اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

موضوع مغلق

قديم 29-05-2012, 11:17 PM
الصورة الرمزية أ/ سعيد موسى
أ/ سعيد موسى أ/ سعيد موسى غير متواجد حالياً
مستشار معلمي الازهر و مشرف سوبر القسم ( سابقا )

أ/ سعيد موسى is just really nice

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية العشري مشاهدة المشاركة
ممكن اعرف متى هتظهر نتيجة الصف السادس الابتدائى الازهري 2012 اريد الرد سريعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااا
غدا ان شاء الله ينتهى التصحيح وتبدأ عمليه رصد النتيجه بداية من يوم السبت القادم تستمر حوالى 3 ايام
وشوية مراجعه واعلان النتيجه بدايه من يوم الاربعاء فى الغالب ان شاء الله

قديم 30-05-2012, 12:55 AM
mr_sa mr_sa غير متواجد حالياً
عضو جديد

mr_sa is on a distinguished road

شكرا لك على الرد
قديم 31-05-2012, 12:01 AM
محمد عبد الحميد 77 محمد عبد الحميد 77 غير متواجد حالياً
مدرس قرآن كريم

محمد عبد الحميد 77 is on a distinguished road

استاذ سعيد
مفيش اخبار عن ضم المدة عند حضرتك ؟
على فكرة الموظفة عندنا لما جلنا الجواب زى مقلت لحضرتك وقالت ان الورق مطلوب لضم المدة والكادر طبعا طلع ان الكلام خطأ زى ما حضرتك قلت وزميلة لنا راحت المنطقة والموظف بعد ما راجع معاها الورق قالتله انها قدمت قبل كده ومعاها كلمة السر والكود وقالها طيب انتى جايه تانى ليه ؟وطبعا شتم الموظفة اللى بعتتها
الاحلى ان الموظفة دى بعد ماخدت الاوراق رجعت قالت ياجماعة كل واحد يروح بورقه فى الحسين علشان الضم لان هما قالولها ان كل واحد لازم يروح بنفسه واكدت الكلام انهم قالولها ممكن كل راجل ياخد ورق وحدة ست اواتنين عادى !!!
هههههههههههه وطبعا تبين انها كذابة وانها سمعت الكلام ده من المعهد بتاع الفتيات اللى جنبنا ونقلته بالنص من غير متروح
ولا تعرف حاجة وانا كنت بتحايل عليها تتصل وتتاكد من المنطقة وهى ابدا مش ممكن!!!!!
ولما زملتنا راحت الحسين علشان الضم الموظف قالها يابنتى انتى مالك ومالنا احنا بنتعامل مع مندوب من المنطقة اللى انتى تابعة ليها مبنتعملش مع افراد خرجت من عنده على المنطقة الموظف بتاع المنطقه قالها انتى مالك ومال الورق ده هو انتى معندكيش شئون عاملين ؟ انا ما بستلمش حاجة من افراد كمان لسه مش دلوقت احنا بنعمل ليكم جوبات تثبيت وهتوصل المعهد خلال الاسبوع الجاى ولما تستلمى الجواب هتعملى الورق اللى معاكى ده ومعاه صورة من القرار وصورة من جواب التثبيت ومباشرة التثبيت كلللللللل ده هتعمله الموظفة عندك لكل العقود اللى فى المعهد مع حافظة تسليم وتسلم وهى اللى تيجى تسلمه ولما يجلنا الورق احنا بنقوم بيه مندوب من عندنا لمنطقة الحسين لكن ملناش علاقة بيكى انتى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شفت ازاى يا استاذ سعيد ؟ والله انا اتخنقت من ادارة المعهد بالله دا ينفع كمان فى ملف لكل واحد فى المعهد فيه كل ورقه وفى ماكينة تصوير المفروض احنا ملناش دعوة بالورق ده الا اذا كان فى ورقة ناقصة ولا حاجة بس ازاى لا
المدام طلبة كل واحد وروح صور البعقود واكتب افادة وصورها وخد نموذج وروح صوره وروح وتعالى واقعد املى مباشرات عمل للخمس سنين واملى النماذج واعمل واعمل ولما اقولها والله ماينفع دا شغلك انتى مش شغلنا تقولى والله دا ورقك انت وانت حر مش عاوز تخلصه انت حر مليش دعوة انا عليا بقولك وخلاص والناظر لما اقوله يقول لا وازاى مينفعش وميعملش حاجة ولما اقول تانى يقول يا جماعة دى مصلحتكم انتم ولازم تسعدوها طيب اساعدها اه مش اعمل كل حاجة طيب هى عملت ايه اصلا دا هى اللى مشغلانة ومش عاوزة تساعدنا ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
والله اتخنقت وتزعلش لانى طولت عليك بس انت عارف انى بعزك وبقدرك وبفك عن نفسى معاك انت اخويا الكبير
قديم 31-05-2012, 12:17 AM
الصورة الرمزية hatem kotkat
hatem kotkat hatem kotkat غير متواجد حالياً
عضو جديد

hatem kotkat is on a distinguished road
Impp

سيدي الفاضل المشكلة الخاصة بزوجتي و بعض زميلاتها هي

المؤهل / بكالوريوس اقتصاد منزلي قسم تربوي 2001 ( جيد جدا) جامعة الأزهر
قد استلمت العمل بالتعاقد المميزبالمعهد بتاريخ 14 / 2 / 2007 كمدرس قرآن كريم بناء على المسابقة المعلنة من الأزهر بتاريخ 1 /12 / 2006 حيث دخلت المسابقة و حصلت على درجة 98 %
و بناء عليه استلمت العمل بالتاريخ السابق و باشرت العمل من 14 / 2 / 2007 حتى تاريخ اليوم و ما زالت على رأس العمل كمدرس للقرآن أكثر من خمس سنوات دون انقطاع و خضعت لاشراف توجيه القرآن الكريم وكانت تقارير الكفاية عن الأعوام التي عملتها ( ممتاز )
ثم فوجئت بالمنطقة الأزهرية بطنطا تخبرنها بأنه قد ورد قرار من الجهاز المركزي بشأن اسماء السادة المتعاقدين بمنطقة الغربية و المطلوب تثبيتهم طبقا للكتاب الدوري رقم 2 لسنة 2011
و قد ورد اسمها ضمن المنشور تحت مسمى وظيفي أخصائي تغذية ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية وظائف تغذية و تدبير منزلي )
و هذا كما ترون سيادتكم مخالفا لما عملت عليه كمعلم قرآن لمدة أكثر من خمس سنوات ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) وفقا لمسابقة رسمية معلنة و معتمدة من الأزهر و الدولة كما أنه غير متوافق حتى مع تخصص مؤهلها (قسم تربوي ) و ليس تغذية
لذا الرجا من سيادتكم التكرم بالرد اللازم من اجراءات و توجيهات من أجل اعادة حقها من حيث العمل كمعلم قرآن ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) كما هي و تعديل بياناتها في هذا المنشور

مع العلم انها حصلت على شهادة عالية قراءات
قديم 31-05-2012, 01:29 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem kotkat مشاهدة المشاركة
سيدي الفاضل المشكلة الخاصة بزوجتي و بعض زميلاتها هي

قد استلمت العمل بالتعاقد المميزبالمعهد بتاريخ 14 / 2 / 2007 كمدرس قرآن كريم بناء على المسابقة المعلنة من الأزهر بتاريخ 1 /12 / 2006 حيث دخلت المسابقة و حصلت على درجة 98 %
و بناء عليه استلمت العمل بالتاريخ السابق و باشرت العمل من 14 / 2 / 2007 حتى تاريخ اليوم و ما زالت على رأس العمل كمدرس للقرآن أكثر من خمس سنوات دون انقطاع و خضعت لاشراف توجيه القرآن الكريم وكانت تقارير الكفاية عن الأعوام التي عملتها ( ممتاز )
ثم فوجئت بالمنطقة الأزهرية بطنطا تخبرنها بأنه قد ورد قرار من الجهاز المركزي بشأن اسماء السادة المتعاقدين بمنطقة الغربية و المطلوب تثبيتهم طبقا للكتاب الدوري رقم 2 لسنة 2011
و قد ورد اسمها ضمن المنشور تحت مسمى وظيفي أخصائي تغذية ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية وظائف تغذية و تدبير منزلي )
و هذا كما ترون سيادتكم مخالفا لما عملت عليه كمعلم قرآن لمدة أكثر من خمس سنوات ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) وفقا لمسابقة رسمية معلنة و معتمدة من الأزهر و الدولة كما أنه غير متوافق حتى مع تخصص مؤهلها (قسم تربوي ) و ليس تغذية
لذا الرجا من سيادتكم التكرم بالرد اللازم من اجراءات و توجيهات من أجل اعادة حقها من حيث العمل كمعلم قرآن ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) كما هي و تعديل بياناتها في هذا المنشور

مع العلم انها حصلت على شهادة عالية قراءات
معذرة ارجو توضيح المؤهل اكثر ماهو اسم الكليه والتخصص والجامعه ؟؟؟
مع ملاحظة انه جاء منشور بان محفظ القران يظل كما هو يدرس قران لسد العجز
وهى حيلة لجأ اليها الازهر للهروب من مشكلة اختلاف التخصص عن العمل كمدرس قران
قديم 31-05-2012, 08:01 AM
محمد عبد الحميد 77 محمد عبد الحميد 77 غير متواجد حالياً
مدرس قرآن كريم

محمد عبد الحميد 77 is on a distinguished road

استاذ سعيد
على فكرة الموظفة عندنا لما جلنا الجواب زى مقلت لحضرتك وقالت ان الورق مطلوب لضم المدة والكادر طبعا طلع ان الكلام خطأ زى ما حضرتك قلت وزميلة لنا راحت المنطقة والموظف بعد ما راجع معاها الورق قالتله انها قدمت قبل كده ومعاها كلمة السر والكود وقالها طيب انتى جايه تانى ليه ؟وطبعا شتم الموظفة اللى بعتتها
الاحلى ان الموظفة دى بعد ماخدت الاوراق رجعت قالت ياجماعة كل واحد يروح بورقه فى الحسين علشان الضم لان هما قالولها ان كل واحد لازم يروح بنفسه واكدت الكلام انهم قالولها ممكن كل راجل ياخد ورق وحدة ست اواتنين عادى !!!
هههههههههههه وطبعا تبين انها كذابة وانها سمعت الكلام ده من المعهد بتاع الفتيات اللى جنبنا ونقلته بالنص من غير متروح
ولا تعرف حاجة وانا كنت بتحايل عليها تتصل وتتاكد من المنطقة وهى ابدا مش ممكن!!!!!
ولما زملتنا راحت الحسين علشان الضم الموظف قالها يابنتى انتى مالك ومالنا احنا بنتعامل مع مندوب من المنطقة اللى انتى تابعة ليها مبنتعملش مع افراد خرجت من عنده على المنطقة الموظف بتاع المنطقه قالها انتى مالك ومال الورق ده هو انتى معندكيش شئون عاملين ؟ انا ما بستلمش حاجة من افراد كمان لسه مش دلوقت احنا بنعمل ليكم جوبات تثبيت وهتوصل المعهد خلال الاسبوع الجاى ولما تستلمى الجواب هتعملى الورق اللى معاكى ده ومعاه صورة من القرار وصورة من جواب التثبيت ومباشرة التثبيت كلللللللل ده هتعمله الموظفة عندك لكل العقود اللى فى المعهد مع حافظة تسليم وتسلم وهى اللى تيجى تسلمه ولما يجلنا الورق احنا بنقوم بيه مندوب من عندنا لمنطقة الحسين لكن ملناش علاقة بيكى انتى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شفت ازاى يا استاذ سعيد ؟ والله انا اتخنقت من ادارة المعهد بالله دا ينفع كمان فى ملف لكل واحد فى المعهد فيه كل ورقه وفى ماكينة تصوير المفروض احنا ملناش دعوة بالورق ده الا اذا كان فى ورقة ناقصة ولا حاجة بس ازاى لا
المدام طلبة كل واحد وروح صور البعقود واكتب افادة وصورها وخد نموذج وروح صوره وروح وتعالى واقعد املى مباشرات عمل للخمس سنين واملى النماذج واعمل واعمل ولما اقولها والله ماينفع دا شغلك انتى مش شغلنا تقولى والله دا ورقك انت وانت حر مش عاوز تخلصه انت حر مليش دعوة انا عليا بقولك وخلاص والناظر لما اقوله يقول لا وازاى مينفعش وميعملش حاجة ولما اقول تانى يقول يا جماعة دى مصلحتكم انتم ولازم تسعدوها طيب اساعدها اه مش اعمل كل حاجة طيب هى عملت ايه اصلا دا هى اللى مشغلانة ومش عاوزة تساعدنا ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
والله اتخنقت وتزعلش لانى طولت عليك بس انت عارف انى بعزك وبقدرك وبفك عن نفسى معاك انت اخويا الكبير
قديم 31-05-2012, 09:02 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الحميد 77 مشاهدة المشاركة
استاذ سعيد
السبب الرئيسى فى هذه المشكلة ناظر المعهد يجب عليه ان يفصل بين السلطات مثل الرئيس القادم
وفى كل معهد يجب ان يكون له مندوب للمنطقه وطبعا لازم يكون رجل لان مشوار المنطقه صعب
وجميع هذه الاوراق من اختصاص شئون العاملين وهذا عملهم انا عندى فى المعهد فعلت مثلما قلت بالضبط
وارسلت المندوب بالاوراق وقالوا له انتظر عندما نرسل لك جواب للمعهد كل ذلك وجميع العقود عندى ليس لديهم
علم سواء اننى ارسلت الاوراق او انهم قالوا انتظر قليلا لان هذا ليس عملهم
المشكلة ان هذه الامور يجب ان تتم بروح التعاون والمحبه بين الجميع فلكل واحد عمل يجب ان يقوم به
للاسف لو قلت لك قدم شكوى لن تجدى لانه سوف يقال لك ساعدها ومشى حالك
ماعلينا ليس لديك غير الكلام مع شيخ معهدك مرة واتنين وثلاثه لجعل كل واحد للقيام بعمله لعل وعسى
وفقك الله اخى محمد
قديم 31-05-2012, 11:34 AM
mr_nasser2020 mr_nasser2020 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mr_nasser2020 is on a distinguished road

انا يا استاذى الكريم على الدرجة الثانية 2003 وحتى الان لم يتم ترقيتى وهل يجوز لى ان اتقدم الى كبير مباشرة حيث اننى تجاوزت المدة البينية ارجو افادتى وجزاكماللة خيرا
قديم 31-05-2012, 07:36 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_nasser2020 مشاهدة المشاركة
انا يا استاذى الكريم على الدرجة الثانية 2003 وحتى الان لم يتم ترقيتى وهل يجوز لى ان اتقدم الى كبير مباشرة حيث اننى تجاوزت المدة البينية ارجو افادتى وجزاكماللة خيرا
لايجوز تخطى الدرجة حتى لو كنت تعديت المده البينية لانه مثلك ملايين من العاملين بالحكومه
اما موضوع ترقيتك المفروض بعد انتهاء ترقيه الدرجه الاولى التى تتم حاليا يتم الانتقال الى الدرجة الثانية
وهكذا
قديم 01-06-2012, 11:42 PM
أبو اسراء 333 أبو اسراء 333 غير متواجد حالياً
عضو جديد

أبو اسراء 333 is on a distinguished road

استاذى الفاضل / هل اننى اذا سافرت بعقد خارجى خارج مصر ودفعت تأميناتى كاملة
فهل تحسب لى العلاوات المفروضة بعد ذلك أى ان مرتبى يتأثر بضم العلاوات واعطاء العلاوات الجديدة
وماذا عن الاقدمية هل سوف تسير فى مسارها الطبيعى ؟ ام لا؟ وشكرا
قديم 02-06-2012, 12:42 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو اسراء 333 مشاهدة المشاركة
استاذى الفاضل / هل اننى اذا سافرت بعقد خارجى خارج مصر ودفعت تأميناتى كاملة
فهل تحسب لى العلاوات المفروضة بعد ذلك أى ان مرتبى يتأثر بضم العلاوات واعطاء العلاوات الجديدة
وماذا عن الاقدمية هل سوف تسير فى مسارها الطبيعى ؟ ام لا؟ وشكرا
فى حاله سفرك يتم تجميد كل شىء العلاوة او الترقيه او الدرجة
ويرجع الوضع الطبيعى بعد عودتك بعامان والحصول على تقريران امتياز
قديم 02-06-2012, 07:12 AM
الاستاذة نجلاء علي الاستاذة نجلاء علي غير متواجد حالياً
عضو متألق

الاستاذة نجلاء علي will become famous soon enough

QUOTE=hatem kotkat;4527969]سيدي الفاضل المشكلة الخاصة بزوجتي و بعض زميلاتها هي

مع العلم انها حصلت على شهادة عالية قراءات[/QUOTE]

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى مشاهدة المشاركة
معذرة ارجو توضيح المؤهل اكثر ماهو اسم الكليه والتخصص والجامعه ؟؟؟
مع ملاحظة انه جاء منشور بان محفظ القران يظل كما هو يدرس قران لسد العجز
وهى حيلة لجأ اليها الازهر للهروب من مشكلة اختلاف التخصص عن العمل كمدرس قران
تسمح لي أستاذي الفاضل أن أوضح لحضرتك هذا الموضوع
الأستاذة زوجته خريجة :-جامعة الأزهر عام 2001
الكلية:- اقتصاد منزلي
القسم :- تربوي
علي حسب مؤهلها المفروض تعمل مدرسة اقتصاد منزلي
تقدمت للمسابقة عام 2007 للعمل كمدرسة قرآن كريم و نجحت بالفعل و عملت مدرسة قرآن كريم
و لما صدر قرار التثبيت جاءت و ظيفتها علي حسب المؤهل أخصائي تغذية مع أن المفروض و الأولي أن تأتي الوظيفة بناء علي مؤهلها مدرسة اقتصاد منزلي و ليس أخصائي تغذية أما الأستاذة فهي لا تريد العمل كأخصائي تغذية و لا مدرسة اقتصاد منزلي
هي تريد أن تظل تعمل مدرسة قرآن كريم كما أنها أيضا قد حصلت علي شهادة عالية قراءات

قديم 02-06-2012, 07:23 AM
الاستاذة نجلاء علي الاستاذة نجلاء علي غير متواجد حالياً
عضو متألق

الاستاذة نجلاء علي will become famous soon enough

من فضلك أستاذي الفاضل هل ينفع ان طالب يكون أخذ درجة مرتفعة جدا في القرآن التحريري و يأخذ صفر في القرآن الشفوي

قديم 02-06-2012, 09:02 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمة احمد محمد مشاهدة المشاركة
من فضلك أستاذي الفاضل هل ينفع ان طالب يكون أخذ درجة مرتفعة جدا في القرآن التحريري و يأخذ صفر في القرآن الشفوي
اذا تركنا موضوع الغش جانبا ينفع وسوف اعطيكى بعض الامثلة
فى معهدى يوجد طلب حافظ القران كاملا مع التجويد والصوت العذب وكل عام ارسله لمسابقة القران
التى يعلن عنها الازهر وفى كل مرة يعود الطالب بدون اى جائزة وعندما اسأل والده عن السبب
تكون الاجابه ان التلميذ بمجرد دخوله للتسميع يرتبك ولايستطيع تسميع اّية واحده على الرغم من ثقتى
ان التلميذ يستطيع ان يحصل على الجائزة الاولى كل القصة انه محتاج هدوء وابتسامه واطمئنان
مثال اخر عند تسميع الشفوى هناك بعض المدرسين يسأل من منتصف الايه او سؤال التلميذ لايحفظه او اسلوب المدرس يكون به غلظة وتكون النتيجه صفر
بينما التحريرى الاسئلة جاءت من الجزء الذى يحفظة التلميذ ومن هنا تكون النتيجه كما ذكرتى
قديم 02-06-2012, 09:23 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمة احمد محمد

[center
تسمح لي أستاذي الفاضل أن أوضح لحضرتك هذا الموضوع
الأستاذة زوجته خريجة :-جامعة الأزهر عام 2001
الكلية:- اقتصاد منزلي
القسم :- تربوي
علي حسب مؤهلها المفروض تعمل مدرسة اقتصاد منزلي
تقدمت للمسابقة عام 2007 للعمل كمدرسة قرآن كريم و نجحت بالفعل و عملت مدرسة قرآن كريم
و لما صدر قرار التثبيت جاءت و ظيفتها علي حسب المؤهل أخصائي تغذية مع أن المفروض و الأولي أن تأتي الوظيفة بناء علي مؤهلها مدرسة اقتصاد منزلي و ليس أخصائي تغذية أما الأستاذة فهي لا تريد العمل كأخصائي تغذية و لا مدرسة اقتصاد منزلي
هي تريد أن تظل تعمل مدرسة قرآن كريم كما أنها أيضا قد حصلت علي شهادة عالية قراءات
[/center]
انا فهمت المشكلة وهى لاتخصه وحده بل هناك كثيرون مثله ومن هنا شرحت له ان الازهر جعل المحفظ يظل
على عمله بعيدا عن تخصصه للبعد عن عدم قانونيه عمل اقتصاد منزلى محفظة للازهر
ولكن سؤالى عن الكليه لانه كان على ايامى لاتوجد فى الازهر كليه اقتصاد منزلى فهل الازهر انشأ
هذه الكليه الان ؟؟؟ هذا كان استفسارى
موضوع مغلق

العلامات المرجعية