اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 02-02-2016, 07:21 PM
mnbessam mnbessam غير متواجد حالياً
عضو جديد

mnbessam is on a distinguished road

فى حادثة غريبة لم تحدث منذ ان عملت كمدرس فى التربية والتعليم بادارة وسط التعليمية بالاسكندرية حيث تم ارسال كشوف بها اسماء السادة المدرسين ومسجل بجوار كل مدرس قيمة الضرائب المستحقة عن 2015 وفى الخانة التالية قيمة ماتم خصمه وفى الخانه التاليه فروق المطلوب من المدرس ان يسددها اما لخزينة الادارة دفعة واحدة او سوف يتم الخصم من المرتب والغريب انه مطلوب من المدرس التوقيع امام المبلغ المقرر خصمه والغريب ايضا ان الكشوف غير موقع عليها من اى جهه وعند السؤال عن ماذا يحدث قى حالة عدم التوقيع........كان الرد الخصم سوف يتم من مرتب فبراير بالتوقيع او بغير توقيع وهذا للعلم فقط فارجو المشورة وتوضيح الامر وكذلك كيفية التصرف والى من نلجأ مع العلم ان المبالغ تتعدى الالف جنيه لبعض المدرسين و للعلم ان المرتبات فى عام 2015 كان يتم الخصم منها شهريا ضرائب واجور متغيرة

قديم 03-02-2016, 10:59 AM
ايمانى حياتى ايمانى حياتى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ايمانى حياتى is on a distinguished road

السلام عليكم

حد يعرف فيكم أخبار عن محو الأمية أنا سألت الإدارة التعليمية قالوا مفيش أخبار وصلتنا
واتنين قالولى دا آخر ميعاد الشهر ده

وطبعا عارفين إن لم يتم محو أمية العشرة سيتم فسخ العقد

طب نعمل إيه حد يعرف حاااجة ؟؟؟؟؟
قديم 03-02-2016, 07:53 PM
الصورة الرمزية أحمد التمساح
أحمد التمساح أحمد التمساح غير متواجد حالياً
عضو نشيط

أحمد التمساح is on a distinguished road

نرجو إنشاء منتدى على البوابة للإعارات بكون ثابت
قديم 03-02-2016, 11:08 PM
يوسف شحات يوسف شحات غير متواجد حالياً
عضو جديد

يوسف شحات is on a distinguished road

شرح ميكانيكة ثانية ثانوى علمى صوت وصورة
قديم 04-02-2016, 06:51 PM
عبود نصر عبود نصر غير متواجد حالياً
عضو جديد

عبود نصر is on a distinguished road

يا استاذ محمد هل من الممكن ان يشغل مدير الابتدائي مدير تعليم اساسي عندما تحول مدرسته الابتدائية الى تعليم اساسي اذا كان هذا المدير خريج كلية التربية وما الحكمة ان يتولى مدير الاعدادي فقط مدير تعليم اساسي اليست المرحلة الابتدائية والاعدادية مرحلة واحدة ومدير الابتدائي خريج التربية على نفس درجة مدير الاعدادي هل هذا عدل وهل هناك قانون او قرار وزاري ينص على ذلك واذا كان هذا حقيقي فما رقم القرار او القانون
قديم 13-02-2016, 11:15 PM
نور كمال نور كمال غير متواجد حالياً
عضو جديد

نور كمال is on a distinguished road
Impp كيفية التحويل للعمل الإداري

الأخ الفاضل تحية إعزاز و تقدير لدي استفسار وأرجو أن يكون الرد كافيا شافيا سيدي أنا معلم أول أ لغة عربية بالمرحلة الإبتدائية وخريج كلية التربية عام 98 المهم لقد سئمت و مللت من الوقوف في الفصل فلم يعد لدي طاقة أو صبر للتدريس خاصة و أن حال التعليم لا يسر كما أنني مريض عندي فيرس (سي) وإنزلاق غضروفي
أنا أريد التحويل للعمل الإداري ما السبيل إلى ذلك مع العلم أن مسألة التقارير الطبية لا فائدة منها فقد حاولت أن أحصل على تقرير يعطيني الحق في التحويل للعمل الإداري فجاء التقرير بما لا تشتهي السفن فقد كانت التوصية عمل يتناسب مع حالته الصحية والتوصيف الوارد بالتقرير عن حالتي الصحية أنني مصاب بفيرس (سي) و إنزلاق غضروفي وأنني تحت العلاج والمتابعة المستمرة والحالة متحسنة ومستقرة بالعلاج إذن فلا فائدة من مسألة التقرير الطبي أردت فقط أن أوضح لك هذا الأمر حتى لا تطرق بابه أرجو أن يكون هناك مخرجا وإذا كان أردت أيضا أن أعرف كيف سيكون الحال بالنسبة لمرتبي ولك جزيل الشكر
:07811 1rg3:: 078111rg3::078111 rg3:
قديم 15-02-2016, 01:07 PM
هانى الفنان هانى الفنان غير متواجد حالياً
عضو جديد

هانى الفنان is on a distinguished road

الاستاذ /محمد الفخراني
ارجو من سيادتكم الرد سريعا للاهمية
انا مدرس ثانوى فنى اعمل بالمدرسة منذ 7 سنوات ( منذ افتتاح المدرسة ) ولم اكن زيادة بالمدرسة وتم احضار مدرسين اقدم منى فى التعيين ولم يكن لهم جدول وتم تخليق جدول لهم ( بالواسطة ) مع العلم ان تم احضارهم فى الترم الثانى من العام الدراسى وبعد دخول اكثر من مدرس بالمدرسة بنفس الطريقة السابقة يوجد عدد مدرسين بنفس القسم زيادة بالمدرسة ايهما احق بالبقاء بالمدرسة او النقل
وارجو من سيادتكم افادتنا برقم القانون وصيغتة التى تنظم البقاء بالمدرسة او النقل
ولسيادتكم جزيل الشكر

قديم 18-02-2016, 08:56 AM
my mirror my mirror غير متواجد حالياً
عضو جديد

my mirror is on a distinguished road

نا مدرسة لغة انجليزية فى مدرسة ثانوى صناعى
انا دفعة 2005 اداب انجليزى =دبلومة تربوى 2006 واشتغلت بالحصة كذا سنةو وبعدين انقطعت ولما عملوا مسابقة فى الادارة لمن كان بالحصة قدمت وعملولى تعاقد 5/6/2013 معلم مساعد وانا لسه على راس العمل المشكلة ان انا لما دخلت المدرسة سنة 2013 كان فى 4 مدرسات وانا الخامسة وكلهم متعاقدين وطلبوا منهم يجهوزا ورقهم عشان يتثبيتوا وفى هذه الاثناء رجعت المدرسة رقم سته للمدرسة وكانت عاملة اجازة بدون اجر ومسافرة للخارج بس قطعت الاجازة عشان تنهى ورق التثبيت معاهم وبعد كدة جالنا معلم اول كان فى المدرسة العسكرية بس قفلت وجه عندنا المدرسة وطبعا بقينا كتير فى المدرسة ولازم حد مننا يطلع انتداب السنة اللى فاتت لمدرسة الصناعة بنين تلات ايام وطلعت انا عشان قالوا ان انا الاحدث والسنة دى برضه قالوا لازم انتى عشان برضه الاحدث وانا دلوقتى عايزة اعرف الكلام ده صح وايه موقفى القانونى بالظبط؟ ومعلش فى حاجة كمان عايزة اعرفها دلوقتى المدرسة فترتبن صباحى ومسائى ايه القانون فى توزيع الحصص على المدرسين يعنى مين ياخد صباحى ومين ياخد مسائى؟
قديم 18-02-2016, 09:53 PM
eltawous eltawous غير متواجد حالياً
عضو جديد

eltawous is on a distinguished road

السلام عليكم ارجو معرفة عدد الحصص الفعلي لمعلم خبير معاة قرار لجنة طبية يسند لة عمل مخفف ويميز عن اقرانة في التكليفات ارجو الافادة
قديم 19-02-2016, 10:15 PM
نور كمال نور كمال غير متواجد حالياً
عضو جديد

نور كمال is on a distinguished road
Question أرجو الرد سريعا

[I][QUOTE=نور كمال;6379849]الأخ الفاضل ا/محمد الفخراني
تحية إعزاز و تقدير لدي استفسار وأرجو أن يكون الرد كافيا شافيا سيدي أنا معلم أول أ لغة عربية بالمرحلة الإبتدائية وخريج كلية التربية عام 98 المهم لقد سئمت و مللت من الوقوف في الفصل فلم يعد لدي طاقة أو صبر للتدريس خاصة و أن حال التعليم لا يسر كما أنني مريض عندي فيرس (سي) وإنزلاق غضروفي
أنا أريد التحويل للعمل الإداري ما السبيل إلى ذلك مع العلم أن مسألة التقارير الطبية لا فائدة منها فقد حاولت أن أحصل على تقرير يعطيني الحق في التحويل للعمل الإداري فجاء التقرير بما لا تشتهي السفن فقد كانت التوصية عمل يتناسب مع حالته الصحية والتوصيف الوارد بالتقرير عن حالتي الصحية أنني مصاب بفيرس (سي) و إنزلاق غضروفي وأنني تحت العلاج والمتابعة المستمرة والحالة متحسنة ومستقرة بالعلاج إذن فلا فائدة من مسألة التقرير الطبي أردت فقط أن أوضح لك هذا الأمر حتى لا تطرق بابه أرجو أن يكون هناك مخرجا وإذا كان أردت أيضا أن أعرف كيف سيكون الحال بالنسبة لمرتبي ولك جزيل الشكر
[/I]:07811 1rg3:: 078111rg3::078111 rg3:[/QUOTE]

[COLOR="DarkRed"]
اا/محمد الفخراني
أرجو من حضرتك الرد سريعا لأني بالفعل لم أعد اتحمل الوقوف في الفصل وكمان في سؤال تاني ممكن أعرف من حضرتك مهام موجه ابتدائي لأنهم عايزين موجهين بالتعليم الابتدائي وكنت عايز أتقدم لهذه الوظيفة ولك جزيل الشكر :07811 1rg3:/COLOR]
:07811 1rg3:: 078111rg3::078111 rg3:
قديم 21-02-2016, 03:52 PM
الصورة الرمزية aminvip
aminvip aminvip غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

aminvip is on a distinguished road
افتراضي ضروري بالله عليكم

أنا أعمل مدرس نظري وعملي وايضا شايل حصص زياده عن نصابي القانوني حوالي 53 حصة وذلك لوجود عجز شديد بالتخصص وايضا أمين معمل وامين عهدة وعضو بالكنترول المدرسي واعمل فترتين صباحي ومسائي ... والسيد مدير المدرسة يريد ان يكلفني بعمل مسئول قسم الاحصاء والمعلومات بالمدرسة رغم كل ماسبق من عمل شاق وقد قمت بالبحث علي الانترنت حتي وجدت قرار السيد وزير التربية والتعليم رقم 99 بتاريخ 2002/6/8 وهو القرار الخاص بانشاء وحدة الاحصاء وتكنولوجيا المعلومات بالمدارس وينص هذا القرار في المادة الاولي منه البند رقم 2 بانه لا يجوز ان يكون مسئول الاحصاء بالمدرسة من اعضاء هيئة التدريس ولاكن يكون من السادة الاداريين والمعاونيين وليس من المدرسين . ورغم هذا كله يريد ان يكلفني بشغل الاحصاء بالمدرسة فأرجو من سيادتكم ارسال فتوي قانونيه لي لتنصفني من هذا الظلم الشديد الواقع علي .. ولسيادتكم جزيل الشكر والتقدير والاحترام*
قديم 21-02-2016, 04:21 PM
الصورة الرمزية aminvip
aminvip aminvip غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

aminvip is on a distinguished road
افتراضي ضروري بالله عليك

هل امين المعمل وامين عهدة المعمل له تكليف اشراف او اي عمل اخر بالمدرسة مع العلم انه يعمل ايضا مدرس يعني مدرس وامين عهده وامين معمل مع بعض ينفع كمان يتكلف بالاحصاء او الاشراف او الكنترول وياريت لو في قانون او نشرة او قرار وزاري بالكلام ده وشكرا
قديم 21-02-2016, 07:18 PM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

حضرتك انا تعاقدت العام السابق مع سلطنه عمان وخدت اجازه لمده عام واحد فقط ولما رجعت موجهى العام ودانى 3 ايام مدرستى الاصلية و2 يوم مدرسه بعيده عنى 3 مواصلات فى اداره مختلفة ودا نفس الوضع اللى كان قبل سفرى مع ان معايا فى المدرسه اتنين احدث منى من حيث تاريخ التعيين والتعاقد باكثر من خمس سنوات وتالته فى مدرسه مجاوره ليه وتاريخ تعاقد التلاته 1-4-2012 واتثبتوا لسه السنه اللى فاتت وانا تعاقد 1-2-2007 وتثبيت 1-3-2010 بضم سنه الخدمه العامه يعنى انا مثبته اصلا قبل تعاقدهم واللى يضايق بقى اكتر ان المدرسه اللى ندبنى ليها موجهى العام هما اقرب منى كتير ليها يعنى انا فضلت اعانى 5 سنين فى اداره بعيده وحاولت كتير اتنقل وكل شويه موجهى العام يقولى لما تيجى تعيينات جديده ولما جت التعيينات عينهم هما فى بلدى كلى وجابنى انا الاقدم منهم 5 سنين بلدى 3 ايام وبعد تعينهم فى بلدى كمان يعنى هما اتعينوا فى بلدى قبل نقلى انا الاقدم وخلانى افضل يومين فى ادارتى البعيده ومش كدا وبس لا انا كمان كان معايا 3 غيرى ندب يومين فى نفس الاداره البعيده واتنقلوا معايا لادارتى ولغى ندب اتنين منهم على الرغم من انى الاقدم من حيث تاريخ التعاقد بعام منهم كمان مدرستى بيها عجز دائم وتم ندب الكتير ليها فى السنين السابقه وتوجيهى مصر اصرار عجيب على عدم الغاء ندبى وبصراحة انا اتخنقت اخر حاجه من الوضع دا وحاسة بالظلم ومن كام يوم تقدمت بشكوى لمديره الادارة لكن مدير مكتبها مرضاش يديلى اى اثبات انى تقدمت بالشكوى دى كمان مديره الاداره حولتها لموجهى العام مع ان فيه اللى قالى انها المفترض كانت ترفعها لوكيل الوزاره مع العلم انها عاطيه تعليمات مشدده بان اللى هيشتكى لجهه اعلى منها قبلها هيتحول للتحقيق بسبب تخطى التسلسل الوظيفى أتمنى حضرتك تقولى اعمل اية لان موجهى العام طبعا هو الاكتر خبره منى بكتيير روانا مش بفهم فى الشئون الادارية ومش لاقية حد يفيدنى بالاضافه لانه لو لغى ندبى المفروض يلغيه حاليا ولا على بدايه العام الجديد لاستقرار المدارس حاليا لانه ممكن يعشمنى انه هيلغى ندبى على بداية العام الجديد وبرضة ميحصلش حاجه لانه كان بيوعدنى من 9 سنين انه هينقلنى مع التعيينات الجديده ولما جت عينهم هما فى بلدى كلى قبلى
قديم 27-02-2016, 06:08 AM
الصورة الرمزية callayax
callayax callayax غير متواجد حالياً
عضو رائع

callayax is an unknown quantity at this point

كنت اعمل مدير لمدرسة ولكن انتهت مدتى ويتوجب علي عمل مقابلة من جديد ودخول المسابقة ولا انوى التجديد واريد ان اعود كمعلم فكيف سيعاد توزيعي علما بأن مدرستى الأصليه الان بها مدرس احدث منى ب 15 سنة هل يعاد توزيعي أم سأعود الى مدرستى الاصلية
قديم 03-03-2016, 06:31 AM
Hamdy20062008 Hamdy20062008 غير متواجد حالياً
عضو مشارك

Hamdy20062008 is on a distinguished road

ارجو من الاستاذ محمد أن يوضح لي هذا الامر
أنا مدرس لغة انجليزية بالازهر وأريد التحويل الى التربية والتعليم واعلم أن من شروط التحويل بديل على نفس الدرجة والنخصص وهذا متوفر ولكن أرجو أن توضح خطوات النقل ومن أين نبدأ وصيغة الطلب. أرجو الرد سريعاً.
موضوع مغلق

العلامات المرجعية