اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 31-07-2016, 01:24 AM
الصورة الرمزية Norhan Mostafa
Norhan Mostafa Norhan Mostafa غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Norhan Mostafa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok مشاهدة المشاركة
يعني انقص في كل المواد 4 درجات ؟ ده انا معملتهاش في 2 ابتدائي
انا كمان هبدأ بكره ان شاء الله
انا مش مصدقه والله تالته بدأت انهارده لا لا مش مستوعبه
وفيها ايه تنقص واحد في الميه انت قدها ان شاء الله انت ممتاز ماشاء الله
عندي جيو واحياء وقريبا انجليزي معاهم

قديم 31-07-2016, 06:05 AM
Esraa Yousry Esraa Yousry غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Esraa Yousry is on a distinguished road

السلام عليكم
رجاله تالته ثانووي دفعه 2017
أنا من الدفعه اللي قبليكو كنت علمي رياضه والحمد لله ربنا كرمني من عنده بمجموع 97.7
هقولكو تقريبا اللي طلعت بيه من السنه دي
1- رضا ربنا هو أول وأهم حاجه صلاه وقرآن يا ريت ورد يومي حتى لو صفحه (خير الأعمال أدومها إن قل )
2- أمك وأبوك ارضيهم لأنهم بجد هيتعبو معاك جدا السنه دي ومش هيرضو يزعلوك في حاجه فانت متزعلهمش عشان رضاهم ده بالدنيا الاستاذ بتاعي كان بيقولنا أبوك وأمك لو مش راضيين عنك لو حالل صح ممكن المصحح يحسبهالك غلط .. ! ودي حقيقه انا مكنتش بعررف اروح امتحان غير لما أمي تحضني وتدعيلي كتير
3- حاول تساعد غيرك ومتبخلش على حد بمعلومه بجد هتعرفف فايده الكلام ده بعدين
4- طبعا ذاكر أول بأول مش لازم تحبس نفسك 24 ساعه مذاكره ولا الكلام الاهبل بتاع نام 4 ساعات بس اقل حاجه من 6 ل8 ساعات اقل من كده هيعمل مفعول عكسي
5- متمشيش اووي مع كلام اصحابك اللي هو أنا ضايع وانا مش هلحق حاجه او الماده دي صعبه أو اي حاجه من الكلام ده في الاغلب هيحبطك وهيولد عندك قناعه في عقلك الباطني ان الماده دي صعبه
اقلك متاخدش دروس مع اصحابك اصلا عشان متخسروش بعض .. !
6- اعصابك يا برنس هي اهم حاجه انت ممكن تكون مقفل الماده خمناشر مره وتتوتر وتضيع كل حاجه
7- الغي الغش من دماغك خالص لانك لو اعتمدت عليه هتضيع انا مغشتش ولا كلمه والحمد لله ربنا كرمني آخر كرم
8-طبعا نصيحه مهمه لبتوع رياضه حاول توازن الأمور بين الرياضه وباقي المواد متذكرهاش على حساب باقي المواد ومتركنهاش برضه محتاجه حل كتير جدا جدا جدا جدا للصبح مش هنخلص
9- ادعي ربنا كتير جدا وحاول تستفيد من الوقت الخفافي ده اللي هو كله بالهداوة يعني زود كلمات الحفظ وقط الترجمه وجمل النحو مش هتلاقي وقت بعدين
10- اهتم بالعربي هو اللي وقعلي المجموع ناقصه فيه هو بس 5 درجات الحمد لله

في المشاركه اللي جايه بقى هكلمكو عن كل ماده شويه لو في نصيحه جت في دماغي تاني أكيد مش هبخل عليكو بيها
أنا كنت مكانكم قبل كده وكنت محتاجه لأي نصيحه تساعدني
قديم 31-07-2016, 06:17 AM
Abdelrahman M M Abdelrahman M M غير متواجد حالياً
عضو خبير

Abdelrahman M M is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية عبد اللطيف مشاهدة المشاركة
اجرب انا

ان حرف ناسخ لامحل له من الاعراب

مصر اسم ان منصوب بالفتحه

بحاجه الباء حرف جر حاجه اسم مجرور بالباء وعلامه جره الكسره

الى الاعمال اسم مجرور بعلى وعلامه جره الكسره
وشبه الجمله فى محل رفع خبر ان

لا عاطفه
اقوال معطوف مجرور بالكسره
تمام كده
قديم 31-07-2016, 06:23 AM
aalaaabdelhamed aalaaabdelhamed غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

aalaaabdelhamed is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa yousry مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
أنا من الدفعه اللي قبليكو كنت علمي رياضه والحمد لله ربنا كرمني من عنده بمجموع 97.7
1- رضا ربنا هو أول وأهم حاجه صلاه وقرآن يا ريت ورد يومي حتى لو صفحه (خير الأعمال أدومها إن قل )
2- أمك وأبوك ارضيهم لأنهم بجد هيتعبو معاك جدا السنه دي ومش هيرضو يزعلوك في حاجه فانت متزعلهمش عشان رضاهم ده بالدنيا الاستاذ بتاعي كان بيقولنا أبوك وأمك لو مش راضيين عنك لو حالل صح ممكن المصحح يحسبهالك غلط .. ! ودي حقيقه انا مكنتش بعررف اروح امتحان غير لما أمي تحضني وتدعيلي كتير
4- طبعا ذاكر أول بأول مش لازم تحبس نفسك 24 ساعه مذاكره ولا الكلام الاهبل بتاع نام 4 ساعات بس اقل حاجه من 6 ل8 ساعات اقل من كده هيعمل مفعول عكسي
5- متمشيش اووي مع كلام اصحابك اللي هو أنا ضايع وانا مش هلحق حاجه او الماده دي صعبه أو اي حاجه من الكلام ده في الاغلب هيحبطك وهيولد عندك قناعه في عقلك الباطني ان الماده دي صعبه
6- اعصابك يا برنس هي اهم حاجه انت ممكن تكون مقفل الماده خمناشر مره وتتوتر وتضيع كل حاجه
7- الغي الغش من دماغك خالص لانك لو اعتمدت عليه هتضيع انا مغشتش ولا كلمه والحمد لله ربنا كرمني آخر كرم
8-طبعا نصيحه مهمه لبتوع رياضه حاول توازن الأمور بين الرياضه وباقي المواد متذكرهاش على حساب باقي المواد ومتركنهاش برضه محتاجه حل كتير جدا جدا جدا جدا للصبح مش هنخلص
9- ادعي ربنا كتير جدا وحاول تستفيد من الوقت الخفافي ده اللي هو كله بالهداوة يعني زود كلمات الحفظ وقط الترجمه وجمل النحو مش هتلاقي وقت بعدين

في المشاركه اللي جايه بقى هكلمكو عن كل ماده شويه لو في نصيحه جت في دماغي تاني أكيد مش هبخل عليكو بيها
الف مبروووك يا سوسو
ياااااااااااارب ارزقني العفة
قديم 31-07-2016, 06:24 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa مشاهدة المشاركة
هييييييييه اجابتي كانت صح الحمد لله
بس مش كنت عارفه المصدر ..ومش فاهمه ليه في محل نصب مفعولل به
يعني انت بتتجيب الصريح وتشوف علامه اعرابه وبعدين يبقي ده محل الاعراب بتاع المصدر المؤول
إنتوا مأخدتوش المصادر فى 2 ثانوى . حتى لو مأخدتوهاش مفيش مشكلة علشان الأستاز أسامة هيعلق عليها كتير جدا فى الحل علشان موجوده فى كل قطه تقريبا

بالنسبة للمصدر : يعتبر المفعول المطلق ( يعنى زى : لعب : لعبا ) طبعا مش لازم يبقى إعرابه مفعول مطلق
المصدر المؤول : أن + الفعل المضارع أو أن + اسمها وخبرها أو ما + الفعل ( يريت تكون آخر حاجه نستخرجها )
المهم لما يقلك اعرب المصدر المؤول : أحنا مع نفسنا هنحوله لصريح يعنى نحقق : هنخليها مع نفسنا كده تحقيق : بعد نشوف مكانها إيه كإعراب وعندنا هنا فى الجملة نستطيع أن نحقق يبقى كأنها : نستطيع تحقيق : طبعا الفاعل ضمير مستتر تقديره نحن تحقيق مفعول به يبقى إعراب المصدر المؤول : فى محل نصب مفعول به
ولكن لو قلنا حول المصدر المؤول لصريح وإعربه هنحوله وهنكتبهوله فى الورقه طبعا وبعد كده هنعربه إعراب عادى خالص : مفعول به منصوب بالفتحه
قديم 31-07-2016, 06:27 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok مشاهدة المشاركة
شفتوا التنسيق ؟
بترول 98.9 و هندسة 96.2 وصيدلة 97.2 حتي حقوق من 79.8
ده ازاي ده يعني ؟
ولا يهمك نهائيا : أنا واحد صاحبى كان ناقص فى سنة 2 ث أكتر من 30 درجه وجاب فى 3 ث 99.2 %
أهم حاجه تذاكر وتجتهد وملكش دعوه بأى حاجه خالص
قديم 31-07-2016, 06:29 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa مشاهدة المشاركة
3 - نصحَ المدرِّسُ الطالبَ قائلاً : اُدْرُسْ ، ادرس
ادرس دي توكيد لفظي .....بس فين المؤكد؟
بصى هنا إحنا مش بنعرب غير الأسماء فقط هيه الى توكيد لفظى غير كده لا
ادرس التانيه : فعل أمر عادى
لكن هيه الغرض منها التوكيد لكن كإعراب عادى جدا
قديم 31-07-2016, 06:30 AM
aalaaabdelhamed aalaaabdelhamed غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

aalaaabdelhamed is on a distinguished road

جزااك الله خبر يا دكتور استفيدوا منه يا جماعة ع قد ما تقدروا ما شاء الله عليه
ياااااااااااارب ارزقني العفة
قديم 31-07-2016, 06:32 AM
عضو ممتاز

** العربي **
بسم الله
اكلمكو شويه عن العربي وبما انها اكتر ماده كنت خايفه منها فكلامي هيفيدكو جدا باذن الله لانه عباره عن محاولاتي خلال السنه
العربي بجد كان عاملي عقده من وانا صغيره وعامله حسابي من قبل ما ادخل انها اكتر ماده هنقص فيها وقد كان

بصو بقى عملت فيها 7 رجاله في بعض وقلت هاخد درسين طبعا موضوع متعب جدا خصوصا ان المدرس التاني كان بيدي حصتين ي الاسبوع فقررت اني هسيب واحد منهم
المهم المدرس التاني ده كان شاطر جدا وكان بيخليني اذاكر بالجزمه كان بيسمع كل حصه وده مطلوب وخلصلنا النحو بدري جدا وده فادني كتير لاني بقيت بحل قطع كتير في وقت كان ناس فيه لسه مخلصتش
بس عيوبه انه مكانش بيعمل امتحانات وحوار ان احنا خلصنا النحو بدري كان مأثر على باقي الفروع اللي هي في الأغلب ما أخدتش حقها في المذاكره

بس دي قصتي مع المدرسين وخلاصتها خليك مع حد بيحل نحو كتير وفي نفس الوقت مركز برضه مع باقي الفروع وبيعمل امتحانات علطول وبلاش درسين في أي ماده بجد حوار متعب وهتيجي على حق باقي المواد

أماكن المذاكره : كتاب المدرسه في التعليق والأدب كلام كنت بسمعه وعرفت قيمته في الآخر بس
كتاب الأضواء أو الرساله مفيدين في معاني الكلمات ومظاهر الجمال في النصوص والقراءه
القصه انا ذاكرتها في الاخر خالص لان استاذي مكانش مديهالنا وفي واحد ع اليوتيوب اسمه محمد السخاوي تقريبا حفظني القصه كنت بسمعه واقراها كذا مره من كتاب المدرسه واحاول احل عليها على قد ما اقدر
الامتحان ده طبعا لازمن ولا بد منه

كتاب حلو جدا واسئلته حلوة وفي الجون وبتلم الدرس كله في كل الفروع ده غير النحو اصلا ده حاجه تانيه كفايه الـ 100 قطعه اللي في الاخر وامتحانات الثانويه العامه لا بجد كتاب مفيد جدا ومن الاخر

ذاكره علطول العربي ده حل نحو كتير حاول تكتب تعبير خلال السنه للامانه انا كان اول موضوع كتبته بعد امتحان تانيه ثانوي كان بتاع امتحان تالته

بس دي حاجه مش كويسه يعني حاول تكون احسن مني
النصوص ذاكرها حلو جدا احفظ معاني وتعبيرات وايحاءات الكلمه وايهما افضل وراي النقاد والتعليق يا جماعه التعليق من كتاب المدرسه

القراءه احفظ اسئله ومعاني كلمات وبعدين ارجع اقرا الدرس كويس من كتاب المدرسه وهي من أسهل الفروع وامتعها

القصه قولتلك فووق بس حاول تقراها وتاخد عنها فكره او تحضر المسلسل بتاعها قبل ما تبدأ

البلاغه حل قطع بلاغه كتير بس مش قووي لانها مبتتكررش خلي اسلوبك حلو في سؤال التجربه الشعريه ودرب نقفسك على الاستخراج الكتير دايما استاذي كان بيقولي اسلوبك حلو في الشرح حتى لو مش فاهمه بتعرفي تحتالي على المصحح

النحو ♥♥
عشقي الوحيد في العربي
خلصو بسرعه وخليك مع استاذ أسامه عز الدين أستاذ عملاق اكتشفته في لأخر للأسف بس استفدت بنصايحه فتره الامتحانات ووما قبلها
حل قطع نحو كتير جدا بجد هتستفاد حتى لو مش مخلص المنهج هتسترجع المواضيع بسرعه حاول تتعلم الاعراب كامل وصح ومتنساش الهمزات واعراب الهاء او ان النون اتحذفت للاضافه الحاجات دي بتاخد بالك منها مع التكرار

الأدب وما أدراك ما الأدب كنت بحبه تخيل ونقصت فيه برضه بس اجابه كانت ناقصه وده بقى بيرجع لاني مكنتش بذاكره من كتاب المدرسه من أول السنه
عاوز حفظ وحفظ وتكرار كتير وعلطول وحل كتابه ومذاكره وحفظ كميه كبيره جدا حاول تفهمه شويه بس في الاخر محتاج تحفظه خليك مع حد بيسمعه علطول وذاكره من كتاب المدرسه

لو تلاحظ خلال النصايح انا كررت كلمه احفظ كتير انا من الناس اللي بكره الحفظ ومبعرفش اصلا بس غصب عنك لو عاوز تجيب فيها درجه لازم تحفظ !

بس ده العربي طولت معلش بس حبيت اقولكو كل اللي في قلبي
وادعولي ربنا يكرمني في كليتي الجديده باذن الله
ربنا معاكو ويكرمكو وحظكو يكون احسن مننا ♥ <3
قديم 31-07-2016, 06:34 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed مشاهدة المشاركة
الف مبروووك يا سوسو
الله يبارك فيكي يا لولو ♥♥
ومبروك ليكي بس انا معرفتش انتي عملتي ايه
قديم 31-07-2016, 06:36 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa yousry مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

ألف مبرووووووك يا باشمهندسة

كلامك مظبوط
قديم 31-07-2016, 06:40 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a مشاهدة المشاركة
ألف مبرووووووك يا باشمهندسة

كلامك مظبوط
الله يبارك فيك يا دكتور
اصلا انت من اكتر الناس اللي استفدت منهم ومن معلوماتهم في النحو خلال السنه

وده اصلا السر فان انت لما تساعد غيرك ربنا هيكرمك
وانت ربنا كرمك لانك مبتبخلش على حد بمعلومه
ما شاء الله عليك وربنا يوفقك
والدفعه الجديده تستفاد منك
قديم 31-07-2016, 06:41 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed مشاهدة المشاركة
جزااك الله خبر يا دكتور استفيدوا منه يا جماعة ع قد ما تقدروا ما شاء الله عليه
ربنا يكرمك يا دكتوره ويجازيكى كل خير
قديم 31-07-2016, 06:58 AM
عضو ممتاز

في نصيحه كده على العربي كنت شوفتها قبل كده بس حاولت اطبها بس كنت بكسل وده كان بيرجع لاني مكنت بحبه طبعا ده مش مبرر اني ماذاكروش بس انا كنت ببرر لنفسي بكده

المهم ..
بعد ما تكون شويتين في المنهج
تبدأ تاخد يوميا نص تذاكره وتراجعه كويس جدا
في الاول اول كام اسبوع يعني اسبعين تلاته كده هتلاقيك بتطول بس بعدين بالتكرار هتلاقي الوقت اللي اخدته فيه بدأ يقل الوقت say مثلا كنت بتاخد النص على تلت ساعات بعدين هتلاقيك بتاخده على ساعتين في الساعه الفرق خد المدرسه الأدبيه اللي مع النص مره في مره هتلاقيك بتاخده فى ساعه ونص خدلك مكانه درس قراءه وهكذا فصلين قصه هتلاقيك راجعت العربي اكتر من مرة وحفظته بمجهود قليل

حاول بجد تاخد بالنصيحه دي مهمه ومفيده جدا ومتستكترش التلت ساعات ممكن تضيع وقت اكتر منه بالعكس لما هيبقى روتين ثابت مش هتحس بالموضوع وهترتاح جدا جدا في الاخر وطبعا زود على دول 7 قطع نحو وبلاغه خلال الاسبوع وموضوع تعبير كل شهر مثلا وانا اضمنلك تقفل الماده كبيره محتجاك بس تديها حقها
ربنا يوفقكو يا رب
قديم 31-07-2016, 06:58 AM
عضو خبير

افتراضي شوية حجات مهمه خلوا بالكم منها

فيه حجات مهمه ومدرسين كتيرة جدا بيتنشوها ومش بيشرحوها بتبرير إنها مش مهمه . لكن إحنا هنا معدناش الكلام دوت ولازم نذاكرها وأنا دلوقتى هنبهكم على الحجات دى الى إنتم ممكن تشوفوها تافه وملهاش أى لازمه

فى العربى :
قصة الأيام : المقدمة الى قبل الفصل الأول مهمه جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا حتى لو المدرس مشرحاش لازم تتذاكر وتتقرى . وكتاب الإمتحان كان عاملها تلخيص كويس إحفظوه كله
النحو : الوحده الأولى ( النطق والإملاء ) مهمه أوعوا تتنشوها زاكروها من دلوقتى

الإنجلزى : لازم تقروا ال Reading و Listening مهم جدا جدا أوع حد فيكم يطنش إنه يقراه والحل الكتير . على الأقل من تابين أو 3 على قد ما تقدر
وإياكم إنكم تهتموا بـ Find و Choose وتسبوا الباقى لازم تحلوا على كل أنواع الأسئلة وبالأخص ترجمه واسبيكرز و فايند واتشوز ( مهم جدا الأربعة دوله )
والقصه هتظبط معاكوا لو ذاكرتوها من كتاب المعاصر جاااااااااااااااااااااامد جدااااااااااااااااااااا

الفيزياء : أوعوا تتنشوا النظرى ( والله أهم بكتيييييييييييييييير من المسائل ) أنا النظرى كان بياخد منى مجهود رهيييييييييييييب جدا ( لأنى كنت بحله تحرىرى فى كشكول خارجى ) وأول ما أخله وأبدأ فى المسائل بلاقى الدنيا سهله جدا جدا ( برضو تحريرى )
وهفيدكم جدا لو إنتم جبتوا كشكول كبيييييييير وحليتم فيه كتاب الإمتحان ( يكفى فى الفيزياء فقط ) لإن هيجي عليكم وقت هتبقوا عايزين تراجعوا فيه المسائل الى غلطم فيها وممكن متفتكروش حليتوها إزاى

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
الصف الثالث الثانوى, ثانوية خمس نجوم, ثانوية عامة.موقع