اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 28-09-2009, 09:37 AM
الصورة الرمزية SokRat238
SokRat238 SokRat238 غير متواجد حالياً
عضو جديد

SokRat238 is on a distinguished road

اقتباس:
أهلا بيك
بص يا سيدى
أولا القسم الـ بيشغل فـ مجال البترول و البتروكيمياويات
اسمة الجيولوجيا مش البيولوجى
البيولوجى دة قسم للـ كانوا " علمى علوم فـ الثانوية "
و قسم الجيولوجيا عادى ممكن تخشة عادى
ما فيش مشاكل بيجمع بين الاتنين
" علمى علوم & علمى رياضة "

اه انا اسف انا عارف انه جيولوجى بس مش عارف ايه اللى خلانى اكتب بيولوجى المهم ,,, انا بسأل على علوم طنطا قالولى انه مينفعش بتاع رياضه 2 يخش جيولوجى ف طنطا فانا عايز اعرف اى قسم تانى اشتغل منه ف مجال البترول دا على اساس ان مينفعش اخش جيولوجى وانا رياضه2 فى طنطا
وشكرا على الرد

قديم 28-09-2009, 12:24 PM
عمر عبدالله محمد عمر عبدالله محمد غير متواجد حالياً
عضو جديد

عمر عبدالله محمد is on a distinguished road

انا عايز اعرف كلية العلوم صعبة في ايه لان كل لما اقول لحد اني في كلية علوم يقولي دي كلية علوم صعبة و عايزة مذاكرة كتير و بحس انو كلية العلوم اصعب من الطب بس ازاي دي كلية الطب بتأخذ اعلى المجميع معناها انها محتاجة لناس شاطرة جدا و متفوقة و الا كان العكس لو العلوم صحيح اصعبمن الطب يبقى هي الي لازم تأخذ مجميع اعلى من الطب, وبيقولولي انها ملهاش شغل ؟ وعايز اعرف عشان افتح معمل تحليل ايه التخصصات الي ممكن تخليني افتح معمل تحليل؟ ارجوا الرد بسرعة
قديم 28-09-2009, 12:25 PM
delight delight غير متواجد حالياً
عضو جديد

delight is on a distinguished road

هاى يا جماعة انا طالبه ف تانيه علوم جامعة اسكندريه وبتابع مواضيعكو بقالى كتييير بس لما دخلت قسم انا مش عايزاه فقررت انى انضم اليكو عشان حد يدينى اى معلومات عن القسم (فيزيا) بس يا ريت حد يدينى اهميه عشان حاسه انى بكلم نفسىىىى
قديم 29-09-2009, 03:18 AM
dedeee dedeee غير متواجد حالياً
عضو جديد

dedeee is on a distinguished road

حد يفيدني يا جماعة

هو احنا بنختار التخصص و لا هو حسب التقدير انا عايزة ميكروبيولوجي اعمل ايه و التخصص من سنة كام حد يرد عليا بسرعة
قديم 29-09-2009, 08:56 AM
nourelgna nourelgna غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

nourelgna is on a distinguished road

اية هى مواد سنة اولى بيولوجى
قديم 29-09-2009, 09:03 AM
nourelgna nourelgna غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

nourelgna is on a distinguished road

انا جامعة عين شمس وعاوزة اعرف هو دخول قسم معين بيبقى على حسب المجموع والتقديرات
قديم 29-09-2009, 10:19 AM
mohameddodo mohameddodo غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohameddodo is on a distinguished road

الجداول والكارنيهات هتظهر امتى
انا علوم عين شمس
والراجل قاللى هتدخل علوم طبيعيه
وارجو الرد سريعا شكرا
قديم 29-09-2009, 11:03 AM
عضو جديد

هااااى انا سنه تانيه علوم طبيعيه وممكن افيد اى حد من اللى داخلين سنه اولى السنادى ولو علوم اسكندريه افيدكم اوى اوى بس انا كمان عايزة اللى ف 3 او 4 يفيدونى عايزه اسأل عن مواد اللى هاخدها فى قسم الفيزياء وعن الشغل بالنسبه للقسم دة وياريت لو حد يعرف نظام major ,mainorيقولى لو عايزة اخد كيميا السنه اللى جايه اعمل ايه واجيب تقدير ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟اللى يعرف يفيدنى بليييييييييييييز
قديم 29-09-2009, 11:10 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nourelgna مشاهدة المشاركة
انا جامعة عين شمس وعاوزة اعرف هو دخول قسم معين بيبقى على حسب المجموع والتقديرات
ايوة يا نور الاقسام بتبقى على حسب التقدير العام بتاعك وتكونى ناجحة فى المادة اللى عايزة تتخصصى فيها انا علوم اسكندريه ودة نظامنا ومتهيألى انه نظام الاقسام دة الجامعات زى بعض اتمنى اكون افادتك
قديم 29-09-2009, 03:02 PM
الصورة الرمزية SokRat238
عضو جديد

اقتباس:
هااااى انا سنه تانيه علوم طبيعيه وممكن افيد اى حد من اللى داخلين سنه اولى السنادى ولو علوم اسكندريه افيدكم اوى اوى بس انا كمان عايزة اللى ف 3 او 4 يفيدونى عايزه اسأل عن مواد اللى هاخدها فى قسم الفيزياء وعن الشغل بالنسبه للقسم دة وياريت لو حد يعرف نظام major ,mainorيقولى لو عايزة اخد كيميا السنه اللى جايه اعمل ايه واجيب تقدير ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟اللى يعرف يفيدنى بليييييييييييييز
يا ريت بجد لانى محتاج حد عنده معلومات عن كليه علوم ....انا لسه داخل سنه اولى علوم طنطا وانا علمى رياضه وكنت عايز اخش قسم جيولوجى عشان اشتغل ف مجال البترول ...بس سمعت ان علوم طنطا مبتخدش علمى رياضه فى قسم الجيولوجى ...فلو ممكن تفيدينى فى الموضوع دا لو فى اى قسم تانى ممكن اشتغل منه ف نفس المجال ؟؟ ولو مفيش اعمل ايه ؟؟؟
قديم 29-09-2009, 06:13 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sokrat238 مشاهدة المشاركة
يا ريت بجد لانى محتاج حد عنده معلومات عن كليه علوم ....انا لسه داخل سنه اولى علوم طنطا وانا علمى رياضه وكنت عايز اخش قسم جيولوجى عشان اشتغل ف مجال البترول ...بس سمعت ان علوم طنطا مبتخدش علمى رياضه فى قسم الجيولوجى ...فلو ممكن تفيدينى فى الموضوع دا لو فى اى قسم تانى ممكن اشتغل منه ف نفس المجال ؟؟ ولو مفيش اعمل ايه ؟؟؟
بص انا هقولك على النظام عندنا فى اسكندريه ومتهيألى انه فى كل الجامعات قسم الجيولوجيا متاح لطلبه علمى رياضة عادى بس لو مش متاح عندكم يبقى مش هيكون قدامك غير علوم طبيعيه وممكن تجيب تقدير كويس وتخش قسم كيميا ف سنه تانيه ودة ممكن تشتغل بيه فى البترول والبتروكيماويات وممكن كمان كيميا حيوى دى بتشتغل فى التحاليل والادويه وكدة بس ربنا يوفقك وتطلع طنطا بتقبل علمى رياضة فى قم جيولوجيا
قديم 29-09-2009, 08:05 PM
نادين. نادين. غير متواجد حالياً
عضو جديد

نادين. is on a distinguished road

الجدول بتاع المحاضرات لكليه العلوم -رياضه نزل ولا لسه لاعدادي
ارجوكم لو نزل قولولي عليه ضروري
قديم 30-09-2009, 02:44 AM
الصورة الرمزية SokRat238
عضو جديد

اقتباس:
بص انا هقولك على النظام عندنا فى اسكندريه ومتهيألى انه فى كل الجامعات قسم الجيولوجيا متاح لطلبه علمى رياضة عادى بس لو مش متاح عندكم يبقى مش هيكون قدامك غير علوم طبيعيه وممكن تجيب تقدير كويس وتخش قسم كيميا ف سنه تانيه ودة ممكن تشتغل بيه فى البترول والبتروكيماويات وممكن كمان كيميا حيوى دى بتشتغل فى التحاليل والادويه وكدة بس ربنا يوفقك وتطلع طنطا بتقبل علمى رياضة فى قم جيولوجيا
طب علوم طبيعيه دى ايه مجال شغلها ؟؟؟؟ وهل ممكن احول السنه الجايه مثلا اسكندريه دا على اساس انى ممكن اخش جيولوجيا عندكم ؟؟؟
قديم 30-09-2009, 01:09 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sokrat238 مشاهدة المشاركة
طب علوم طبيعيه دى ايه مجال شغلها ؟؟؟؟ وهل ممكن احول السنه الجايه مثلا اسكندريه دا على اساس انى ممكن اخش جيولوجيا عندكم ؟؟؟
لا لو حولت السنه اللى جايه مش هتدخل جيولوجيا لان انت هتبقى فى سنه تانيه والجيولوجيا دة المفروض انه بتختاره من سنه اولى وبالنسبه لعلوم طبيعيه فيها اقسام وتخصصات كتير زى الرياضة والاحصاء وعلوم الحاسب الالى والفيزياء والفيزيا الحيويه وكيميا وعلوم بحار وعلوم فضاء , وطبعا كل قسم ليه مجال مختلف عن التانى فى الشغل بس من احسن الاقسام طبعا <الكيمياء> وبتقدر تشتغل بيها فى مجالات كتير واللى بيحدد مجال شغلك التخصص الفرعى اللى بتاخدة فى سنه تالته يعنى لو اخدت فيزيا ممكن بترول ولو بقيت كيميا سبيشيال يبقى تحاليل طبيه وشركات ادويه بس سيبك انت من سنه تالته دلوقتى وركز فى سنه اولى وجيب تقدير حلو عشان تتخصص كيميا فى سنه تانيه وبردو انشاء الله يطلع عندك جيولوجيا فى علوم طنطا عشان انت شكلك متعلق بيها اوى
قديم 30-09-2009, 04:14 PM
الصورة الرمزية SokRat238
عضو جديد

اقتباس:
لا لو حولت السنه اللى جايه مش هتدخل جيولوجيا لان انت هتبقى فى سنه تانيه والجيولوجيا دة المفروض انه بتختاره من سنه اولى وبالنسبه لعلوم طبيعيه فيها اقسام وتخصصات كتير زى الرياضة والاحصاء وعلوم الحاسب الالى والفيزياء والفيزيا الحيويه وكيميا وعلوم بحار وعلوم فضاء , وطبعا كل قسم ليه مجال مختلف عن التانى فى الشغل بس من احسن الاقسام طبعا <الكيمياء> وبتقدر تشتغل بيها فى مجالات كتير واللى بيحدد مجال شغلك التخصص الفرعى اللى بتاخدة فى سنه تالته يعنى لو اخدت فيزيا ممكن بترول ولو بقيت كيميا سبيشيال يبقى تحاليل طبيه وشركات ادويه بس سيبك انت من سنه تالته دلوقتى وركز فى سنه اولى وجيب تقدير حلو عشان تتخصص كيميا فى سنه تانيه وبردو انشاء الله يطلع عندك جيولوجيا فى علوم طنطا عشان انت شكلك متعلق بيها اوى
بجد الف شكر على المعلومات دى ......بس سؤال اخير ,,,,,, انا لو مدخلتش جيولوجيا فى سنه اولى مينفعش اخشها تانى ؟؟؟
استغفر الله عدد ما كان ومايكون وعدد الحركات والسكون.

العلامات المرجعية