اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 04-03-2013, 09:37 PM
روزى روز روزى روز غير متواجد حالياً
عضو جديد

روزى روز is on a distinguished road

انااا زيك السنة اللى فاتت تعبت جدااا فى 2 ومجبتش مجموع بس السنة دى الحمدلله انااا بذااكر جدااا وليا طموح واهداف اى نعم مجبتش مجموع بس برضو الدنيا ما اتهدتش يعنى المهم المفرووض اساسا تنظمى وقتك وخفى من النت شويه والكلام ده عشان متضعيش يريت تزاكرى 3 مواد ف اليوم بس اناا الحمدلله دلوقتى مخلصة 4 مواد مزاكرة خااالص ومش فاضلى غير التاريخ بس المهم لازم تنظيم الوقت

قديم 04-03-2013, 09:46 PM
الصورة الرمزية Best In World
Best In World Best In World غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Best In World is on a distinguished road

ربنا يوفقكم جميعا
قديم 04-03-2013, 09:52 PM
Toqa Taha Toqa Taha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Toqa Taha is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yolanda مشاهدة المشاركة
بصي انا شرحت لشهد مراجعتي و لو لقيتي النظام ينفعك هقولك علي تقسيمات المواد و مقدارها في اليوم و إن شاء الله تستفيدي

هو ده النظام الي أنا كتبته لشهد:

انا يعتبر خلصت المنهج كروتة شوية خصوصاً الجزء الأخير من المواد و ناوية إن شاء الله كمان يومين أبدأ جدول مراجعة شامل (كأني بذاكر من أول و جديد لأني مش فاكرة أي حاجة و كروت كتييييييير و القديم مرجعتش عليه خالص) بس الجدول الي همشي عليه هيكون قاسي شوية عشان ألحق أأخلص الكم الكبير ده كله و كمان يتبقي وقت أحل أمتحانات في شهر خامسة (أما بداية شهر سته هخليها لمراجعة العربي طبعاً) يبقي أنا هراجع في شهرين تقريباً

اما نظام المراجعة الي همشي عليه نظام غريب و جديد من اختراعي و أتمني يكون فعال و عموماً هو أثبت نفسه لما مشيت عليه في جزء من المنهج و هو أحسن جزء ذاكرته في المنهج كله لأن نظام الجدول التقليدي مبينفعش معايا و بطلع منه ناسية حاجات كتير (أقصد أنك تذاكري مادة في اليوم بكمية معينة و هكذا ...)

و الجدول ده بيحتاج إنك تذاكري معظم اليوم مع وقت كافي للراحة بين الفترات الكاملة بالإضافة لراحة مدتها عشر دقائق بين كل ساعة و ساعة أو بين كل خمسين دقيقة و خمسين دقيقة و المذاكرة كلها مركزة في الجزء الأول من اليوم (من الفجر للعصر أو للمغرب ) و الجزء التاني من المغرب للعشاء فمبقدرش أذاكر فيه و معرفش ظروفظك هتقدري تذاكري في الوقت ده و لا لأ و عموماً كل متزيد ساعات المذاكرة يبقي أفضل و ربنا بيدي علي قد المجهود المبذول و أنا والله مش ضامنة أصلاً إن الكمية الي هحطها في اليوم هتكفيه و لا لأ ...

شوفي كدة رأيك إيه و قوليلي ...

ملحوظة موادي هي : فزياء أحياء انجليزي فلسفة عربي و مستوي رفيع أنجليزي
استعنا ع الشقا بالله
شمرى عن ساعد الجد وانا معاكى انا محتاجة حاجة فعلا صارمة جدا
نفسى احس انى ف الجيش كده.... منتظراكى
قديم 04-03-2013, 10:07 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kinght مشاهدة المشاركة
أقولكم علي معلومة جميلة جدا
أفضل وقت للمذاكرة من 4 فجرا ل 8 صباحا
ومن 5 مساءا ل 11 مساءا
لأن الهرمون المسئول عن النشاط يفرز من الجسم مرتين في الميعادين دول
للاسف واشد الاسف انا كائنة ليلية نظرا لظروف الدروس يعنى يومى بيبدا من 12.30 صباحا تقريبا بس النهاردة قررت اجرب الطريقة الطبيعة بس مش قادرة خاااااااااااااااااااااااالص عينيا بتقفل
قديم 05-03-2013, 11:39 AM
الصورة الرمزية yolanda
yolanda yolanda غير متواجد حالياً
عضو نشيط

yolanda is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kinght مشاهدة المشاركة
أقولكم علي معلومة جميلة جدا
أفضل وقت للمذاكرة من 4 فجرا ل 8 صباحا
ومن 5 مساءا ل 11 مساءا
لأن الهرمون المسئول عن النشاط يفرز من الجسم مرتين في الميعادين دول
انا في العادي بصحي الساعة سته إلا ربع (أيام المذاكرة مش أيام الأجازة الي هيا أيام الجمعة) و ببدأ مذاكرة في حدود ستة ستة و ربع بس أول مالدنيا تبدأ تليل مبقدرش أذاكر خالص و ممكن اعمل زي السنة الي فاتت و أصحي الساعة الخامسة أو الخامسة و النصف بس أربعة دي بدري أوي (عندي بيدخلوا يناموا الساعة أربعة !!)
قديم 05-03-2013, 11:48 AM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toqa taha مشاهدة المشاركة
استعنا ع الشقا بالله
شمرى عن ساعد الجد وانا معاكى انا محتاجة حاجة فعلا صارمة جدا
نفسى احس انى ف الجيش كده.... منتظراكى
بس النظام الي همشي عليه غريب جدأ و للأسف هو ده الي بيشغلني

في نظام جميل و بينفع جدأ أنك تذاكري كل المواد في اليوم بكيفية معينة(فوائد النظام ده عن تجربة شخصية إنك بتذاكري جزء صغير من كل مادة و ده بيساعدك إنك تقدري تراجعيه اليوم الي وراه بسهولة و هكذا يعني الفصل الي هيكمل في أسبوع هبيقي أتراجع حوالي ست أيام و هيقعد في ذاكرتك حوالي شهر محفوظ تمام اما مذاكرة مادة واحدة في اليوم هتذاكري كمية كبيرة و تزهقي من المادة بسرعة و تبدأي تكروتي و لما يجي الدور علي المادة دي تاني متقدريش تذاكري كل الي فات لانه جزء كبير متذاكرش غير مرة واحدة و أتكروت و هضيعي الوقت فيه!) لكن أنا مش هعمل كدة في المراجعة عشان عايزة ألم كل مادة لوحدها و بردو فكرة النظام الجديد هتبقي موجودة في مواد الأحياء و الأدب و نصوصه و الفلسفة و المنطق و ممكن الانجليزي

ممكن تتخيلي شكل الجدول هيبقي ازاي في الحالة دي !!! هيبقي عجيب جدأ أنا عارفة غنه مش هيجبك أو هيجبك أي حد بس انا شغال معايا إن شاء الله

ألهم بلغت فأشهد لما تشوفي الجدول متقوليليش إنت عجيبة أوي !!!!!!!
قديم 05-03-2013, 11:54 AM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روزى روز مشاهدة المشاركة
انااا زيك السنة اللى فاتت تعبت جدااا فى 2 ومجبتش مجموع بس السنة دى الحمدلله انااا بذااكر جدااا وليا طموح واهداف اى نعم مجبتش مجموع بس برضو الدنيا ما اتهدتش يعنى المهم المفرووض اساسا تنظمى وقتك وخفى من النت شويه والكلام ده عشان متضعيش يريت تزاكرى 3 مواد ف اليوم بس اناا الحمدلله دلوقتى مخلصة 4 مواد مزاكرة خااالص ومش فاضلى غير التاريخ بس المهم لازم تنظيم الوقت

أنتي ممتازة ! ربنا يوفقك للانتي عايزاه تفكيرك إيجابي جدأ و مش بيتوجد بالساهل ...
قديم 05-03-2013, 12:15 PM
mega more mega more غير متواجد حالياً
عضو جديد

mega more is on a distinguished road

التغيير بيبقى من الداخل اولااااا
قديم 05-03-2013, 02:06 PM
الصورة الرمزية Best In World
Best In World Best In World غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Best In World is on a distinguished road

اقتباس:

في نظام جميل و بينفع جدأ أنك تذاكري كل المواد في اليوم بكيفية معينة(فوائد النظام ده عن تجربة شخصية إنك بتذاكري جزء صغير من كل مادة و ده بيساعدك إنك تقدري تراجعيه اليوم الي وراه بسهولة و هكذا يعني الفصل الي هيكمل في أسبوع هبيقي أتراجع حوالي ست أيام و هيقعد في ذاكرتك حوالي شهر محفوظ تمام اما مذاكرة مادة واحدة في اليوم هتذاكري كمية كبيرة و تزهقي من المادة بسرعة و تبدأي تكروتي و لما يجي الدور علي المادة دي تاني متقدريش تذاكري كل الي فات لانه جزء كبير متذاكرش غير مرة واحدة و أتكروت و هضيعي الوقت فيه!) لكن أنا مش هعمل كدة في المراجعة عشان عايزة ألم كل مادة لوحدها و بردو فكرة النظام الجديد هتبقي موجودة في مواد الأحياء و الأدب و نصوصه و الفلسفة و المنطق و ممكن الانجليزي

ممكن تتخيلي شكل الجدول هيبقي ازاي في الحالة دي !!! هيبقي عجيب جدأ أنا عارفة غنه مش هيجبك أو هيجبك أي حد بس انا شغال معايا إن شاء الله

ممكن تشاركي الجدول معانا علشان ممكن أحب أشارك معاكم لأن فعلا بزهق لما أذاكر مادة كتير
قديم 05-03-2013, 05:23 PM
عضو مجتهد

اقتباس:

جميل جدا الكلام ده واحب اقولك انى عملت كده السنة اللى فاتت ف dna ونظام التكرار ده نجح معايا جدا لدرجة انى دخلت الامتحان من غير ما ارجعه تانى لان من كتر ما راجعت الفصلين كان اى سؤال يتحل بسرعة وبسهولة جدا وكان زى ما يكون محفور ف ذاكرتى
قديم 05-03-2013, 05:31 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toqa taha مشاهدة المشاركة
جميل جدا الكلام ده واحب اقولك انى عملت كده السنة اللى فاتت ف dna ونظام التكرار ده نجح معايا جدا لدرجة انى دخلت الامتحان من غير ما ارجعه تانى لان من كتر ما راجعت الفصلين كان اى سؤال يتحل بسرعة وبسهولة جدا وكان زى ما يكون محفور ف ذاكرتى
هو ده الي أنا قصدي عليه و فعلاً الجزء من المنهج الي اتذاكر بالطريقة دي هو أفضل جزء ذاكرته بس المشكلة أني مش عايزة أراجع المواد كلها في وقت واحد عايزة ألم كل مادة لوحدها و ده الي هيضطرني أعمل نظام غريب و أنا متأكدة إنه مش هيعجب حد

بصي هو تقريبا هيبقي كدة:

الفلسفة مثلاً هراجعها في سبعة أيام مثلاً لوحدها بس لو عملت كل يوم جزء أبقي ضيعت علي نفسي فرصة التكرار و المذاكرة الكويسة لأني هزهق و أكروت عشان كدة هقسم كل فصل لسبع أجزاء و أذاكر كل يوم جزء من كل فصل لوحده كأنه ادة تانية و تاني يوم أراجع في كل فصل الجزء الصغير الي ذاكرته و أخد جزء جديد و هكذا أنا بيتهيقلي أن كدة أفضل من فصل طويل عريض في اليوم و مقدرش أراجعه تاني يوم قبل الفصل الجديد ...

ايه رأيك؟؟

قديم 05-03-2013, 07:33 PM
sindrella_2000 sindrella_2000 غير متواجد حالياً
عضو جديد

sindrella_2000 is on a distinguished road

[QUOTE=yolanda;5165163][center][size="4"][color="red"]هو ده الي أنا قصدي عليه و فعلاً الجزء من المنهج الي اتذاكر بالطريقة دي هو أفضل جزء ذاكرته بس المشكلة أني مش عايزة أراجع المواد كلها في وقت واحد عايزة ألم كل مادة لوحدها و ده الي هيضطرني أعمل نظام غريب و أنا متأكدة إنه مش هيعجب حد

بصي هو تقريبا هيبقي كدة:

الفلسفة مثلاً هراجعها في سبعة أيام مثلاً لوحدها بس لو عملت كل يوم جزء أبقي ضيعت علي نفسي فرصة التكرار و المذاكرة الكويسة لأني هزهق و أكروت عشان كدة هقسم كل فصل لسبع أجزاء و أذاكر كل يوم جزء من كل فصل لوحده كأنه ادة تانية و تاني يوم أراجع في كل فصل الجزء الصغير الي ذاكرته و أخد جزء جديد و هكذا أنا بيتهيقلي أن كدة أفضل من فصل طويل عريض في اليوم و مقدرش أراجعه تاني يوم قبل الفصل الجديد ...

ايه رأيك؟؟

ازيكم اولا انا مشكلتى انى كسولا او محتاجه حد يشجعنى لانى انا بنام كتير وعرفه ان الوقت دى مش وقت نوم خالص بس انااقول هنام تلات ساعات واظبت المنبه ولكن بنام علشان كده انا اتشجعت لمراجعه بتعتك انا عايزه اجيب مجموع حلو السنه دى علشان كده انا لما لقيتك عمله نظام المراجعه دى شجعتينى نفسى اراجع معاكى بس عندى استفسار هو مثلا ماده الفلسفه اجيب اول باب اقسمه على سبع اجزاء يعنى فى الاسبوع عندى الباب الاول بس معاه ماتتين او ثلاثه معاه دى تكون مراجعه الاسبوع وكده
قديم 05-03-2013, 08:43 PM
yaso ali yaso ali غير متواجد حالياً
عضو نشيط

yaso ali is on a distinguished road

يا yolanda
انا مش فاهمه الجدول بتاعك دا ازاي
انا عاوزه امشي معاكي فيه بس ممكن اللي فاهم يفهمني
مش فاهمه بجد ممكن حد يبعتهولي يا جماعه
قديم 06-03-2013, 04:54 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

بصى الفترة دى من عمرك لو مامرتيش بالتقلبات دى تبقى مش طبيعية يعنى اللى انتى فيه ده طبيعى وكل حد فى سنك هتلاقيه مر بنفس المشاكل وغلط كتير كمان وضيع وقت كتير بس المهم انك تتغلبى على المشاكل اللى بتواجهك اعترفى باخطائك وماتستسلميش لحزن او ياس عشان ماتتدمريش اللى بيستسلم للحزن فى الفترة دى بيفشل بعد كده انما اللى بيفضل يقاومه بينجح ماتضغطيش على نفسك فى المذاكرة بزيادة لانك كده مش هتذاكرى ولاتركزى خلى وقت عندك لاسرتك وقت لاصحابك ووقت لراحتك ولو متعلقة بالنت مافيش مشكلة خلى وقت للنت بس تكون ساعة مثلا مش طول اليوم انا بصراحة كنت بفتح نت كتير وانا فى ثانوى بس كنت برجع بعد كده اخد الليل كله مذاكرة وافضل صاحية لحد الصبح لكن اوعى تعملى كده لان صحتك هتدمر وبعدين ده بيخالف الطبيعة اللى خلقنا عليها ربنا لازم النوم يكون بالليل بس طبعا انتى بتقولى كل ده راحة وعيلة ونت وتلفزيون كمان لو عاوزة طب اذاكر امتى والله لو نفذتى كل ده هتذاكرى احسن وهتلاقى نفسيتك بقت احسن وهتذاكرى بهدوء واعرفى ان المستقبل بيد الله والله كل شئ ربنا بيكتبه بيكون فيه الخير اجتهدى بس واعملى اللى عليكى حاولى تتعودى تذاكرى ساعتين تلاتة قبل ماتنامى وترجعى تصحى الفجر تذاكرى لو هتركزى فيهم احسن من انك تفضلى تحاولى تذاكرى طول اليوم وده كله وقت بيضيع على الفاضى ومش هتحصلى حاجة وهتبقى تايهة فى الدروس اما بقى بالحاجات اللى مش متعلقة بالدراسة فنصيحة مهما تلاقى مشاكل ارجعى لربنا وقولى لنفسك دايما (اماان ادخل الجنة واما ان ادخل الجنة ) وبعدين اوعى تياسى من رحمة ربنا ابدا ابدا ابدا ابدا
قديم 06-03-2013, 05:05 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
هو ده الي أنا قصدي عليه و فعلاً الجزء من المنهج الي اتذاكر بالطريقة دي هو أفضل جزء ذاكرته بس المشكلة أني مش عايزة أراجع المواد كلها في وقت واحد عايزة ألم كل مادة لوحدها و ده الي هيضطرني أعمل نظام غريب و أنا متأكدة إنه مش هيعجب حد

بصي هو تقريبا هيبقي كدة:

ايه رأيك؟؟

جميل جدا.... انا معاكى ان النظام ده ينفع فالفلسفة وعلم النفس عشان غالبا الاسئلة بتيجى منفصلة اى لا يشترط الترتيب
اقصد ان مش لازم تكونى عارفة الفصل من اوله لاخره بالترتيب... فاهمانى؟؟؟؟
لكن ف مواد تانية زى الفيزيا مثلا لازم تفصلى كل فصل عن فصله لان فيه متشابهات كتير اكتر من الموجودة ف علمو النفس والفلسفة
الا اذا كان قصدك ان الطريقة دى ف الفلسفة بس...

العلامات المرجعية