اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى

الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى كل ما يخص الجودة و الدراسات التربوية و كادر المعلم

قديم 21-08-2008, 07:42 AM
الصورة الرمزية مامانونه
مامانونه مامانونه غير متواجد حالياً
عضو جديد

مامانونه is on a distinguished road
Impp سؤال مهم

hالزميله الفاضله الاستاذه امالتحيه مباركه من عند الله سبحانه وتعال على مجهوداتك الرئعه جزاك الله عنا كل خير
لقد شرحت لكى مرةاننى حصلت على مؤهل عالى اثناء الخدمه اعادنى الى الدرجه الماليه الثالثه التخصصيهومدة خبرتى (22) عام
وكنت قمت بالاعتزارعن الامتحان هذا العامحتى احصل علىالدرجه الثانيه واتقدم للاختبار معلم (اْ ) وكانت المفاجاءةاتصلت احدى زميلاتىوقالت المدير يقول بلغو جميع الزملاء المعتزرين ان لهم ارقام جلوس والكل له امتحان ومفيش اعتتزار كيف وازاى لست ادرى
والسؤال الاتىهل الوزارة ملهاش كلمة تقول اللى سوف يحصل على درجه ماليه اعلى يعتزر وعلى فكرة الدرجات فى الادارة من شهر (7)ومحجوبه والسبب لن تنزل الا بعد اتمام الاختبار عاشان نعرف ان الوزارة ملهاش كلمة كيف العمل وايه الحل مش عارفه ارجوكى ردى عليا بسرعه وجزاك الله كل خير

قديم 21-08-2008, 11:24 AM
الصورة الرمزية heshamahmedsaleh
heshamahmedsaleh heshamahmedsaleh غير متواجد حالياً
مدرس علم نفس واجتماع

heshamahmedsaleh is on a distinguished road

hالسؤال المهم ليه التظليل بالقلم الرصاص ثانيا الحد أللأدنى للنجاح من كام درجة
قديم 21-08-2008, 11:25 AM
الصورة الرمزية heshamahmedsaleh
heshamahmedsaleh heshamahmedsaleh غير متواجد حالياً
مدرس علم نفس واجتماع

heshamahmedsaleh is on a distinguished road

hالسؤال المهم ليه التظليل بالقلم الرصاص ثانيا الحد أللأدنى للنجاح من كام در[
قديم 24-08-2008, 12:48 AM
عمرو الهلوتي عمرو الهلوتي غير متواجد حالياً
عضو جديد

عمرو الهلوتي is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا وسهلا بكم في معركه العيش من اجل الخبز دائما والحياه مليئة بالمصاعب واولها لازم يكون عندك وسيله مواصلات والدوله وفرت لكم جميع اجزاء الدراجه بس الشاطر هو اللي يكمل الاجزاء ويحصل علي الكادر هههههههههههههههههههههه يا خبتكم بدري هههههههههههههه
قديم 24-08-2008, 09:42 PM
SALMAA_LOVE SALMAA_LOVE غير متواجد حالياً
عضو جديد

SALMAA_LOVE is on a distinguished road

متى يتم اعلان نتيجة امتحانات الكادر
قديم 24-08-2008, 09:45 PM
SALMAA_LOVE SALMAA_LOVE غير متواجد حالياً
عضو جديد

SALMAA_LOVE is on a distinguished road

ارجو الرد سريعا وشكرا
قديم 24-08-2008, 10:07 PM
almoalem almoalem غير متواجد حالياً
موقوف

almoalem is on a distinguished road
افتراضي حرام والله

انا بس عاوز اعرف انتى مع كرامة المعلمين ولا انتى مع اهانة المعلمين وياترى انتى عارفة ان الكادر ليس له علاقة بالامتهان وياترى انتى ايضا تعرفى ان الامتهانات اليوم كانت مهزلة كراسات اسئلة ناقصة وتخصصات ناقصة ومدرسين بيغشوا ومهازل كثيرة الله يلعن الكادر اللى ييجى بهذا الشكل ارحمينا الله يخليكى
قديم 24-08-2008, 10:19 PM
عبدالرحيم محمد عبدالرحيم محمد غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبدالرحيم محمد is on a distinguished road

الأستاذه آمال
سلام الله عليكم ورحمة الله وبركاته
أتقدم لكم بخالص الشكر والتقدير على هذا الجهد الدائم " كان الله فى عون العبد ، ما كان العبد فى عون أخيه "
قرأت فى الأسئلة الشائعة على موقع الكاديمية ردا حول الترقية إلى وظيفة أعلى فى هذه الفترة ، وفهمت ان من يحصل على درجة أعلة حتى موعد التسكين فسوف يسكن على مستواه الجديد لأن العبرة ليست بموعد تقديم الاستمارة ، ولكن بميعاد التسكين
وما يؤكد ذلك هو مناشدة الوزارة للمديريات بسرعة الانتهاء من الدرجات الجديدة قبل 30/8/2008م حتى يسكن كل مدرس فى مكانه الجديد ، وقد علمت ذلك من خلال الفاكس الموجود حاليا على موقع الأكاديمية .
فهل ما فهمته صحيح ؟ أرجو سرعة الرد والإفادة لأننى كنت معتذرا عن أداء الأمتحان ، وأنا مدرس رياضيات ابتدائى ، وموعد اختبارى غدا إن شاء الله ، أفيدونى أكرمكم الله .
قديم 24-08-2008, 10:31 PM
عضو جديد

كلمة حق :
عندما شرع الله حد السرقة ( وهو قطع اليد ) وجدنا الإنسان السوى يشدد ويطلب عقوبة أشد من ذلك لأنه لا ينوى الشرقة أبدا ؛ أما الإنسان الغير سوى فقد اعترض على الحكم بدعوى نشر البطالة ، وطلب التخفيف لأنع يعلم أنه ربما كان منهم ذات يوم
هكذا معلموا هذه الأيام ؛ يرفضون الامتحانات قبل أن يروها خوفا من مصير ( الخائبين ) عفوا لاستخدام هذه الكلمة
دعونا ننفذ وننتظر تنفيذ الخطة ، وندخل تحت أمر الله تعالى " ... واطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولى الأمر منكم ... " جزاكم الله خيرا يامن تعملون للصالح العام ، فلا تيئسوا أن تستردوا مجدكم .....!
قديم 24-08-2008, 10:33 PM
عضو جديد

معلهش : مثل ما يقول الناس
اللى زعلان عشان فيه غش وبهدلة ، فمن السبب ، اجعل نفسك مسؤلا ، وحلها لو كنت شاطر ................ ســــلام
قديم 24-08-2008, 10:47 PM
osama20204 osama20204 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

osama20204 is on a distinguished road

انا امتحاني يوم 8/27وبيقولوا في الاداره الدرجه حتنزل يوم يعني الفرق 4 ايام حاولت اعمل اعتذار الوقع كان مغلق بمعني اصح كان غير قابل للتحميل يعني اخسر خمس سنين من عمري علشان درجة المفروض اخدها منت سنتين او حتي كان المفرض من شهر 7
يا عالم ياهو يا مسئولين ياللي قاعدين علي الكراسي دة كلام حد فيكم يرضاة لنفسة او ابنة دا انا جوايا كلام نفسي اقولة بس اقول اية نفسي الوزارة دي حد منها هوه اللي يمسكها يراسها علشان يحس بالمدرسين اغلب المدرسين ضحكو علينا وخلو البحر طحينه وقلنا المرتب حيبقي كويس ونستريح حسبنا الله ونعم الوكيل
قديم 24-08-2008, 11:17 PM
osama20204 osama20204 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

osama20204 is on a distinguished road

يا سلام علي الكادر بتاع المعلمين يا سلام فضيحة علي الملا كنت فاكر ان احنا اتنصفنا وخلاص المرتب حيزيد
الاطباء لهم بعد الله نقابة ونقيب محترم يدافع عنهم احنا لنا نقابة الله اعلم طبعا لا حد سمع صوت نقيب المعلمين الاستاذ اللي بيتهمنا بالخيبة والخوف من الامتحانات جتك ستين خيبة بعد 20 سنة وطلع من تحت ايدينا اطباء ومهندسين علشان مرتبي يزيد بعض الفكة اللي يدوب تخليني ممدش ايدي لحد يتعمل لية امتهان واذلال علشان اخدهم يا استاذ انا مرتبي بعد 20سينه شغل الحافز بالمرتب بجزء الكادر اللي اخدته700جنية وحضرتك جاي تقول خيبة جتك ستين الف نيلة انت كمان بص لمرتب عيل كنت انت او غيرك كنت مدرس لة وحليا في الاتصالات او الجهاز المركزي حيكون علي الاقل ضعفك عشر مرات الاطباء خدم كادر 400في الميه محدش سمع لهم صوت عندنا فضحتنا في جميع وسائل الاعلام ومفيش حاجة الله يحرق دمهم زي ما همه حرقوا دمنا
( سلامتك يا سيد عبد الرحيم ) فيه حد يدخل امتحان مش عارف محتواه الفلوس دي لو انصرفت علي تريب وتطوير المعلم صح تدريب بمعني تدريب وتطوير مش علي الورق كان افضل مليون مرة انا مهما اتكلمت مش حخلص
قديم 24-08-2008, 11:37 PM
شرف الدين فتح الباب شرف الدين فتح الباب غير متواجد حالياً
عضو جديد

شرف الدين فتح الباب is on a distinguished road

[QUOTE=امين المصري;620017]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امال عبد الهادى مشاهدة المشاركة
بناء على التنبيهات الهامة من الوزارة يراعى الاتى

3- عند التسكين على وظيفة على كادر المعلم لايمكن الانتقال الى الوظيفة الاعلى الا بعد مضى خمس سنوات على الاقل وفقا للقانون

طيب أنا أعمل ايه ؟؟ انا ان شاء الله هاخد الدرجة الأولى السنة اللي جاية.........والله أنا في قمة الحيرة!!!!
شكرا لك يا استاذة امال ومعهلش يا ريت يكون الكلام بسند قانونى لان الوازارة ناويه على *** المدرسين
قديم 29-10-2008, 08:04 PM
mood11 mood11 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mood11 is on a distinguished road

الموقع لا يفتح
قديم 29-10-2008, 08:18 PM
mood11 mood11 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mood11 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salmaa_love مشاهدة المشاركة
متى يتم اعلان نتيجة امتحانات الكادر