اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 03-08-2013, 08:48 PM
yoyo caty yoyo caty غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

yoyo caty is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 مشاهدة المشاركة
يا جماعة أنـا شوفت المنشور السنة اللى فاتت والوزير كان قيل ان الامتحانات هتيجى ف المقرر بتاع سنة تالتة بس اطمنوا يعنى
بس طبعا النحو والانجليزى لا ينطبق عليهم الكلام دا لان دى مواد تراكمية بطبعها
شكرا جزيلا على توضيحك .. انتى طمنتينا شوية اهو

قديم 03-08-2013, 08:57 PM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

انتو مش هتزكروها عشان الإمتحان لا هى مش هتيجى ف الإمتحان انتو هتقرأوها بغرض انكو تفهمو الباقى يعنى تبقو عارفين دى جات منين وهو بيقول كده علا اساس ايه !! المعلومات الزيادة بتوضح الملعومة وبتخليك فاهم اكتر مش حكاية بقا هتيجى ف الامتحان او لاء
ياجماعة حاولو يبقا عندكو معلومات عشان تفهمو اللى انتو بتزاكروه مش كل حاجة امتحان امتحان !!!
يعنى فيه حاجات انا كنت ببقا عارفة انها كده كده مش جااااااااية ف الامتحان ومع ذلك كنت بعرفها بردو ليه عشان تفككيرى يوسع وافهم الحاجات كويس
لما كنت فى 2 ثانوى كنت مركزة ف الانجلش شوية وكان عندى هواية حفظ كلمات جديدة وف مرة كنت بحل قطعة فهم وعجبتنى اوى قمت حفظتها
كان فيه جملة ف الامتحان فاين ذا ميستيك كانت غريبة شوية بس كان فيها شبه اوووووى من جملة ف القطعة اللى حفظتها دى فأخدتها بالقياس والحمد لله اجابتى طلعت صح وجبت 25 ف الانجلش ^^ يعنى الموضوع تجميع معلومات كتير مش تقفل دماغك علا معلومتين تلاتة عشان هما دول اللى هيجيو ف الامتحان وخلاص !!
ربنا يوفقكو جميييييييييييييييييييييعا وتحققو حلمو وبنصح تانى بالفهم ثم الفهم ثم الفهم
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 03-08-2013, 10:34 PM
الصورة الرمزية THE CodeR
THE CodeR THE CodeR غير متواجد حالياً
عضو قدوة

THE CodeR is on a distinguished road

الرياضة تراكمية ، كنا في تالتة ثانوي بتجيلنا اسئلة فيها تفاضل برضه

أما الفيزيا فتقسيمها بطبيعة الحال مينفعش يخليها تراكمية ، يعني الفيزياء الحديثة مش هيبقى مناسب اني ادخل فيها جزئيات من الاهتزازات او الضوء وانكساره وخواصه

واللغة العربية فهي تراكمية بالتأكيد فيما يخص البلاغة والنحو

والانجليزي كذلك تراكمي ، هي قواعد بندرسها كل سنة !

بس كده
[CENTER] رُوِيَ عن معاذ بن جبل رضي الله عنه أنه قال : تعلموا العلم فان تعـلُمه لله خشية ، وطلبه عبادة ، ومُدارسته تسبيح ، والبحث عنه جهاد ، وتعليمه من لا يعلم صدقة وبذله لاهله قُـربى ، وهو الانيس فى الوحدة ، والصاحب فى الخلوة ، والدليل على الدين ، والمُصبر على السراء والضراء ، والوزير عند الاخلاء ، والقريب عند الغرباء ، ومنار سبيل الجنة
قديم 04-08-2013, 05:35 AM
عضو مجتهد

Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK مشاهدة المشاركة
انتو مش هتزكروها عشان الإمتحان لا هى مش هتيجى ف الإمتحان انتو هتقرأوها بغرض انكو تفهمو الباقى يعنى تبقو عارفين دى جات منين وهو بيقول كده علا اساس ايه !! المعلومات الزيادة بتوضح الملعومة وبتخليك فاهم اكتر مش حكاية بقا هتيجى ف الامتحان او لاء
ياجماعة حاولو يبقا عندكو معلومات عشان تفهمو اللى انتو بتزاكروه مش كل حاجة امتحان امتحان !!!
يعنى فيه حاجات انا كنت ببقا عارفة انها كده كده مش جااااااااية ف الامتحان ومع ذلك كنت بعرفها بردو ليه عشان تفككيرى يوسع وافهم الحاجات كويس
لما كنت فى 2 ثانوى كنت مركزة ف الانجلش شوية وكان عندى هواية حفظ كلمات جديدة وف مرة كنت بحل قطعة فهم وعجبتنى اوى قمت حفظتها
كان فيه جملة ف الامتحان فاين ذا ميستيك كانت غريبة شوية بس كان فيها شبه اوووووى من جملة ف القطعة اللى حفظتها دى فأخدتها بالقياس والحمد لله اجابتى طلعت صح وجبت 25 ف الانجلش ^^ يعنى الموضوع تجميع معلومات كتير مش تقفل دماغك علا معلومتين تلاتة عشان هما دول اللى هيجيو ف الامتحان وخلاص !!
ربنا يوفقكو جميييييييييييييييييييييعا وتحققو حلمو وبنصح تانى بالفهم ثم الفهم ثم الفهم
شكرا جدا على نصايحك الغالية دى .. جزاك الله خير
قديم 04-08-2013, 05:36 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE CodeR مشاهدة المشاركة
الرياضة تراكمية ، كنا في تالتة ثانوي بتجيلنا اسئلة فيها تفاضل برضه

أما الفيزيا فتقسيمها بطبيعة الحال مينفعش يخليها تراكمية ، يعني الفيزياء الحديثة مش هيبقى مناسب اني ادخل فيها جزئيات من الاهتزازات او الضوء وانكساره وخواصه

واللغة العربية فهي تراكمية بالتأكيد فيما يخص البلاغة والنحو

والانجليزي كذلك تراكمي ، هي قواعد بندرسها كل سنة !

بس كده
شكرا لردك و اهتمامك

العلامات المرجعية