اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 02-09-2012, 12:55 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nourshan مشاهدة المشاركة
انا كان عندى سؤال بخصوص الدروس.انا محتارة بين مرسين عربى انا اخدت مع مدرس عربى فى سنة اولى بس اخدت معاه من الترم التانى وكنت واخدة علشان البلاغة وهو شرحها فى الترم الاول ولما طلبتها منه علشان انا كنت لسة فى بداية الترم التانى قالى لسة شوية وهنراجعها ولما شرحها تانى كان فى اخر الترم التانى حسيت انه مش مهتم بيها اوىوشرحه كويس فى النحو مش عارفة اكمل معاه السنادى ولا اخد مع مدرس تانى بس مشكلة التانى ده انى لو اخدت معاه مش عارفة اكون مجموعة منين والاول عنده مجموعة كبيرة فيها حوالى 10 انا محتارة هو المدرس التانى انا مجربتوش بس فى انا قريبتى كانت بتاخد معاه وجايبة 29 ونص فى العربى مش عارفة اخد مع مين وهو الاول كان بيعمل امتحان صغير كل حصة وامتحان كبير فى الشهر وانا عايزة تاسيس فى البلاغة بجد اعمل ايه ؟؟
خدي مع حد تالت خالص لا بجد اولي مش مقياس ولا قريبتك اللي جابت 29.5 انت احضري حصه مع ده وحصه مع ده والافضل كملي معاه لو معجبوكيش هم الاتنين شوفي حد غيرهم بامانه الطالب هو اللي بيحدد المدرس الافضل بالنسبه ليه

قديم 02-09-2012, 12:59 AM
الصورة الرمزية Marry Sam
Marry Sam Marry Sam غير متواجد حالياً
عضو قدير

Marry Sam is on a distinguished road

اقتباس:
ازيك اولا يارب تكوني في اتم صحه وعافيه
انا الحمد لله و شكرا
قديم 02-09-2012, 09:59 AM
Nourshan Magdy Nourshan Magdy غير متواجد حالياً
طالبة ثانوية عامة

Nourshan Magdy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
خدي مع حد تالت خالص لا بجد اولي مش مقياس ولا قريبتك اللي جابت 29.5 انت احضري حصه مع ده وحصه مع ده والافضل كملي معاه لو معجبوكيش هم الاتنين شوفي حد غيرهم بامانه الطالب هو اللي بيحدد المدرس الافضل بالنسبه ليه
ميرسى يا احلى دكتورة فى الدنيا انا هعمل كده انا العربى ده دايما بيحيرنى فى مدرسينه
قديم 03-09-2012, 06:18 PM
..: Pink rose :.. ..: Pink rose :.. غير متواجد حالياً
عضو متواصل

..: Pink rose :.. is on a distinguished road

جزاكي الله خيرااا على النصايح الاكثر من رائعة
انا استفدت من الموضوع ده كتير
ربنا يجعله في ميزان حسناتك
قديم 04-09-2012, 04:53 PM
prof/sand prof/sand غير متواجد حالياً
عضو جديد

prof/sand is on a distinguished road

صباااااااااااااا....... اقصد مسااااااااااااااااااااء الفل

هو اللى يفكر انه مادام جاب درجة كويسة فى مادة معينة يبقى لازم يبجيب درجة وحشة فى نفس المادة فى3 تقوليليه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 05-09-2012, 03:24 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prof/sand مشاهدة المشاركة
صباااااااااااااا....... اقصد مسااااااااااااااااااااء الفل

هو اللى يفكر انه مادام جاب درجة كويسة فى مادة معينة يبقى لازم يبجيب درجة وحشة فى نفس المادة فى3 تقوليليه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقوله جيت تتكلم مع مجرب بصي انا للاسف في الدراسه كنت سلبيه لابعد الحدود وقمه في التشاؤم بس الحمدلله لحقت نفسي في الاخر اولا انا هحكيلك موقف انا كنت ناقله عند مدرس جديد في الفيزياء في النص كده بس ده كان مشهور جدا وكانوا بيقولوا ان امتحاناته صعبه للغايه المهم دخلت معاه وعمل امتحان وكنت متوقعه اني مش هقفله بس فوجئت اني الاولي ع البنات بعدها قلت لا ازاي؟؟؟؟ اكيد هجيب بعد كده درجات وحشه وده تسبب في الاتي بعد كده بني حاجز خوف وده اثر في التحصيل بجد لما لقيت كده عملت ريفرش لعقلي غيرت المجموعه من باب التجديد وروحت مع جروب بنات تاني لنفس المدرس في الاخر جبت 50القضيه انك لما بتقول لعقلك حاجه سلبيه هيكبرهالك ويدعمك فيها وكمان لازم نشوف الحديث (تفائلوا بالخير تجدوه) خليه مبدا لحياتك بلاش التشاؤم حتي لو كنتي بتعكسي مع نفسي عشان تحققي الاولي مش هينوبك الا التوتر والخوف والقلق والتشتت دوامه متغوصيش فيها بدل ما تغرقي من الاخر خلي تعاملك مع الحاجه تعامل الشئ في وقته يعني انت متعرفيش بكرة فيه ايه ممكن تشغلي نفسك بيها وفي الاخر تقفليها وتتفاجئي بغيرها ذاكري كله وبلاش نسبق الواقع وربنا معاكي ومعانا ومع الكل
قديم 05-09-2012, 09:44 AM
Dr_Monna Dr_Monna غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr_Monna is on a distinguished road

جزاااااااكي الله كل خير
موضوعك اكتر من رائع
قديم 05-09-2012, 09:44 PM
فراشة 44 فراشة 44 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فراشة 44 is on a distinguished road

معلش يا دكتورة انا عندي سؤال بره المنهاج والكتب

حاليا انا بدأت دروس بس بجد مش عارفه اذاكر ولا عارفه انظم وقتي صح
كمان حاسه اني مش عايزة اقعد ع الكتاب اصلا ودي مشكله عندي بحد ذاتها
حاولت اني انظم نفسي وارجع بس مش عارفه
حاسه اني مشتته ومش عارفه اعمل ايه
عايزة حل بعد اذنك يا دكتورة ومعلش ع الرخامه دي
بس انا عندي هدف ومشكلتي حاليا انا عارفه ازاي اوصله بس...... مش عارفه
قديم 06-09-2012, 12:43 AM
tamertiger tamertiger غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

tamertiger is on a distinguished road

اولا الف مبروك يا دكتورة

ثانيا بجد ربنا يكرمك على الموضوع الرائع ده
بجد حمسنى للسنة الجديدة وربنا يستر من النظام الجديد
عشان انا خايف وميت من الرعب
بجد ربنا يسترها

وشكرا مرة تانية على الموضوع الرائع ده
قديم 06-09-2012, 03:16 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فراشة 44 مشاهدة المشاركة
معلش يا دكتورة انا عندي سؤال بره المنهاج والكتب اتفضلي

حاليا انا بدأت دروس بس بجد مش عارفه اذاكر ولا عارفه انظم وقتي صح السبب بسيط جدا هو انك طالعه من تانيه بمذاكرتها وامتحاناتها والخوف من النتيجه والنتيجه نفسها كل ده بيتعب نفسيا حتي لو كنتي ليسه داخله 2 فانتي ليسه طالعه من اولي اضربلك مثال طيب؟؟؟
عارفه العربيه بتبدا طريقها بتسخن وبعد كده بتزود السرعه وعند خط النهايه لو في سبق بتزودها جدا المفروض ده الطالب في العام الدراسي بس بعد خط النهايه بتقف ولو هتخش سباق جديد لازم تمشي بنفس المراحل السابقه ولو اللي بيسوق قال وهو في بدايه السباق التاني انا كده بطئ انا نسيت السواقه ويانب نفسه هيغلط غلطه عمره ازاي تقارن ختام الحاجه بحماسك ونفسك انك توصل بيك وانت ليسه بتسخن؟؟؟؟ ماتنسيش ان انتي ليسه في بدايه الماتش وده متش جديد ومختلف تماما عن اللي فات المفروض تحمدي ربنا علي مجموع السنه اللي فاتت +الخبرة اللي اتعلمتيها من هذه السنه وتبداي السنه الجديده تعالجي اخطائك وتشدي حيلك في دراستك اما بقي النفس انك تقعدي وتذاكري ده بيرجع لحاجه اسمها التشويق لازم تشوقي نفسك وتحببيبها في المذاكرة غيري اسلوبك القديم لو خلاص مبقاش يديكي النفس انك تشتغلي وطبعا انتي اللي ليكي اسلوبك ومذاقك الخاص في اختياره
كمان حاسه اني مش عايزة اقعد ع الكتاب اصلا ودي مشكله عندي بحد ذاتها
حاولت اني انظم نفسي وارجع بس مش عارفه
حاسه اني مشتته ومش عارفه اعمل ايه انسي التشتت ومتقارنيش نهايه سنه ببدايه سنه جديده
عايزة حل بعد اذنك يا دكتورة ومعلش ع الرخامه دي باذن الله ده حل كويس ولو برده عندك استفسار اسالي
بس انا عندي هدف ومشكلتي حاليا انا عارفه ازاي اوصله بس....ذاكري وسيبيها علي الله وملكيش دعوة بالنتايج المهم اللي بتعمليه عشان توصلي ابذلي مجهود اكبر وربنا يعينك.. مش عارفه
ومتنسيش دعواتك لاختك في الله ان ربنا يوفقها في الكليه ادعيلي في قلبك مش في الموضوع وربنا يوفقكم انا اخت ليكم اي استفسار اسالوني
قديم 06-09-2012, 03:20 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamertiger مشاهدة المشاركة
اولا الف مبروك يا دكتورة

ثانيا بجد ربنا يكرمك على الموضوع الرائع ده
بجد حمسنى للسنة الجديدة وربنا يستر من النظام الجديد
عشان انا خايف وميت من الرعب
بجد ربنا يسترها

وشكرا مرة تانية على الموضوع الرائع ده
اوعي تقول كلمه خايف دي تاني ابدا دي قرها في قلبك خوفا من الله تعالي اما الدراسه والشغل والوظيفه والحياة كل دي مجرد تحديات وقال الشاعر
ومن يتهيب صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر
لذالك التحديات تواجهه والخوف من الله فقط وان واجهك تحدي فاستعن بالله وسيزول باذن الله اما بقي النظام الجديد ربنا هيساعدكم فيه هي اول سنه بيطبق عليها بتبقي كبش الفدا بس حاول تعرف عنه كل حاجه عشان متقعش فريسه لكن كمذاكرة دي مش عقبه دي اسهل حاجه
قديم 07-09-2012, 03:54 AM
Rana tayel Rana tayel غير متواجد حالياً
عضو جديد

Rana tayel is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
جزاكي الله خيرااا
قديم 08-09-2012, 02:04 AM
sosoiraqi sosoiraqi غير متواجد حالياً
عضو جديد

sosoiraqi is on a distinguished road

دكتووووووووووووور...انا خايفه جداااا من النحو
ومن الفيزياااااا مش عارفه اعمل فيها ايه
قديم 08-09-2012, 10:19 AM
prof/sand prof/sand غير متواجد حالياً
عضو جديد

prof/sand is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
اقوله جيت تتكلم مع مجرب بصي انا للاسف في الدراسه كنت سلبيه لابعد الحدود وقمه في التشاؤم بس الحمدلله لحقت نفسي في الاخر اولا انا هحكيلك موقف انا كنت ناقله عند مدرس جديد في الفيزياء في النص كده بس ده كان مشهور جدا وكانوا بيقولوا ان امتحاناته صعبه للغايه المهم دخلت معاه وعمل امتحان وكنت متوقعه اني مش هقفله بس فوجئت اني الاولي ع البنات بعدها قلت لا ازاي؟؟؟؟ اكيد هجيب بعد كده درجات وحشه وده تسبب في الاتي بعد كده بني حاجز خوف وده اثر في التحصيل بجد لما لقيت كده عملت ريفرش لعقلي غيرت المجموعه من باب التجديد وروحت مع جروب بنات تاني لنفس المدرس في الاخر جبت 50القضيه انك لما بتقول لعقلك حاجه سلبيه هيكبرهالك ويدعمك فيها وكمان لازم نشوف الحديث (تفائلوا بالخير تجدوه) خليه مبدا لحياتك بلاش التشاؤم حتي لو كنتي بتعكسي مع نفسي عشان تحققي الاولي مش هينوبك الا التوتر والخوف والقلق والتشتت دوامه متغوصيش فيها بدل ما تغرقي من الاخر خلي تعاملك مع الحاجه تعامل الشئ في وقته يعني انت متعرفيش بكرة فيه ايه ممكن تشغلي نفسك بيها وفي الاخر تقفليها وتتفاجئي بغيرها ذاكري كله وبلاش نسبق الواقع وربنا معاكي ومعانا ومع الكل

صدقتى سيدتى......................

طيب يعنى ايه مثبتة الفيزيا والاحياء يوميا...........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى كنتى بتعملى ايه فيهم؟؟؟؟ هل كل يوم مذاكرة ولا يوم حل ويوم مذاكرة
ولا حاجة الدرس ويوم حل ويوم مجهود خاص بيكى انتى؟؟؟
قديم 10-09-2012, 04:33 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sosoiraqi مشاهدة المشاركة
دكتووووووووووووور...انا خايفه جداااا من النحو
ومن الفيزياااااا مش عارفه اعمل فيها ايه
اولا مش تخاف خالص قولنا كلمه خوف دي تتلغي من قاموسنا الدراسي الخوف من الله عز وجل
النحو والفيزياء للعلم هم اسهل فرعين ليه بقي؟؟؟؟؟ انا بامانه مش جايه ارفع معناوياتك انا بقول حقيقه
طب ليه هم الاسهل؟؟؟؟
لانهم بيشغلوا العقل بتاعنا فلو ذاكرناهم هنحس بمتعه
طب ليه بذاكرهم وبغلط ومبقفلهمش؟؟؟؟
اولا لانك خايف منهم بسبب الناس الكبار يعني روحت سالت حد كبير (ممكن يكون فاشل وانت ايه اللي عرفك مستواه عشان تاخد منه وتخليه اهل للثقه واصلا هو فاشل لانه معرفش يذاكرها او ممكن يكون عدي بظروف معينه كرهتته فيها وانت ايه اللي عرفك)
ثانيا.خوفك مبيخلكش تركز وانت بتذاكرهم وبعدين برده التعامل مع المواد دي بفن
يعني ايه فن؟؟؟؟؟
يعني مبدئيا كده متقعدش تاخد في كل ماده مدرسين او 3 وتيجي تقول بتعب ومبعرفش اقعد ع الكتاب طبيعي لانك استبدلت ده بده ومبقاش عندك الوقت الصافي للمذاكرة
وبرده الفيزياء ليها فن
انت تروح الدرس اسمع الشرح وافهم وانت ساكت وبعد ما المستر يخلص اسال لو مفهمتش جزء (ده كان نظامي) بس لو في النص حاجه مكنتش بفهمها كنت بسال فيها في ساعتها
المهم رجعت اروح احفظ القوانين اولا قبل النظري واحل المسائل اللي عليها
بعد كده النظري بيبقي سهل اني المه وبعد كده براجع ع القوانين تاني واروح حصتي الجديده
وكنت بحل مسائل تاني (مش مهم تجيبم كتابين انا بس بقولكم نظامي
اما النحو في ثانوي مش هتتعب لانه سهل جدا
اولا لو مش خايف هتركز في الامتحان
ثانيا افهم قواعدك واحفظها كويس
ثالثا حل قطع الامتحانات وصححها لنفسك من كتاب المعلم مراجعه وامتحانات بامانه ده رائع وخطير
بس ربنا يوفقكم

العلامات المرجعية