اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 12-09-2013, 01:23 PM
الصورة الرمزية Bahy_Ahmed
Bahy_Ahmed Bahy_Ahmed غير متواجد حالياً
Faculty Of Medicine,Aswan University

Bahy_Ahmed is on a distinguished road

موضوع جميل جداااا وان شاء الله الجميع يستفيد بيه تحياتي

دخول..........م.ت.ق.ط.ع
قديم 12-09-2013, 11:17 PM
work_station work_station غير متواجد حالياً
عضو جديد

work_station is on a distinguished road

الدرس السادس

وهو درس مخصص للبينين فقط اما للاسف البنات لانعدام المعلومات عن هذا المجال عنهم

تقليل درجة المؤثرات العاطفية الملهية وكسر حدة الشهوة

خلق الله الانسان وزين له الشهوات المتعددة وكما ذكر فى القرءان الكريم فهناك شهوة المال وشهوة النساء وامتلاك الانعام......... الخ

فالشهوة لها معانى كثيرة لكن فى ارتبطت كلمة الشهوة ككلمة معرفة بشهوة النساء خاصة بين الطلبه ....طب ليه؟

نفسر بالراحة: علشان تفهم موضوع الشهوات دة لازم تركز معايا فى كون ان لكل سنة وله حكمة وشهواتة فمثلا الطفل مثلا شهوتة فى لعب الاطفال او اللعب من صحابه والرجل بعد التخرج بعدة سنوات يبدا يشتهى المال ويشتهى امتلاك السيارات والانعام ركز بقا ونظرا لان الطالب فى الفترة دى بيكون معول على اهله ولا يمتلك قوت يومة واشد من كدا ونتيجة الى الضغط العصبى والنفسى من صعوبة الفترة اللى هو فيها من مزاكرة ومراقبة الاهل والناس واشد كدا وركز وهو ان معدل النمو فى الفترة دى يكاد يكون اكتمل وفى قمة عاليه يبدا ضغط هذه الشهوة لانها فى المستطاع لدى الطالب فتتوحد قوه الشهوات عندة الى شهوة واحدة وهى تفريغ الضغط فى النواحى العاطفية وال***ية كما انه يؤهيا له ان فى طريق هذه الشهوه الراحة والهدؤء ........... وطبعا لو يفهم الكلام اللى جاى هيعرف ان دا بيلهيه عن بناء مستقبلة وتفريغ طاقتة فى شئ غير مفيد فى هذه الفترة.

اذا الحل ايه؟
سر من اسرار الطلبه المتفوقة: طالما ان كلنا عارفين ان فى الفترة دى ونتيجة الضغط العصبى بتكون حدة الشهوات متجمعة فى نقطة واحد فشوف بقا الطالب المتفوق بيهرب منها بايه ................ العملية بسيطة جدا وهى ظبط النفس الطالب المتفوق دا اللى انتا بتقول عليه دحيح بيهلك كل طاقتة فى المزاكرة شوف بقا هو بيحاول يشوف اى حاجة بيحبها ويشتهيها يشركها مع شهوة النساء اللى عندة لغاية ما يوصل ان الشهوة او الشهوات التانية تفوق حدة شهوة النساء كمثال:

-واحد شهوتة يعنى حبة ان يشوف اهلة مفخورين بية وانة راضاهم وافتخر بنفسة كونة دخل كلية محترمة زى الطب او الهندسة يقوم يشتهى المزاكرة لانها هى السبيل الوحيد لهدفة.

-واحد تانى ممكن يشغل نفسة بحب التكنولوجيا والتطور يقوم فى اوقات الفراغ بعد المزاكرة يفتح النت ويقرا عن التكنولوجيا.
-واحد بيحب الرياضة ومشارك فى منتديات يقوم يوجه بعد طاقتة فى حبها.
.
.
.
.
الخ
لكن هتسيب شهوة النساء والغراميات تسيطر عليك مش تقول اصل دا دحيح وانا عمرى ما هكون زيه لا تقدر واهو حلتلك مشكلة ممكن تستهلك نص طاقتك او اكتر .

لكن نصيحتى فى كونك تشتهى هدف معين تحققة وتوجه اغلب طاقتك فى المزاكرة لانها هي السبيل الوحيد لهدفك.

قديم 12-09-2013, 11:22 PM
عضو جديد

الدرس السابع

تجهيز غرفة العمليات الخاصة (المزاكرة)

اظن اننا بفضل الله كدا حلينا معظم المشاكل وفكينا العقد باسلوب عقلى بسيط بعيد عن التعقيد اذا من دلوقتى تسمى الله علشان هتبدا تزاكر مزاكرة لاول مرة هتشوفها وهتحس بمتعة جبارة ولذه وان الدنيا سهلة.

فكرك هيكون ايه لو اديتك لفه خيط معقدة وملعبك مع بعضها وقلتلك فكها و لفها لفة مظبوطة وليك 100 جنية هتعمل ايه؟

-فى واحد مشكين هيتخض ويقولك يا عم بلا قرف بلاهم ال100جنية.

-فى واحد تانى يبدا يفك ويفحر وهو عمال ينفخ وعمال بيقول ايه ام القرف دا وهبا يقوم ويقولى عاوز 50 جنية انا حاولت على قدر المستطاع.

-فى واحد تانى ابن لئيمة من يومة بيمسك لفة الخيط الملعبك ويقول والله لو هدنى فى امك سنة هفكك باذن الله يعنى هفكك وبدا بكل بساطة يدور على طرف الخيط ويفكها جزئ جزئ لغاية ما خلص من غير تعب واخد 100 جنية.

100 جنية هيا المجموع ولفة الخيط هى المزاكرة ولعبكتها هيا لعبكة المواد.

نبدا بقا من دلوقتى نكشف اسرار المزاكرة

وبسرعة احب جدا اعرفك حاجة انى لو سيبتك دلوقتى مش هتعرف تزاكر صح وعندك حق شوف سر من الاسرار ان المزاكرة مش لعب عيال لتزاكر صح لاما مش تتعب نفسك ومن هنا نقدر نقول ان المزاكرة الصح لازم من اشياء نعملها علشان تعينا عليها واول شئ.

غرفة العمليات الخاصة وهى غرفة المزاكرة

لابد وان يكون للطالب اثناء فترة الثانوية العامة غرفة خاصة به تحتوى على مكتبه اللى بيزاكر عليه+ سريرة اللى بينام عليه+ جهاز راديو ومش تستعجب هنوضح+ اضاءة كويسة+ مفتاح الغرفة علشان محدش يدخل يلعب فى شئ.

حاول بقدر المستطاع ان اهلك مش قدروا يساعدوك بغرفة لوحدك حاول انتا تساعد نفسك حتى ولو بالعافية ازاى بالعافية؟

سامحنى الشاطر اللى عاوز حاجة لازم يكون صعران وسامحنى فى اللفظ مثلا مش عندك غرفة لوحدك واهلك مش راضيين بسرعة دور على غرفة الضيوف وروح ارمى الانترية او الركنة اللى فيهم فى الشارع وحط سريرك فيهم ............ هيردوا عليك ويقولولك ضب الضيوف ....رد بسرعة قلهم مستقبلى ولا الضيوف احنا مش عاوزين ضيوف السنة دى انا عاوز الغرفة دى علشان ازاكر صح وارفع راسكم............ تعرف بالله لو طلعت جرئ وعملت كدا بادب مش بقلة ادب ابوك هيرفعلك تعظيم سلام ويقول فى سر الواد دا راجل .

يا اوياء الامور اتقوا الله الضيوف اللى انتم موفرين ليهم غرفة اولى السنة دى ولا مستقبل ابناءكم اللى هما مستقبل بلدنا.

طيب بيتنا على قدنا مفيش امكانية خالص اقولك الحل مش تقلق كل شئ محلول بتزاكر فى غرة مشتركة مع اخواتك اعمل ستارة بينك وبينهم تكون حواليك وانتا بتزاكر تحس فيها بالتركيز.............. اظن مفيش اقل من كدا.

ليه بقول غرفة لوحدك ؟

تعالوا نفسر : غرفة لوحدك معناها انك هتنام فى الوقت اللى انتا مخطط تنام فية لا حد يزعجك ولا يدمرلك خططت //// غرفة لوحدك يعنى انتا لو سيبت ورقة ورجعت هتلاقى الورقة اللى انتا سبتها فى نفس مكانها/// غرفة لوحدك يعنى انتا هتزاكر بتركيز من غير ما حد يفتح معاك كلام ويشغلك // غرفة لوحدك تجمع فيها كتبك وتمارس فيها كل انشطتك.

بالنسبة بقا لموضوع الراديو اسهل حاجة الايام دى تقدر تتحكم فيها هيا الراديو لما تفصل بين فترتين مزاكرة هتفتح الراديو 5 دقائق وتقلب المحطات ومش تقلق هتزهق من بعد 5 دقائق تقوم كدا عملت جو رفرش وترجع تزاكر اما الكمبيوتر والانترنت صدقنى صدقنى مش هتعرف تعمل كنرول على نفسك وهتضيع وقتك.

والله الموفق
قديم 13-09-2013, 12:17 AM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

أيــوة كدا بقى

متابعين معاك وجزاك الله خير
even die for it !!.
قديم 13-09-2013, 02:02 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about

ازاى موضوع زى دة متثبتش لغاية دلوقت؟ باذن الله حنكلم الادارة ولازم يتثبت باذن الله
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
قديم 13-09-2013, 03:54 PM
Nada Samy Nada Samy غير متواجد حالياً
عضو جديد

Nada Samy is on a distinguished road

موضوع جميل جدااا

كمل متابعه معاك
قديم 13-09-2013, 04:29 PM
عضو جديد

الدرس الثامن

السريه التامة والبعد عن مثبطى الهمم

السريه التامة وهو شرط من شروط التميز ولما كان من عظم شأن السرية فانها اصبحت شرط هام لشتى اشكال التفوق فممكن لو قرانا او شاهدنا عن الشركات الكبيرة لابد من وجود اسرار لهذه الشركة تحتفظ بها لنفسها فقط فقط بحيث تتميز عن الاخرين كذلك فان من اشد البشر سرية هم فئة رجال الاعمال واصحاب الشركات .................كذلك فان الطلاب المتميزين يتميزون بعامل السريه التامة فى كل تحركاتهم .

فوائد السرية؟

طبعا السرية اثناء فترة الثانوية وفى الحياه عامة لها فوائد عظيمة زى اولا بالسرية هتشعر بالاكتفاء الذاتى والشعور بالرضاء لانك بتزاكر لنفسك وعلشان نفسك مش بتزاكر علشان اقعد اثرثر بالكلام انا زاكرت امبارح كذا لانك فى الحاله دى هتبدا تزاكر للناس ومش لنفسك وبكدا هتزاكر غلط ............وعلشان كدا شلة الطلاب الدحييحة متلاقيش طالب منهم يقعد يثرثر لا هتلاقية واحد من اتنين لاما ولد تقيل رزين فى كلامة واما واحد بيتوه الكلام ويعمل تمويه عن الكلام اما اللى بيقعد يثرثر كتير دا مش هينفع اصلا اذا السرية مطلوبة.

شئ اخر علشان حسد الناس والعين ودا مذكور فى القرءان والحسد ياتى فى الغالب من اولياء امور الطلاب اللى على قد حالهم هتلاقى اولياء الامور(مش كل الناس) بغصب عنهم لما يشوفوا ابنهم فاشل وصاحبة ممتاز بيغيروا وبغصب عنهم ممكن يحسدوا .................. ودا طبعا مش كل الناس يعنى الموضوع موجود حتى ولو بنسبة ضعيفة.

ودايما حط فى بالك ان مش من حق اى حد ابدا انه يتدخل عن خصوصياتك انتا زاكرت ايه او وصلت لغاية فين او بتزاكر من كتب ايه كل واحد حر اذا لا تسال ولا تجاوب مش تحاول تسال حد عن خصوصياتة ولا تسمح لحد ابدا ان يتدخل فى خصوصياتك زاكر لنفسك ولاهلك .

موضوع مثبطى الهمم

هتلاقى الطلبه المتفوقة دايما شلة مع بعضهم ودا فى الغالب ليه؟

الطالب الذكى وقت الجد وركز وقت الجد هتلاقية مش واخد باله ولا مركز الا فقط مع الطلبه المتفوقة زيه يشوف هل هما معدينة فى المزاكرة ولا لا ويجس نبضهم اما الطلبه المساكين اللى تايهين فى الدنيا مش حاسين بقيمة الوقت ولا حتى الاستفادة منة.

ليه انتا بتصاحب الطالب الفاشل ؟

شوف علشان نتكلم بصراحة ومحدش يزعل الطالب الفاشل مش عاوزك تكون احسن منه هتلاقية كل شوية مقلل من همتك وقدراتك مثال يا عم فكك يا عم ارحم يا عم يا عم هو لو عاوز مصلحتك كان قلك يبن الحلال انتا واد شاطر واهلك منتظرين منك حاجة كويسة ابعد عنى وروح زاكر لكن عمرك ما هتلاقى حد كدا كله حاليك تعالى ننزل نلعب كورة .

اذا صاحب الطالب المتفوق!!!!!!!!!!!!!!!!

وزى ما الرسول صلى الله عليه وسلم بين فى حديث حامل المسك ونافخ الكير والله لو صاحبت الشاطر المتفوق اضعف الايمان هتستفاد منة حاول تغار منه بس مش تحقد عيه وانما تغار منة وتتمنى له التفوق من قلبك لكن الطالب الفاشل هيضيعلك وقتك ويدمرك.

وسامحونى انى المرة دى مش مركز وانا بكتب الموضوع المرة دى لانه بيستهلك طاقة جبارة من الواحد الكلام دا مش منقول ولا متسجل فى ورق انما متجمع فى مخى من سنوات طويلة وقت ما كنت بدرس فى الكليه لكن الله غالب
قديم 13-09-2013, 07:06 PM
عضو جديد

الدرس التاسع

سر عظيم جدا

تنظيم الوقت

حد يقولى ايه هو تنظيم الوقت؟

الكلام المعروف بتاع الناس كلها المحفوظ هو انك ترتب يومك وتنظم مواعيدك وتعمل جدول يلم العمليه دكلها وتمشى عليه بنظام كدا تكون عملت تنظيم للوقت بتاع ................... صح ولا مش صح.

الكلام دا صح لو انتا مدير فى شركة لا تعالوا بقا ولاول مرة نكشف سر عظيم جدا هتعرفة بجد سر تمنه غالى .

تنظيم الوقت بالنسبة للطالب: هو عمليه ايجاد اطول وقت او فترة متصلة من اليوم تقدر تزاكر فيه باستمرار باعلى درجة من التركيز وبحيث يكون ملائم تماما للمود بتاعك والجو العام حواليك(الفترة دى تكرر كل يوم) وهو يختلف تماما من شخص لاخر حسب طبيعتة وطبيعة البيئة اللى عايش فيها وكمان اكبر زمن لعمل رفش خلالها يكون ربع ساعة وغالبا والافضل ما تكون هذه الفترة من العاشرة مساءا حتى الثالثة صباحا وهناك اشخاص اخرى تستغل فترة ما بعد الفجر .

شوفت بقا يعنى ايه تنظيم الوقت الفعلى بالنسبة للطالب انا بقا بأرشح فترة بداية الساعة العاشرة ليه؟

الفترة دى الجو بيبدا يهدئ والناس واولهم الاطفال بيناموا اذا دا هيساعدك على التركيز وكمان هيساعدك على الجلوس على الكرسى بتاعك اطول فترة اما سيدتك مثلا لو سمعت صوت الناس هتسيب المزاكرة وتنزل تقف على الناصية تشوف اللى رايح اللى جاى .

اذا المهمة الصعبة بتاعتك انك تبحث عن اطول فترة كل يوم تكون متصلة بدون تقطعات طويلة بحيث تتعود انك تكون لازق فيها على الكرسى ومش تقعد تتفطفط وتنطط من حتة للتانية وطبعا دى مش حاجة سهلة لازم تقعد تجرب وتبحث عن الفترة دى وقلنا دى بتختلف من واحد لواحد .

دا الموضوع باختصار وسامحونى علشان انهاردة انا ربنا اللى يعلم بيا .

وياريت علشان خاطرى الناس اللى مش عاجبها الكلام دا من حقهم مفيش مشكلة لكن لنفسك اما مش تجبر غيرك انه يقتنع بوجهة نظرك فى غيرك المعلومات دى ممكن تنفعه وانا اعترف انى بشر اصيب واخطئ لو حد شاف انى غلطان انا مستعد اتراجع وانقشة فى الصح واعيد كتابتة ويبقى ساعد مش يقعد يثبط الهمم اظن كدا بالله ربنا شهد بالنية.
.
.
.
.
.
.
..
.
.

قديم 13-09-2013, 10:29 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

تسلم بجد على تعبك معانا و نصايحك الجميله
بس عندى تعليق بسيط معلشى
مش شرط يكون حوليا طلبة متفوقين عشان اتفوق بالعكس اخطر ناس هم دول عشان مش كلهم بيكون نفسيتهم كويسه و ممكن يوهموك انهم بيعملو حاجات و هم اساساً بيعملو حاجات تانيه خااالص لان اكيد طالما هو متفوق مش هيحب انك تتفوق عليه وده حتى لو محترم و اخلاق بيبقى الحتة ديه موجوده فيه
انا اقصد من كلامى انه مش لازم اربط تحفيزى بصحابى اربطه بهدف معين اسعاله

وعندى سؤال فى حتة السرية
انا معاك ان السريه مهمه بس للاسف فيه ناس بتبقى قريبه مننا اوى وبيقعدو يسالو فى تفاصيل كتيير و مش بنعرف نهرب منهم وبنضطر نتكلم عشان مينفعش نكدب وناخد ذنب كده السريه مش هنعرف نطبقها

و معلشى انا عندى فضول اعرف جبت كام فى الثانويه و دخلت كلية ايه ؟
قديم 13-09-2013, 10:54 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
تسلم بجد على تعبك معانا و نصايحك الجميله
بس عندى تعليق بسيط معلشى
مش شرط يكون حوليا طلبة متفوقين عشان اتفوق بالعكس اخطر ناس هم دول عشان مش كلهم بيكون نفسيتهم كويسه و ممكن يوهموك انهم بيعملو حاجات و هم اساساً بيعملو حاجات تانيه خااالص لان اكيد طالما هو متفوق مش هيحب انك تتفوق عليه وده حتى لو محترم و اخلاق بيبقى الحتة ديه موجوده فيه
انا اقصد من كلامى انه مش لازم اربط تحفيزى بصحابى اربطه بهدف معين اسعاله

وعندى سؤال فى حتة السرية
انا معاك ان السريه مهمه بس للاسف فيه ناس بتبقى قريبه مننا اوى وبيقعدو يسالو فى تفاصيل كتيير و مش بنعرف نهرب منهم وبنضطر نتكلم عشان مينفعش نكدب وناخد ذنب كده السريه مش هنعرف نطبقها

و معلشى انا عندى فضول اعرف جبت كام فى الثانويه و دخلت كلية ايه ؟

كان ممكن يكون احسن لو كلمتنى على الخاص علشان مش نلخبط الناس اللى متابعة المشكلة ان اسئلتك عبارة عن انك ملخص الدروس وبتقولها ما انا فى الاول فى شرح حل العقدة بتاعة الطلبه الدحيحة قلتلك اللى انتا بتقولة وبعد كدا فى الدرس الثامن بعد حلتلك العقدة حولتك الى واحد منهم علشان تدخل بينهم وتلقط اساليب التفوق ما هو لازم تتخالط مع الناس دى لانهم عندهم قدرات جبارة .............وحكاية ربط الحاجة بصحابك انا مش بربطك بصحابك لا انا بحفزك بيهم لان من االاكيد ان لك طاقة هتنفذ طب ازاى تشحنها بالتحفيز والغيرة الكويسة الخاليه من الحقد .

وقلنا عن موضوع السرية ان مش من حق حد ابدا انه يستجوبك وياخى لو اتزنقت مش تكدب لكن توه الكلام وموه فيه او قله مش قادر اركز معاك لو طلع بجح قلة ملكش دعوة خليك فى حالك.

موضوع انا جايب كام ودخلت كلية ايه مش هيفيد لكن اقدر اقول انى بفضل الله جل وعلى وحدة حققت هدفى المرجو وذلك بالاخذ بالاسباب والتغلب على المصاعب بالاستعانة بالله .

ارجو ان الصورة تكون وضحت لو احتجت مساعدة كلمنى على الخاص واكونت سكاى بى موجود اسفل الدرس الاول وربنا يوفقكم جميعا
.
.
.
.
.
.

قديم 13-09-2013, 11:34 PM
الصورة الرمزية عبد المقصود مصطفى
عبد المقصود مصطفى عبد المقصود مصطفى غير متواجد حالياً
chemistry
الحاصل على المركز الثالث فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس 2016

عبد المقصود مصطفى is on a distinguished road

عايز استفسر عن حاجة معينة ممكن ؟
قديم 13-09-2013, 11:44 PM
عضو جديد

يا جماعة انا عاوز الدروس تكون تحت بعضها الماقشات داخل الدروس هتلخبط الناس اى حد محتاج اى استفسار ياريت يكلمنى على الخاص .

Skype account: workstation1988

فى اى وقت
.
.
.
.
قديم 14-09-2013, 05:18 PM
عضو جديد

الدرس العاشر

حل مشكلة صعوبة الحفظ وثقلة

سلاح المزاكرة (الورق الابيض)

اولا ما تستعجبوش لو قلتلكم ان الورق الابيض من اشد ادوات التفوق وكل خطط ومنظومات المزاكرة هتنفذ باستخدام الورق الابيض فشوف معايا:

الورق الابيض هتكون كل مزكرتك عليه فقولك حكمة خليها فى مخك الى الابد اللسان خوان بمعنى لو هتستخدم الطريقة الشفوية فى المزاكرة هتلاقيها طريقة مؤقتة وبعد ساعات وليس ايام هتنسى اللى حفظتة اذا مزكرتك من دلوقتى هتكون على الورق الابيض تخليه جنبك على طول .

معلومة مهمة :

لسانك بيستخدم عينك فى الحفظ وبالتالى يبنى على السرعة
الكتابة وهى ايدك بتستخدم المخ وبالتالى مبنية على التفكير والتأنى.

شوف اقل شئ يوم الامتحان مش بيقولك سمعلى الاجابة لا هتلاقية رمالك ورقة اجابة وقالك حل بالكتابة اذا بحل الاسئلة على الورق الابيض فيه فوائد كثيرة ومنها:

-بتكسر حدة الكسل لانك كل اجابة هتضطر تصبر وتكتبها خطوة خطوة بدل ما تقلبها فى ثانية بلسانك او عينك.
-هتلاقى نفسك كل اجابة بتضطر تكتبها بتانى وبالتالى جرب كدا هتلاقى نفسك حفظت بسهولة.

-الورق الابيض بتسجل فيه خططك وملاحظاتك.

-الورق الابيض بتلخص فيه حل الاسئلة الصعبة الطريقة اللى وقت ما تراجع عليها تانى تفهمها من نفسك لانك انتا الللى شرحتها لنفسك وبطريقتك.
.
.
الخ.

اذا للورق الابيض فوائد بس بالله مش تستلم للكسل اللى كل شوية هيقولك يوه هشترى ورق واقعد اكتب يا عم فكك اللسان اسهل.

طيب كتير من الناس بتشتكى من الحفظ الحل ايه ببساطة

حل المشكلة بسيط اولا حاول الاسئلة والمسائل العادية والصعبة شوية تسمعها كتابة مرة واتنين وركز بعد ما تسمعها مرة واتنين ارجع سمعها بلسانك بس بعد ما تسمعها كتابة طيب الاسئلة الصعبة جدا.

الاسئلة الصعبة جدا نقسمها على مراحل شوف بقا الذكاء بيقولك اية هيا صعبة قوم جزئ الصعوبة بتاعتها وحاول تضعف وتقلل منها ازاى انتا عندك حجر كبير عاوز تكسرة هل تقدر فى مرة واحدة تكسرة اكيد حاجة صعبة الحل انك تكسر الحجر نصين وبعد كدا تكسر كل نص ربعين بالظبط الاسئلة المعقدة هقوم احفظها بالعين مرة واتنين بعدها اقوم اسمعها كتابة مرة واتنين هتلاقى العملية بقت اسهل للنص بعد كدا ارجع سمعها شفوى تانى لتالت مرحلة بكدا هتلاقى الحكاية بقت سهلة جداااااااااااااااا.

شوفوا والله فى الغالب ان اجمل فترة للحفظ الشفوى بتكون بين العصر والمغرب وخاصة لما تكون فى اماكن مفتوحة زى السطح او البلكونة حاول تستغلها فى الحفظ النظرى لانها بتكون رخمة وانتا محبوس بتزاكر جوة الغرفة ودا سر فى كون الفترة دى ممكن تضيعلك اليوم كلة .

وفعلا فى الغالب فترة ما بين العصر والمغرب لو احسنت استخدامها هتظبط اليوم ولو المود بتاعك باظ هتاثر على باقى اليوم فحاول فيها تزاكر فى مكان مفتوح.

والله الموفق

.
.
.

قديم 14-09-2013, 07:35 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة work_station مشاهدة المشاركة
كان ممكن يكون احسن لو كلمتنى على الخاص علشان مش نلخبط الناس اللى متابعة المشكلة ان اسئلتك عبارة عن انك ملخص الدروس وبتقولها ما انا فى الاول فى شرح حل العقدة بتاعة الطلبه الدحيحة قلتلك اللى انتا بتقولة وبعد كدا فى الدرس الثامن بعد حلتلك العقدة حولتك الى واحد منهم علشان تدخل بينهم وتلقط اساليب التفوق ما هو لازم تتخالط مع الناس دى لانهم عندهم قدرات جبارة .............وحكاية ربط الحاجة بصحابك انا مش بربطك بصحابك لا انا بحفزك بيهم لان من االاكيد ان لك طاقة هتنفذ طب ازاى تشحنها بالتحفيز والغيرة الكويسة الخاليه من الحقد .

وقلنا عن موضوع السرية ان مش من حق حد ابدا انه يستجوبك وياخى لو اتزنقت مش تكدب لكن توه الكلام وموه فيه او قله مش قادر اركز معاك لو طلع بجح قلة ملكش دعوة خليك فى حالك.

موضوع انا جايب كام ودخلت كلية ايه مش هيفيد لكن اقدر اقول انى بفضل الله جل وعلى وحدة حققت هدفى المرجو وذلك بالاخذ بالاسباب والتغلب على المصاعب بالاستعانة بالله .

ارجو ان الصورة تكون وضحت لو احتجت مساعدة كلمنى على الخاص واكونت سكاى بى موجود اسفل الدرس الاول وربنا يوفقكم جميعا
.
.
.
.
.
.

لسه المشاركات بتاعتى مش سامحالى اتكلم خاص
عندك فيس ؟
قديم 14-09-2013, 08:38 PM
عضو جديد