في المعهد خدت مذكرة عربي وذاكرت منها طول مدة الاجازة بس لما استلمت كتب الوزارة اتصدمت المواضيع كبييييييييييييييييييرة جدا والكلام فيه لت وعجن وانا مش عارفة اعمل ايه في الموضوع ده .اذاكر ازاي ؟؟من المذكرة المختصرة ولا كتاب الوزارة اللي يغم ويسد النفس ويجيب كل الامراض ..اه نسيت اطلب منكم طلب.انا كنت عايزة لو حد عنده تمارين فرنساوي كويسة يكتبها بليييييييييييييييييييييييييييز
لان التمارين اللي عندي مش كفاية.سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااام
قديم 05-10-2009, 01:09 AM
عضو نشيط

Opp

بالنسبه لمزكره المعهد انا المعهد بعتمد عليه كشرح لأن المزكره بتبقى ملخصه على مزاج المدرس الى عاملها وبيبقى معظمها فى غلطات سواء مطبعيه او الى عاملها مدرس احول فمن رأيى ان الكتاب المدرسى افضل للمزاكره لأنه لامم كل المنهج مش مختصر حاجه او مكروت زى مدرس المعهد

سلام انا رايح انام
قديم 05-10-2009, 02:07 PM
عضو خبير

بصي طبعااااا لازم تسيبك من مذكرة المعهد وان كنتي عايزه حاجه ملخصه احسنلك تعمليها انتي بجد انا مش بعرف اذاكر من ملخصات لاي حددددد غير من الكتب الخارجيه يااما كتاب الوزاره لكن المذكرات ديه مش بتبقي كويسه بجد سيبيكي منها لو تعرفي تجيبي كتب خارجيه كويسه يبقي افضل ولو مش بتحبيها يبقي خليكي في كتب المدرسه ولو عايزه تلخيص يبقي لخصي لنفسك افضل وعلي فكره معني انك تلخصي لنفسك انك ذاكرتي الدرس دهوه خلاص وانتي بتلخصي تشيلياللي انتي عايزاه وتكنسليه وتحطي اللي انتي عايزاه لكن مثلا لما يكون في درس والمستر اللي عامل الملزمه راح شايل منه جمله وافرضي طلعت مهمه انتي هتعرفيها منين هتدخلي دماغ يعني ؟؟ !!!! اسفه للاطاله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوءة سامي مشاهدة المشاركة
بصي يا همس الدروس مش وحشة اوي كده عشان تكرهيها للدرجه دي انا بروح معهد من اول 8 وباخد كل المواد انا رحت المعهد لانه هينظملي وقتى ..انا رايى انك تجربي الدروس انتي هتحتاجي دروس رياضة وفرنساوي لان باقي المواد سهلة جدا وانتي لونظمتي مواعيد دروسك وقتك مش هيضيع ولا حاجة ووالدتك مغلطتش هي عايزة مصلحتك انتي واضح ان دماغك ناشفة جدا بس بقى لو انتي حاسة انك جينيس وهتذاكري كل المواد لوحدك وعايزةتقنعي مامتك يبقى لازم تبينيلها تفوقك استني مثلا لغاية امتحانات اول شهر في المدرسة واثبتي انك مش محتاجة لدروس ..بس خلي في علمك ان المذاكرة من غير دروس متعبة جداااااااا...
ايوووووووووه حضريتيك قولتي حاجه حلوه اوووووي ان انا ابين لوالدتي مدى قدرتي هو دا الحل الوحيد صح ؟؟؟ والدتي بقي مش عايزه تديني الفرصه اللي اوضحلها اني قادره علي المذاكره لوحدي وهكون مش فيحاجه لدروس ابداااااوبتقولي مش هستني ولا اسبوع حتي عشان لو اسبوع ضاااع يبقي مش هلحق ادخل درس ومش هلاقي اماكن وصدقوني الدروس بتضيع الوقت معايا جداا جداااااا انا كنت باخد في البيت السنه اللي فاتت كانوا صحابي بيجوا قبلها بساعه الا ربع وطبعا مش بعرف اذاكر في الوقت دهوه والدرس كانن بياخد ساعه وشويه وبعد الدرس صحابي بيقعدوا ببرضه وبيهزروا وبدل ما الدرس ياخد ساعه بياخد مني يمكن 3 ساعات !! وكمان المنهجانا شايفاه انه سهل جداااااااا جدااااااا بجد مش بالدرجه اللي كل اللي قبلي خوفيني منه المنهج لذييذ حتى المواد الادبيه اللي بكرهه زي التاريخ والجغرفيا داخله حباهم وان شاء الله خير وويفقنا كلنااااا ياااااارب ميرسي لاهتمامكم جدااا
قديم 05-10-2009, 02:13 PM
عضو خبير

بجد انا مبسوووووووووووطه جداااااااا عشان دخلت ثانوي وكمان مدرستي لذيذه اووووي والمدرسين كويسييييين جدا بجد الجو العام كله في المدرسه لذيذ وشوفت اصحاب ليا مش شوفتهم من ابتدائي والحمد لله السنادي بالذات عندي حماس حلو اوووي للدراسه و حاسه اني اقدر اعمل حاجه كويسه السنادي واتفوق كمااان

طبعا هتقولولي المنهج كبييير والنظام الجديد واللخبطه بتاعة الاتش وان ان وان والحصص قصرت وفترات ووحاجات من ديه والجهد الاكبر ع الطالب ازاي الدراسه عجباكي وبتفكري اساسا انك تعملي حاجه ودي اولى ثانوي وعبط !!
هقولكم بجد انا حاسه ان السنه لذيذه وسهللللللللللله وبسييييطه عشان انا داخله حباها حتي المواد اللي بكرهه حبيتها عشان اعرف اذاكرها كويس في واحد قريبي قالي كلمه قالي مش تخافي من الماده بالعكس خوفيها انتي

حبوا المدرسه والمنهج والمواد واستسهلوها هتلاقيكم متفوقييين جداااااا ان شاءالله وركزوا كووووويس مع المدرسيين عشان بيقولوا الحاجات المهمه بس اوقتي عشان الحصص قلت فمش في وقت نضيعه في الحصه
قديم 05-10-2009, 02:17 PM
عضو خبير

وبلاش تقعدوا كتير ع النت والكمبيوتر والتلفيزيون وتقوليا احنا بنتفرج علي برامج تعليميه وبندور علي نماذج اسئله للمواد والحاجات ديه
فاهمييييييين
ونظموا وقتكم ولما تحطوا جدول مذاكره اتحدوا نفسكم انكم مش تناموا الا لما تخلصوا مذاكره
مااااااسي ؟؟
اما اسئلة الفرنساوي والله لسه مش جبت كتاب خارجي فرنساوي اجيب بس ان شاءالله وابقي اكتبهاليك يا فوءه بس معليشي هبقي اكتبهالك ان شاالله والللي عنده اي استفسار في المنهج ولا في اي حاجه يبقي يكتبها هنا واحنا كلنا ان شاءا لله نساعد بعض

العلامات المرجعية