اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 14-08-2012, 08:08 PM
فراشة 44 فراشة 44 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فراشة 44 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
نتكلم دلوقتي عن علم النفس وهجيبلوكم في القريب الاقتصاد والاحصاء بالتفصيل وكده هيبقي فاضل الرياضيات محدش قالها والفرنساوي او الالماني
علم النفس ده بقي حاجه تانيه خالص هو ماده كده صغنونه حجما بس محتاجه حفظ بالنص فمن الاول هنتفق ع مبدا ان النفس والاجتماع هتتعبك في المذاكرة 20% زياده عن الاقتصاد والاحصاء بس امتحانها مضمون اكتر لان الاحصاء رياضه ممكن امتحانها يجي صعب علي الناس لكن النفس والاجتماع الامتحان دايما تافه اسئله المدرسين اصعب نذاكرة ازاي طيب؟؟؟؟؟؟ وهل هي ماده حلوة؟؟؟؟؟ هي ماده رائعه لو مدرسها جميل وبيحببكوا فيها يعني دي اسهل ماده ف 3 ونفس الوقت مذاكرتها مابتخودش وقت بس حذاري الاهمال ليه؟؟؟؟؟ واحده صاحبتي قفلت فيزياء واحياء ونقصت 8 درجات علم نفس واجتماع ها من الاول كده بلاش اهمال
يعني تذاكرها بمعني احفظها بالنص المنهج صغير وبكتر المراجعه هيثبت في دماغك بدرجه كبيرة جدا
ثانيا بقي عاوز تجيب الفول مارك اكتب كل ما تعرفه عن السؤال لان بيعمل احيانا حركات اقربها
العام بتاعنا جالنا وقال اكتب الاثار الايجابيه لحاجه كده في السؤال الاجباري وكانت المفاجاه ان كان في درجه للاثار السلبيه ما انه مطلبهاش شوفتوا بقي انا مش بس بقولكوا تكتبوا كل حاجه عن المطلوب دا انتوا تكتبوا مافوق المطلوب كل اللي كان تحت العنوان ده من الاخر بلاش بخل الامتحان 3 ساعات لو حليت المطلوب بس في ساعه ما المانع حتي انك تخلص كتابه في ساعتين اخر واحد في اللجنه وتكون كاتب بالتفصيل اللي يخلي المصحح يديك الدرجه عن طيب خاطر وتاني حذاري انك تستهون بيها ناس كتير اهملوها ونقصوا فيها انا مش بخوفكم بس حرام ماده سهله ومضمونه انه مش هيلف عليك في الاسئله اضيعها انا باستهتار في الامتحان
نيجي بقي انا حفظت الدرس بما يرضي الله وحليت كل اسئله الملزمه اللي المستر كاتبها بصراحه المستر بتاعي كان بيحط ع الوحده يجي 114 سؤال مش كل المدرسين بيحطوا اسئله كتير والكتب الخارجيه ملهاش لزمه خاااااااااااااااااااااااالص في علم النفس لازم تحل اسئله كتير من الملزمه غالبا وكمان المستر يمتحنك كل حصه علي اللي فات يعني لازم تشتغل كويس
بس دي ماده سهله واصلا مش هتتعبكوا عشان تركيزكم هيبقي ع الفيزياء والاحياء غالبا ومش في نفس الوقت هتظلموا العربي والانجليزي فهي ماده حلوة لكده
ها هنكمل المادتين الباقيين ولا هندخل ع النصايح والاسلوب الصح للمذاكرة وحاجات انتوا بتعملوها سلبيه جدا؟؟؟؟؟؟؟؟ انا في الانتظار

بجد بجد انتِ يا دكتورة مقصرتيش في الشرح والتفسير
ربنا يكرمك ويجزيكي خير ع المعروف ده

ياريت بقى تدخلي في النصايح والاسلوب الصح للمذاكرة لان الدروس ع وشك انها تبدأ

وانا متبعاكي باذن الله

قديم 14-08-2012, 09:01 PM
LIGHT2010 LIGHT2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

LIGHT2010 is on a distinguished road

تتوقعوا التنسيق السنه الجايه ايه يا دكتوره
قديم 14-08-2012, 11:37 PM
الصورة الرمزية سندريلا 4444
سندريلا 4444 سندريلا 4444 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

سندريلا 4444 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
ايوه كده اسالوا براحتكم
انك تعملي قاموس وماله بس خلاص كل الكتب الخارجيه عامله قاموس لاهم الكلمات في الاخر ده شوفناه في 3 و2 ثانوي وكذلك المدرسين بيدوا كلمات متخصصه في الاقتصاد والزراعه وكده فاحسن من انك تقعدي تكتبي استغلي وقتك في حفظهم
انا من اولي بذاكر العربي من المثالي ده الاساس وبحل من الامتحان بس الاضواء بيزود حاجات ملهاش لزمه وبيشيل من الاساسي هو المثالي في العربي مش معروف بس اسلوبه كان بيريحني جدا وان جيتي برده للحق الاضواء متناول النحو كويس فاما مثالي وامتحان او اضواء وامتحان بالنسبه لمراجعه الكلمات اللي حفظتيهم بالورقه والقلم أي حاجه بيهم بتثبت باذن الله
كتاب الامتحان بيجي منه الامتحان بالنص في أي ماده علميه اقصد الافكار اللي بتيجي بس في كيمياء 2 رائع جدا مفيش احسن منه
قصه الانجليزي مذاكرتها سهله بتقري الاول الشابتر من القصه الاساسيه وبعد اما تفهميه تحفظي اسئلته ولما تيجي تراجعيها بتقريه تاني من القصه الاساسيه
بصي المذاكرة مش بالكم لكن الكيف حاولي تخلي حد يصحيكي شويه شويه هتتعودي علي الصحيان بس في العموم حاولي تذاكري كل اما تبقي صاحية مترطبتيش بمعاد مذاكرة محدد مش لازم الفجر يعني كل اما تبقي صاحية ذاكري عموما هو الطبيعي للنوم من 6الي 8 ساعات وغالبا سننا ده 8 ساعات والناس الكبيرة العواجيز حبه 6 ساعات عموما هتلاقي ضميرك بيصحيكي لكن طبيعي جسمك بيبقي مخلص تعبان فبتنامي اكتر في الاجازة عادي
أي حاجه تعوزيها انا موجودة بس الدراسه قربت والتقديم والورق للجامعه هحاول اقولكم باقي الكلام قبل اما انشغل

تسلمي يا دكتورة
هوه بالنسبه للدروس المواد هتباه كتير وعلشان االوقت وكده يعني لو اخدت في كل ماده درس يبقي حلو علشان اقدر اذاكر بس في مواد مثلا زي الفيزياء والكيمياء عندنا فيه مدرس شرحه حلو اوي بس مش بيهتم بالامتحانات والاسئله فبنضطر ناخد عند 2 ده ايه نظامه باه انتي كنتي بتاخدي في مواد ايه
قديم 15-08-2012, 12:39 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جديد و جديد مشاهدة المشاركة
طيب اما ادخل انا معاكم بقى
يارب مكونش ضيف تقيل
أسال بقى

ايه احسن كتاب ف العربى 3 ثانوى
و ازاى اجيب درجه حلوه ف العربى و لا نجليزى ف 3 ثانوى
و ياريت تتكلمى شويه عن الاقتصاد و الاحصاء
و ايه اخبار العربى و الانجليزى ف 3
عشان انا نقصت ف 2 كتير و هما الموقعنى
و مش عاوز اقع ف 3 ياريت شويه نصايخ لالنسبه لهم
بص بقي العربي بالذات ده حدوته لما بيلاقي طالب مقفل كله بيظبطه يعني في 3 مقفله فيزياء واحياء وانجليزي وعلم نفس ونزلت عربي درجه ونص بحالهم في ايه بقي؟؟؟؟؟؟؟ في التعبير فاهم حاجه هي التعبير ركزوا عليها وزي ما قولت اسبوع تعبير واسبوع موضوع براجراف
جه طلب مننا نصايح غير تقليديه هههههههههههههه طبعا عكيت ولله الحمد تعبير بس ما علينا
احسن كتاب عربي ماسمعتهاش ولا شوفتهاش كل كتاب له ميزة
انا كنت بذاكر من المثالي والامتحان وغيري كان بيذاكر الاضواء والامتحان
بص أي كان اللي هتذاكر منه حتي ولو الملزمه درجتك بتيجي من المراجعه بتجيب كتاب المعلم مراجعه وامتحانات متجاوب كلمه كلمه نموذجيا ده مممممممممتاااااااااااااااااااز جدا بامانه
الاقتصاد والاحصاء في اقرب وقت باذن الله
العربي في 3 اتقل من عربي 2 بكتير
الانجليزي في 3 اسهل من انجليزي 2
بس عشان متنقصش فيهم ذاكرهم ومتخليش ماده تظلمهم بس لان هتركزوا علي ال50 درجه وتسيبوا العربي والانجليزي غصب عنكم انا في النصايح هظبطلكم الحته دي
وباذن الله مش هتقع هاكتب النصايح قريبا جدا
قديم 15-08-2012, 12:47 AM
عضو نشيط

بقيت الردود وهنزل برده النصايح بعد التهجد باذن الله ان لم يفصل النت او يقطع النور
قديم 15-08-2012, 01:08 AM
..: Pink rose :.. ..: Pink rose :.. غير متواجد حالياً
عضو متواصل

..: Pink rose :.. is on a distinguished road

الله يكرمك بجد على الموضوع الروعة ده
كنت حابة استفسر بخصوص اختيار المدرسين
عندنا مدرس مشهور و شاطر جدا في الانجليزي و بيعمل امتحانات و بيسأل كل حصة و كده
المشكلة انه بيجبر الطلاب انهم يذاكروا الانجليزي يوميا و بيسمع كل حصة و لو حد غلط ممكن يضرب و يشتم
و هو بيهتم بمادته و بس ..و بيقول الانجليزي اصعب مادة و وقت المراجعة بيضغط جامد على الطلبة يعني في اخر شهرين بيحل كتابين او 3 . بس الميزة ان شرحه ممتاز
تنصحيني اروح عنده و لا لأ؟ لأني خايفة معملش موازنة بين المواد و تيجي مادة على حساب التانية
و شكرااااا
قديم 15-08-2012, 01:55 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة light2010 مشاهدة المشاركة
تتوقعوا التنسيق السنه الجايه ايه يا دكتوره
ربنا يسترها لان مش المشكله في المجاميع السنه دي الكليات ماخدتش طلبه بطاقتها مثال مستفز صيدله حلوان 33 طالب ميجيش فصل
بص التنسيق هيبقي عالي برده عن مجاميعكم ولا تنسي ان السنه دي اللي جاب 99% مدخلش طب ملحقهاش انتوا ذاكروا وملكوشدعوة بحاجه ادعوا ربنا كتير واللي مكتوبلك هتشوفه
قديم 15-08-2012, 01:59 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سندريلا 4444 مشاهدة المشاركة
تسلمي يا دكتورة
هوه بالنسبه للدروس المواد هتباه كتير وعلشان االوقت وكده يعني لو اخدت في كل ماده درس يبقي حلو علشان اقدر اذاكر بس في مواد مثلا زي الفيزياء والكيمياء عندنا فيه مدرس شرحه حلو اوي بس مش بيهتم بالامتحانات والاسئله فبنضطر ناخد عند 2 ده ايه نظامه باه انتي كنتي بتاخدي في مواد ايه
انا خدت كتير مع مدرسين الفيزياء من الاخر خديها مني نصيحه اللي تفهمي منه اوي او اللي يقعد يديكوا اسئله صعبة ويحسسكوا انكم مش فاهمين حاجه هو الافضل لكن عموما لا انصح بمدرسين في 3 بالذات لانها تضييع للوقت وظلم لمواد تانيه الحل اسالي عن افضل مدرس وروحيله وشوفي الافضل نتايجه احسن تابعي معاه اساليه حلي كتاب الامتحان وفي ملازم رائعه هنا ع المنتدي اسئله صعبة حليها واساليه بلاش 2 في الفيزياء ده مش حل ده غلط وانا بعد اما عملتها رسيت في الاخر علي واحد لحد شهر 4 وبعد كده في 5 قعدت في البيت اذاكر لوحدي ومزلتش الا عربي وانجليزي بس
قديم 15-08-2012, 02:01 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ..: Pink rose :.. مشاهدة المشاركة
الله يكرمك بجد على الموضوع الروعة ده
كنت حابة استفسر بخصوص اختيار المدرسين
عندنا مدرس مشهور و شاطر جدا في الانجليزي و بيعمل امتحانات و بيسأل كل حصة و كده
المشكلة انه بيجبر الطلاب انهم يذاكروا الانجليزي يوميا و بيسمع كل حصة و لو حد غلط ممكن يضرب و يشتم
و هو بيهتم بمادته و بس ..و بيقول الانجليزي اصعب مادة و وقت المراجعة بيضغط جامد على الطلبة يعني في اخر شهرين بيحل كتابين او 3 . بس الميزة ان شرحه ممتاز
تنصحيني اروح عنده و لا لأ؟ لأني خايفة معملش موازنة بين المواد و تيجي مادة على حساب التانية
و شكرااااا
ده حلو توكلي علي الله وروحيله وباذن الله مش هتظلمي الباقي هظبطهالك متخافيش هحط نظام ميدخلش حاجه علي حق حاجه بس المدرس ده شكله ممتاز
قديم 15-08-2012, 03:45 AM
الصورة الرمزية سندريلا 4444
سندريلا 4444 سندريلا 4444 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

سندريلا 4444 is on a distinguished road

انا عارفه اني بسال كتير بس معلش

هوه المفروض نبدأ مراجعه امته يعني في 3 ان شاء الله نراجع كام شهر ونبدأ دروس اصلا من امته وناخد اجازة نصف السنه ولا لا
قديم 15-08-2012, 08:31 AM
Lyonenyo Lyonenyo غير متواجد حالياً
عضو خبير

Lyonenyo is on a distinguished road

ما شاء الله

جزاك الله كل خير والله

بعد قرائتي لل6 صفحات

قررت أعمل زي السنة اللي فاتت قفلت الكيميا والفرنساوي والرياضة ونقصت نص إنجليزي ( ظلم حول مصحح ) و 2 عربي

وإن شاء الله السنة دي يااا رب ناوي بردو أحاول أقفل أحياء فيزيا علم نفس واركز عليهم جدا والعربي والإنجليزي زي ما تيجي تيجي

بس مش هاهملهم بردو يعني السنة اللي فاتت حليت ييجي 70 كتاب إنجليزي ~~ والحمد لله .. محدش يحسدني ابوس ايديكم مش ناقص

بس انا بقى عندي سؤال ~.~

أنا كل همي على المستوى الرفيييييييييييع ... أنا عايز أقفل المستوى الرفيع إن شاااااء الله مليش دعوة دا هوا دا أملي

لأني جايب 98.8% وعايز أدخل ... طب

المستوى الرفيع هو خيط الأمل هو الأمل كللللللللله

اه صح بس حضرتك مستوى رفيع إنجليزي ~.~ اخ طب خلاص كاني مقلتش حاجة وشكرا على النصايح الجبارة
قديم 16-08-2012, 03:44 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سندريلا 4444 مشاهدة المشاركة
انا عارفه اني بسال كتير بس معلش

هوه المفروض نبدأ مراجعه امته يعني في 3 ان شاء الله نراجع كام شهر ونبدأ دروس اصلا من امته وناخد اجازة نصف السنه ولا لا
شهر 3 مش هتكونوا خلصتوا مناهج ممكن من 4 يكفي اوي وكمان انتي مع نفسك بتبدي مراجعه من 3 بس مع عدم اهمال الحاجات الجديده اللي بتاخديها الدروس بدات من 8 اجازة لا ذاكري برده وراجعي اللي خدتيه كويس
قديم 16-08-2012, 03:46 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lyonenyo مشاهدة المشاركة
ما شاء الله

جزاك الله كل خير والله

بعد قرائتي لل6 صفحات

قررت أعمل زي السنة اللي فاتت قفلت الكيميا والفرنساوي والرياضة ونقصت نص إنجليزي ( ظلم حول مصحح ) و 2 عربي

وإن شاء الله السنة دي يااا رب ناوي بردو أحاول أقفل أحياء فيزيا علم نفس واركز عليهم جدا والعربي والإنجليزي زي ما تيجي تيجي

بس مش هاهملهم بردو يعني السنة اللي فاتت حليت ييجي 70 كتاب إنجليزي ~~ والحمد لله .. محدش يحسدني ابوس ايديكم مش ناقص

بس انا بقى عندي سؤال ~.~

أنا كل همي على المستوى الرفيييييييييييع ... أنا عايز أقفل المستوى الرفيع إن شاااااء الله مليش دعوة دا هوا دا أملي

لأني جايب 98.8% وعايز أدخل ... طب

المستوى الرفيع هو خيط الأمل هو الأمل كللللللللله

اه صح بس حضرتك مستوى رفيع إنجليزي ~.~ اخ طب خلاص كاني مقلتش حاجة وشكرا على النصايح الجبارة
ههههههههههههه بتفتكر هنا ربنا معاك الثقه الزايده بلاشها صاحبتي كانت نفس مجموعك وخلاص بقي الثقه خدتها في الاخر جابت بالمستوي 96 وكسر دخلت السن اهدي كدي وركز وعدي سنه 3 علي خير بعد كده افرح واحتفل واعمل كل اللي انت عايزه
قديم 16-08-2012, 04:13 AM
عضو نشيط

افتراضي النصايح الذهبيه لطلبه الثانوية الجزء الاول

بسم الله الرحمن الرحيم
نبدا بقي الكلام المهم باذن الله........
كل اللي فات كان تعريف بالمواد نفسها ماده ماده وكتبها وبس لكن اذاكر ازاي عشان اجيب مجموع ده اللي هيحصل دلوقتي باذن الله
1/اعرف نفسك:
بمعني انك تبدا عارف انك في ثانوي وبدور علي مجموع عشان تدخل الكليه اللي نفسك فيها طب اعمل ايه يعني؟؟؟؟؟ اعرف انا مستوايا ايه واعترف بيه انا مستوايا متوسط يبقي اذاكر كتير جدا او انا بطئ يبقي هذاكر وقت اكبر اعترف بنفسك وشوف انسب حل ليك عشان تتاقلم
2/ركز في الدرس
بعض الطلبه بيهزروا في الدروس وده بياثر ع تركيزهم ملكش دعوة بيهم خليك في حالك اطلب الهدوء والتركيز وافهم كل كلمه المدرس بيقولها وناقشه لو مفهمتش حاجه
3/استغل مدرسك
اساله كتير اعمل واجب كبير واديهوله يصححه او يبص عليه حط نجمه جمب كل سؤال تشك فيه عشان لو المستر من النوع اللي مبيصححش يبقي انت عارف هتساله في ايه
4/نبدا بقي المذاكرة شوف انسب وقت اللي هو انت خلاص رجعت من الدرس ونمت ساعتين وقمت فايق هتذاكر خلاص انسب طريقه هي انك تذاكر ماده من مواد الخمسين درجه جزء منها ولو صغير وتذاكر عربي او انجليزي معاها يوم كده ويوم كده وفي نفس الوقت ال10 كلمات انجلش يوميا وكل يوم معندكش في دروس غالبا في 3 فضوا اكبر قدر ايام غالبا بيبقوا يومين مبتاخدش فيهم دروس خالص بتحفظ جزء كمان مستوي
5/ متتقيدش بحاجه معينه نفترض فجاه عندي بعد اسبوع امتحان انجليزي في كله خلاص هظبط انا الاسبوع ده طريقه مناسبه لهذا الظرف بس عموما اللي هيمشي نظام سهل ويمشي عليه هيكون مراجع علطول
6/طب والله مش عارف اذاكر في اليوم الا ماده وماله حلو برده من الاخر شوف نظام يناسبك اسهل حاجه واكرر اسهل حاجه يعني لو ماده يبقي يوم العربي عربي محطش بداله فيزياء
7/ من الاخر حط نظام يناسبك ويناسب طريقه مذاكرتك هتقسم ماشي ماده ماده ماشي المهم النظام اللي يجيب نتيجه وزي ما قولت الاحسن او اللي كنت بعمله يوم فيزياء وعربي و10 كلمات(العربي نصوص )
يوم احياء وانجليزي و10 كلمات
اليوم التالت علم نفس (درس صغير ميجيش صفحه) وفيزياء وعربي (فرع سهل)من اللي بيحتاج قرايه بفهم قصه مثلا
الرابع مثلا احياء واجتماع وانجليزي (جزء برده صغير)
الخامس فيزياء وعلم نفس (جزء محترم منه) وعربي (فرع برده سهل نحو مثلا)
السادس بيبقي اجازة عندي: احياء و اجتماع جزء كبير وانجليزي جزء كبير ماهو اجازة بقي
السابع برده اجازة : فيزياء وعربي وعلم نفس
8/شوف بالنسبالك ماده ايه تمشي مع ايه انا احياء كانت ماشيه مع انجليزي ويوم العربي مع فيزياء لو نظري فيزياء يبقي حاجه فهم عربي والعكس ولو مسائل فيزياء يبقي حفظ عربي
9/لا تتكابر علي موادك انت لو ذاكرت صفحه من علم النفس احسن من ماتسبها وتتراكم عليك وكمان عشان تعرف تحل اكبر قدر
10/اليوم اللي مش قادر تحفظ فيه او الماده افهمها وعبر انت بجد ده احسن من الحفظ اصلا
كده ده كان طريقه المذاكرة بتاعتي ويوم مكنتش اقدر انفذ بضمير قولتلكم كنت بقضيها قرايه فقط عشان مضيعش اليوم ولقيت ان القرايه بفهم احسن من الحفظ
ليسه في اجزاء كتير ..................حد متابع؟؟؟؟؟؟
قديم 16-08-2012, 04:31 AM
عضو نشيط

افتراضي الجزء التاني من النصايح

بسم الله الرحمن الرحيم
1/ نكمل باذن الله
*التليفزيون ده غلط فادح : بلاشه عشان منتشتتش او نتعلق بحاجه ونتابعها عايز تفرج عن نفسك نام احسن حتي تقوم فايق اقف في البلكونه اتفرج ع الناس في الطراوة أي حاجه الا التليفزيون
*/بلاش تضيع وقتك بارادتك التليفونات يا بنات مسلسل فاطمه حبك لماما والعيله نقعد نرغي كتير المساعده تكنسي وتمسحي في الدراسه عشان متذاكريش
انت المسئول عن وقتك خلي بالك المحاسبه علي مجموعك انت وانت اللي هتروح اللجنه
*/ قسم وقتك صح قدر المستطاع طبعا كده عندك كذا مرة احياء في الجدول وكذا مرة فيزياء وهكذا احفظ مرة وحل مرة وراجع مرة كده يعني مش كله حفظ
*/ حاول تختبر نفسك كتير عشان تعرف مستواك اه انا نقصت هنا يبقي اراجع كويس قيم نفسك يعني
*/ النصيحه دي اهم واحده واولهم علاقتك بربك ودي بامانه اهم حاجه صلي في اوقاتها اقري قران دبر كل صلاة ولو صفحه هتحس بقوه رهيبه
*/من اهم النصايح برده بلاش عالم الاوهام وسبايدر مان انا ايه اقدر اذاكر النهارده ال100 صفحه دول لو قلت كده والله ما هتقدر تعدي صفحه انت خلاص عرفت انسب طريق مذاكرة ليك ابدا ذاكر اه خلصت نص الدرس هنا اخد بقي الماده اللي بعدها خلصت خلاص صفحتين طب اكمل باقي الجدول لازم تنوع كده
*/ بلاش الصراحه اوي داري نفسك عشان في ناس بتحسد واحذر اللي بيخوفوك انا مذاكرتش انا هسقط دول مجموعهم هيعدي ال100%
*/ لو تعبان وعدي يوم من غير مذاكرة عادي كمل بلاش الاحباط
*/ حاول متخافش زي ما قولت في الاول خالص تغلب ع الماده بدل ماتغلبك هي فيزياء حبها حاول تفهمها مفهمتش غير المدرس لان المنهج سهل العيب مش منك حاول تفهم حل كتير عافر وكافح مرة واتنين والف عشان توصل
*/ خلي عندك اراده حديديه انا مفهمتش المرة دي الحته دي اعرف انك كل اما هتحاول معاها اكتر هتثبت اكتر
*/خلي عندك نظام اختبار اخر اليوم في أي ماده مثلا هتكتب اسم ال3 او حسب بقي المواد اللي ذاكرتها في ورقه واللي هتختارها تخلي ماما مثلا تسالك في الجزء اللي ذاكرته سؤال مفاجأ وشوف مستوي تحصيلك
كفايه عليكم كده النهارده منتظرة تعليقاتكم وطلباتكم لو في حاجه بقي النسيان أي مشكله بتعيشوها دراسيا او مسببلكم خوف قلوها ده الجزء المهم تلقي الاستفسارات
للحوار بقيه.......................

العلامات المرجعية