اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم الأدبى

القسم الأدبى قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباءء والفلاسفة

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #76  
قديم 06-07-2009, 11:54 AM
الصورة الرمزية Mohamed_MA
Mohamed_MA Mohamed_MA غير متواجد حالياً
عضو متألق
 
تاريخ التسجيل: Jul 2008
المشاركات: 3,659
معدل تقييم المستوى: 19
Mohamed_MA is on a distinguished road
افتراضي


بجد قصة تحفة اكثر من رائعة

ومستنين تكملتها

رد مع اقتباس
  #77  
قديم 06-07-2009, 03:56 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو تريكة 2010 مشاهدة المشاركة
بجد قصة تحفة اكثر من رائعة

ومستنين تكملتها
القصه زادت تحافه بيك يا بو تريكه
نورت الموضوع
__________________
رد مع اقتباس
  #78  
قديم 06-07-2009, 04:01 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

احمد: لسه فاكرة تردي؟.
منى: فيه ايه يا احمد؟, مالك بتزعق ليه؟.
احمد: قافلة موبايلك من الصبح , ولا كلمتيني ولا عايزاني اكلمك .
منى: احمد, لو سمحت وطي صوتك, انت بتكلمني كده ليه؟.
احمد: انتي الي بقيتي بتعامليني كده ليه؟, مش عارف مالك, اتغيرتي وبقيت مش في دماغك, كأني مرتبط بواحد صاحبي, مش واحدة تخاف عليا وعلى مشاعري, وتقدر اني بقلق عليها.
منى: ايه يا احمد الكلام دا؟, كل دا عشان موبايلي كان مقفول الصبح؟, كان فاصل يا اخي , حرام موبايلي يفصل شحن؟, وكنت نايمة, رجعنا امبارح متأخر والموبايل فصل وانا نايمة, عاملها حكاية ليه؟.
احمد: وايه حكاية ولاد خالاتك دي, انتي قلتيلي نازلة مع اخواتي, مجبتيش سيرة ولاد.
منى: ولاد ايه يا احمد, دول قرايبي , وبعدين انا فعلا كنت خارجة مع اخواتي وبس , فعلاء كلم مؤمن يقوله انه في نزل اجازة , وخارج مع شريف ومحمد ,قمنا رحنالهم , ايه المشكلة؟.
احمد: ودانا نزل اجازة منين , من المعتقل؟.
منى: لأ من الشغل .
احمد: وبيشتغل ايه سي علاء.
منى: ظابط مهندس.
احمد: وانا اقول انا مش طايقه ليه, اهو انا مبكرهش في حياتي قد الظباط , الواد دا ماتخرجيش معاه تاني.
م*ومبتحبش الظباط عشان صافي؟؟؟
منى: يعني ايه مخرجش معاه ؟, دا ابن خالتي.

احمد: برضة متخرجيش معاه, هو مش كان بيحبك, ولاهو حلو نخرج معاه وانا لأ عيب وكخة.
منى:احمد ,انت بتتكلم معايا كده ليه؟, انا مكنتش معاه لوحدي, كان معانا ناس كتير , واخواتي كمان, وبعدين , انا مقلتلكش انه بيحبني, انا قلت كان , كان زمان.
احمد: مفيش حاجة اسمها كان, انا قلت كلمة واحدة, الواد دا ,لأ لأ لأ.
منى: لأ ايه؟, وكلمة واحدة ايه؟, احمد, صباح الخير, انت شارب حاجة؟.
احمد: بقولك ايه يا منى , انتي لما بتطلبي مني حاجة بعملهالك ولا لأ ؟, وانتي بتطلعي عيني كل ما اطلب منك حاجة, ودي اول مرة اقولك على حاجة بجد بقي, الولد دا انا مش عايز اسمع عنه منك تاني.
منى: احمد, دا ابن خالتي, يعني غصب عنى وعنك هيكون ليا علاقة بيه, اذا اردت ان تطاع فأمر بما يستطاع, ولا ايه؟.
احمد: قولي كده بقي , انتي الي مش عايزة تسمعي كلامي.
منى: وانا اسمع كلامك ليه اصلا , انا بعمل احترام لكلامك , لكن موصلتش لدرجة اني اسمع كلامك.
احمد: يعني ايه ؟, يعني انا ماليش لزمة؟.
منى: مقلتش كدة, بس انا لسه عندي بابايا ومامتي ربنا يخليهوملي , وافتكر ان هما بس الي ممكن اسمع كلامهم في الفترة دي , لما ابقي تحت سقف بيتك يبقي كلامك يمشي , لكن قبل كده , انا اسفة, الكلام دا اختياري بالنسبة ليا اعمله او معملوش.
دهش احمد من قوة الكلمات التي القتها منى في وجهه, هذا مالم يكن يتوقعه, لقد اعتاد انصياعها لكلامه, وكانت هذه اول مرة تواجهه بهذه القوة, فاستغل شيطانه الامر.
أ*الله الله , اظهري وباني يا موني
..................
سارة دي الي بتكلمك اصل انا مخدتش بالي؟, هو مش دا كلام سارة" انتو بقي هتتخطبو امتى"
استفز الكلام احمد , فصمت مصدوما ثم قال.
احمد: لااااااا, الكلام دا مش كلامك ,دا كلام سارة, انا حاسس اني مش عارفك, انتي بجد اتغيرتي.
ردت منى وقد بدأت تحتد .
منى: وليه ما يكونش كلامي؟, ولا انت فاكرني مش عارفة وضعي كويس, انت مالكش كلمة عليا لغاية دلوقتى, انا بس بعملك خاطر عشان متزعلش, بس دا مش معناه , تقولي اعملي ومتعمليش, النهاردة متكلميش ابن خالتك , بكرة متخرجيش مع اخوكي , بعده ماتباتيش في بيتكو.
احمد: انتي بتتريأي يا منى؟,انا بجد مبقتش عارفك , انتي مش طبيعية بقالك مدة, ولا لما شفتي علاء خلاص اتغيرتي, ماهو اصل انتو كده, مالكمش امان.
منى: انتو مين؟؟ وامان مين؟؟, انا بجد اتنرفزت يااحمد, وياريت نقفل عشان متكلمش وانا متنرفزة عشان محدش فينا يزعل.
احمد: ليه ماتتكلمي وانتي متنرفزة , هزعل ازاي يعني؟ ,هتشتميني مثلا؟.
مني: انا قلتلك وطي صوتك , وياريت نقفل عشان منغلطش.
احمد: وانا بقي مش هقفل, ومش هوطي صوتي ,وهتتكلمي ,وياريت تغلطي, لما نشوف اخرتها.
منى: طيب يا احمد , انت حر , سلام.
واغلقت الخط......
تسمر احمد ممسكا بالسماعة على اذنه غير مصدق , منى اغلقت الخط , في وجهه , وهو يتحدث, ومن قبلها اسمعته كلام لم يكن يتخيل ان منى ستقوله.

أ*احم.....احم..... احمد
....................
هو انا عارف انك متنرفز, بس انا شايف انك ساكت, هي قفلت, حط السماعة
اغلق احمد السماعة, وهو يغلي ولازال مصدوما.
أ*انت هتعمل ايه في الي حصل
.....................
انا شايف انها اتجننت , ونسيت هي بتلعب مع مين
.....................
ايمو, اصحي معايا , انت لازم ترد ع الي عملته , والنهاردة , لأ دلوقتى حالا
همممم؟؟؟؟, اه , معاك
انت شكلك مش مركز, طيب سيب لي نفسك وانا هظبطك , اسمع يا سيدي

__________________
__________________
رد مع اقتباس
  #79  
قديم 06-07-2009, 04:02 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي


بعد ان اغلقت منى الخط في وجه احمد, شعرت بمصيبتها, شعرت بالغضب والفزع يكتنفانها, هذه اول مرة يشتد بينهما النقاش بهذه الطريقة, واول مرة يعلو صوت احمد عليها بهذه الطريقة, لطالما كان هادئا رقيقا, اما الوجة الذي رأته اليوم , لم يكن لاحمد ابدا, انزعجت من الموقف كله.
م*بس بس بطلي عياط, انتي بتعيطي ليه دلوقتى؟
انا .....مش عارفة
وبتتشحتفي كمان, الله يحرقك يا احمد يالي مبهدلنا كده
انا بس مش عارفة ايه الي خلا الموضوع يوصل لكدا
بس بلا كلام خايب, انتي كان عندك حق في كل كلمة قولتيها
منا عارفة , المشكلة انه ما قتنعش بكده
هو عايز يمشي كلامه عليكي بمناسبة ايه؟, كان يقربلك ايه؟
صح , مش كده؟
كلامه دا على نفسه, وانتي حرة انشا الله تخرجي مع علاء كل يوم لوحدك
ايوة , هو مالوش كلمة عليا, انا لا مراته ولا خطيبته
*****************
نظرت منى للموبايل بغضب , تنظر لاسم ايمو يظهرعلى الشاشة مصاحبا لرنين الهاتف, وابي عليها شيطانها ان ترد , وقد امتثلت لنصائح شيطانها, اتصل عدة مرات ولم تجب , فارسل رسالة , فتحتها.
"ردي يا منى عليا انا تحت البيت, ردي احسن مش هيحصل طيب".
انزعجت من الكلمات الحادة, واندهشت اكثر لوجوده تحت البيت.
منى: ..........
احمد: انت مبترديش عليا ليه؟.
منى: لو مبطلتش تتكلم بالاسلوب دا انا هقفل تاني.
م*مية مية يا موني
أ*وحياة طنط؟؟؟
احمد: يا سلام ؟, كمان, انا تحت البيت, بصيلي.
ازاحت منى جزء من ستارة غرفتها تنظر اصادقا كان ام كاذب, وجدته واقفا مستندا على سيارته ينظر الي اعلي.
منى: انت مجنون , متبصش فوق , احمد.
ظل وجهه وعيناه صوب شباك غرفتها وقال .
احمد: البسي وانزلي , هستناكي على اول الشارع.
منى: لا دانتا بجد اتهبلت, انزل فين؟, لأ طبعا.
قال بلهجة غاضبة .
احمد: هتنزلي يا منى لحسن, اقسم بالله اكون طالع مخبط عليكي في بيتكو.
منى: احمد.
احمد: انا اقسمت بالله.
منى: يا احمد , ربنا يهديك روح.
احمد: انزلي يا منى عشان مااتنرفزش اكترمن كدة.
منى: مينفعش يا بني.
احمد: انتي فاكراني بهذر؟, انتي عارفة اني مجنون وهعملها, قدامك ربع ساعة, هستناكي جمب بتاع الورد, لو مجتيش هجيلك انا والي يحصل يحصل.
منى: يعني هي بقت كده؟.
احمد: اه هي كده.
واغلق الخط كما فعلت هي من قبل, ولكن هذه المرة دون سلام.
**************
تقدمت منى من احمد, الذي كان جالسا علي "كبوت" السيارة ,في الشارع الجانبي الذي به محل الورد , كلما تقدمت خطوة شعرت بالغضب منه, لقد جعلها ترتدي ملابسها وتكذب على اهلها في دقائق, وتنزل لملاقاته في شارع جانبي, وكلمها بطريقة مستفزة ,واقسم على فعل شيء مجنون دون ان يهتم بالعواقب,ياله من احمق.
حين رآها نزل عن السيارة ووقف, والغضب بادي على وجهه.
عقدت منى ساعديها ونظرت اليه بغضب ولم تتحدث.
احمد: نتكلم هنا ,ولا نروح مكان نقعد فيه.
منى: لا هنا ولا في مكان, انت هتقول انت عايز ايه وانا همشي على طول, نعم؟؟ ,عايز ايه؟.
احمد: انتي قفلتي السكة في وشي, وقبلها هزئتيني, انا الي عايز اعرف فيه ايه؟, جرالك ايه؟, اتغيرتي ليه؟, مبقتيش تحبيني ليه؟, انا عملتلك ايه لدا كله,اوام طلعت مانيش راجل ,ومقولكيش اعملي ومتعمليش ,وماليش دعوة بيكي , كان ناقص تقوليلي وماشوفكش الكلية بعد كدة.
منى: احمد, لو سمحت ماتقلبش الحقايق , انت الي اتكلمت باسلوب مش حلو , ولغاية دلوقتى بتتكلم بيه.
احمد: وانتي شايفة انك معملتيش حاجة؟, مش كفاية اني بحب لوح تلج , كمان مش عايزاني اغير عليكي.
انتبه احمد لكلمة "لوح تلج" التي خرجت من فمه كالرصاصة, ولكن بعد فوات الاوان , فمنى سمعتها , وسرعان ما بان تأثيرها على وجهها , فقد شحب واتسعت عيناها , ولم تنطق لحظات, ثم قالت.
منى: انا غلطانة اني نزلت اصلا.
والتفتت , وتركته لتذهب في خطوات مسرعة,فركض احمد خلفها وتوقف امامها , محاولا ايقافها, فحاولت تخطيه فسد عليها الطريق بجسده , فتراجعت الي الوراء تنظر اليه بعينان دامعتان من الغيظ وقالت بحدة.
منى: ابعد من قدامي يا احمد, لو سمحت, ابعد.
احمد: انا اسف يا منى, والله ما اعرف الكلمة طلعت من بقي ازاي, اهدي بس.
منى: قلتلك , لو سمحت يا احمد سيبني اروح.
احمد: والله ابدا, مش هتروحي, وهتسمعيني. اقفي بقي بدل ما اوقفك بالعافية.
وبالفعل مد يده يجذبها من ذراعها ليوقفها, فانتزعته من يده , وهي تتوقف , لكيلا يتمادي, ونظرت اليه بغضب.
منى: نعم عايز تقول ايه؟.
احمد: عايز اقولك ان الي عملته دا , كان غيرة عليكي, مش اكتر, وانتي لو راجعتي نفسك هتديني عذري, لكن انك تقوليلي ان ماليش كلمة عليكي, فانتي غلطانة, انا بحبك, وانتي بتحبيني, وزي مااحنا بتوع بعض, يبقي كلامنا ماشي على بعض, وانا عمري ما هاجي على مصلحتك , بس , لما الاقي حاجة ممكن تأثرفي علاقتنا, ليا الحق اقولك عليها اه ولأ,زي مانتي ليكي الحق كمان , تخافي علينا وعلى علاقتنا, لكن انا مش شايف كدة, انا شايف انك لا بتغيري عليا , ولا سايباني اغير عليكي.
منى: اهو انا بقي , مش عايزة اضايقك , بغيرتي او باني اقلك اعمل ومتعملش , وفي المقابل بستني شوية احترام منك, مش زعيق وصوت عالي, على العموم خلاص, الموضوع دا انا مش عايزة اتكلم فيه تاني.
احمد: ولا انا , تعالي ننسي الي حصل , واهدي كده , وخلاص , نعدي الموضوع.
منى: بس انت لو فضلت تقولي دا لأ ودا لأ, دا مش معناه ان بتغير عليا , دا معناه انك مش واثق فيا , ودا مخليك قلقان, وانا مش عارفة انا عملت ايه عشان قلة الثقة دي, انت مش واثق من حبي ليك , تبقي مشكلتك مش مشكلتي.
أ*انا فعلا مش واثق في حبك ليا
احمد: تقومي بدل ما تطمنيني , تتخانقي معايا.
منى: انا مش ملزمة اني اطمنك اصلا ,لان المفروض احنا نكون عدينا المرحلة دي خلاص.
احمد: خلاص يا ستي عديناها , وانا اسف , وانا بحبك, عشان كده انا اتصرفت كده, وعشان اثبتلك اني بحبك وواثق فيكي, خلاص براحتك يا منى , بس راعيني شوية, انا بشر برضه.
زفرت منى في ضيق وصمتت قليلا ثم قالت.
منى: خلاص يااحمد , ماشي , وانا هراعيك متخافش, بس ياريت تثق فيا اكتر من كدا,وياريت تكون متأكد ان انا عمري ما هخونك ,لان انا مش كده.
احمد: انا واثق فيكي,خلاص بقي متبوزيش .
منى: خلاص يا احمد, انا هروح بقي عشان مينفعش الوقفة دي ,سلام.
احمد: باي يا موني ,هكلمك لما اروح.
*بلفتك يا مغفل , وخلتك انت الي تعتذر, وهي الي قافلة في وشك
لا انا فعلا كنت غلطان
لااااااااا, دي منى دي طلعت اذكي من ما كنت متخيل , دي اقنعتك انك غلطان كمان
عشان انا غلطت فيها
وهي كل الي عملته كان صح والله انت الي اتغيرت ومبقتش عارفك
انت مش فاهمني بس, انا بجد بحبها
__________________
رد مع اقتباس
  #80  
قديم 06-07-2009, 04:41 PM
الصورة الرمزية Łosт Mεмoяч
Łosт Mεмoяч Łosт Mεмoяч غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه (كلية اداب)
 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المشاركات: 1,788
معدل تقييم المستوى: 17
Łosт Mεмoяч is on a distinguished road
افتراضي

انا رديت قبل كده بس مش كله ارد تانى
بجد القصه تحفه
وياريت متتأخرش فى الحلقات عايزه اعرف النهايه

آخر تعديل بواسطة Łosт Mεмoяч ، 06-07-2009 الساعة 04:46 PM
رد مع اقتباس
  #81  
قديم 06-07-2009, 08:52 PM
الصورة الرمزية Labang
Labang Labang غير متواجد حالياً
عضو جديد
 
تاريخ التسجيل: May 2009
المشاركات: 25
معدل تقييم المستوى: 0
Labang is on a distinguished road
افتراضي

على فكرة دي اصلها جروب ع الفيس بوك
والكاتبة اسمها رفيف الخميسي بنت جامدة جداااااااااااااااااا
رد مع اقتباس
  #82  
قديم 07-07-2009, 02:40 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~twilight~ مشاهدة المشاركة
انا رديت قبل كده بس مش كله ارد تانى
بجد القصه تحفه
وياريت متتأخرش فى الحلقات عايزه اعرف النهايه

ومالو اما ترد تانى عموما نورت الموضوع للمره التانيه
__________________
رد مع اقتباس
  #83  
قديم 07-07-2009, 02:42 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة labang مشاهدة المشاركة
على فكرة دي اصلها جروب ع الفيس بوك
والكاتبة اسمها رفيف الخميسي بنت جامدة جداااااااااااااااااا
نورتى الموضوع ومتشكرين على المعلومه
__________________
رد مع اقتباس
  #84  
قديم 08-07-2009, 12:11 PM
golgman golgman غير متواجد حالياً
طالب ثانوي
 
تاريخ التسجيل: Apr 2008
المشاركات: 34
معدل تقييم المستوى: 0
golgman is on a distinguished road
افتراضي

ياريت بقيت القصة لانى هموت واكملها
رد مع اقتباس
  #85  
قديم 08-07-2009, 01:25 PM
الصورة الرمزية ساره المهيدى
ساره المهيدى ساره المهيدى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد
 
تاريخ التسجيل: Apr 2008
المشاركات: 60
معدل تقييم المستوى: 17
ساره المهيدى is on a distinguished road
افتراضي

باقى القصه بلييييييييييييييييييييييييييز
رد مع اقتباس
  #86  
قديم 08-07-2009, 02:31 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

(الحلقه السادسه والعشرون)





بعد هذه الحادثة, عاد احمد ومني كسابق عهدهما , لكن في قلبيهما كان الامر مختلفا, فمني, لم تنس لاحمد كيف عاملها ,ولا انه قال عليها "لوح تلج" الا انها فضلت تناسي الامر, حتى تعود المياة لمجاريها, اما احمد , فقد اشتعل القلق بداخله, فبعد الموقف العدائي التي اظهرته منى من حدته, وكيف انها حجمت غضبه وقلبت الموازين على رأسه, لم ينفك شيطانه يلعب برأسه وافكاره, بانه يتنازل, وهذه ليست عادته, وانه حتى لو كان يحبها كما يقول, فلن يفيده موقفه السلبي شيئا , يجب ان يكون اقوي من هذا في مواجهتها, حتى لا تعتاد الامر.
**************
سارة : طيب كويس انه نجح , على الاقل عمل حاجة مفيدة في حياته.
ميرنا: اسكتي يا بنتي بقي بطلي رمي كلام, وانتي بقي مالك متضايقة ليه؟.
منى: معرفش والله ,انا زهقانه والاجازة خنقاني واحمد خانقني وكل حاجة.
سارة: هو جاي النهاردة؟.
منى: لأ, مقلتلوش اني خارجة.
سارة : ليه كده؟ حرمتينا من البركة النهاردة.
ردت منى وقد اعتادت ,تعنيف سارة المبطن بالمزاح.
منى: انا قرفت اصلا, انا حرة,اخرج وقت ما احب وارجع وقت ما احب, فيها ايه لما اخرج وابقي مش عايزة اشوفه في اخر اليوم, مش مقرر عليا هو.
نظرت سارة وميرنا لبعضهما البعض في دهشة ,ثم نظرا لمنى .
سارة: ليه كده ايه الي حصل؟.
منى: والله انا مكنتش ناوية اقولكو ,بس حاسة اني هتخنق, افتكرت اني هنساله الي عمله بس مش قادرة,هووووووف, من اسبوعين كدة..............
وقصت عليهما الامر , واخبرتهما بكل ما يعتمل في صدرها من قلق وخوف, وانتظرت ردهما.
ميرنا: طيب يا ستي هو مش اعتذر, ومعملهاش تاني انتي متضايقة من ايه؟.
منى: لأ يا ميرنا انتي مش فاهمة, انا الموضوع مش مضايقني قد ما استغربت رد فعله , كان واحد تاني مكانش احمد.
ميرنا: بس ,انا شايفه انه كان بيهدد بس, هو مش مجنون يعني.
منى:لا ياميرنا انتي مسمعتيش صوته ,ولا شفتي شكله ساعتها كان عامل ازاي.
ميرنا: بس انا شايفة انك مزوداها شوية, ولا انتي رأيك ايه يا ساسو.
نظرت سارة الي منى نظرة ثاقبة و ثم قالت بتأني.
سارة: انا كنت فا****ي ازكي من كده.
منى: يعني ايه.
سارة: يعني انا كنت فعلا فاكرة انك ممكن تكوني ازكي من كدة.
ميرنا: ازاي يعني؟, متفهمينا.
سارة: يعني يا منى , انا كنت فاكرة انك مش هتاخدي وقت واحمد هيبان على حقيقته, وتحسي بحجم المصيبة الي انتي فيها, لكن للاسف, طلعتي مبتفكريش في حاجة زي كدة, وحتى لما بدأت طباع احمد تظهر قدامك , اتخنقتي, اتخنقتي بس,و مفيش , مخك مفيش, مفكرتيش ان دا مثلا غلط , فلازم اكون قلقانة طول الوقت و خايفة , ودي حاجة مش حلوة اصلا, لأ انتي ماشية في الموضوع كأنه صح خالص, وان حاجة غريبة ان احمد يتصرف بسفالة كدة, يا ماما كما تدين تدان , ولسه.
صمتت منى , فقد دخل الكلام اذنيها كالماء المغلي, ولم ترد, بل شعرت بالغضب من سارة, لهذا لم تكن ترغب في اخبارها شيء, وما اشعرها بالغضب اكثر انها على حق, فلم تجبها , بل نظرت اليها مني وقالت.
منى: بس انا دلوقتى مش مستعدة اسيب احمد يا سارة.
ميرنا: انتي بتحبيه؟؟؟.
منى: اه,اكيد ,والا ماكنتش استحملت دا.
زفرت ميرنا ولم تدر بم تنصح منى ,خاصة بعد النقد العنيف الذي وجهته لها سارة .
******************
بعد نهاية الامسية ,بعد ذهاب منى ,طلبت ميرنا من سارة ان تحادثها قليلا.
ميرنا: انا حاسة انك كنتي شديدة قوي على منى النهاردة.
سارة: لأ يا ميرو, انا كنت فعلا مصدومة فيها, انها بالغباء دا كلو, انا كنت بقول لو فعلا هي السكينة سرقاها هيجي وقت وتفوق, وتعرف ان الموضوع دا غلط, بس هي بقت يوم بعد يوم , بتتورط زيادة, والولد بيحركها زي ماهو عايز, انزلي, روحي , تعالي, دلوقتى بيطلب حاجات صغيرة, ربنا العالم ممكن يعمل ايه بعد كدة,وبعدين هو بان اوي انه مجنون ومش ممكن تتوقع هيعمل ايه, والي عمله كان اكبردليل على كده, وانا متأكدة فعلا انه كان ممكن يطلع يخبط عليهم في البيت, و كان لازم تاخد موقف من حاجة زي كدا, وبعدين لان معادش حد بيلومها , بقت بتتعامل مع الموضوع عادي, انا مرتبطة باحمد وايه يعني, كانت الاول تتكسف تتكلم عنه , وتجيب سيرته بالعافية لانها حاسة انها غلطانة, بس دلوقتى منى , هي بتتكلم عنه كأنه امر واقع , وان العادي انها يكون لها صاحب, وبعد الي حصل منه بدل ما تعقل وتفهم , مستغربة ليه بيحصل دا ,فانا لقيت نفسي بقلها الكلمتين دول.
ميرنا: بس انتي برضه , من ساعة ماعرفتي مرحمتيهاش, مبتبطليش تلقيح كلام , وتريأة.
سارة: وياريتها حست, وبعدين بصراحة, الساكت عن الحق شيطان اخرس, وانا مبحبش الغلط ولا احب اشوفه بيتعمل قدامي, انا يوم ما عرفتني كان نفسي اقولها متعرفنيش, انا مش عايزة اعرف, انا مش هقدر اسكت عليكي وانتي بتضيعي نفسك, بس لما انتي قولتيلها احنا معاكي واحنا جمبك, مرضتش اقولها كدة, صحيح المفروض نبقي معاها, بس مش معناه ان لما نلاقيها بتغرق نسكت.
ميرنا: انا معاكي, هي فعلا محتاجالنا عشان ميستفردش بيها, بس انتي شديدة عليها اوي, النصيحة مش كدة, خديها بالراحة.
سارة: اديكي انتي بتاخديها بالراحة, ومجابش نتيجة برضه, وبعدين كان لازم فينا حد يشد وحد يرخي.
ميرنا: بس انتي برضة , النهاردة مكانش لازم تمشيها زعلانة.
سارة: انا زعلانة اكتر منها, بس انا بحبها وخايفة عليها , ومبستحملش اسمع اسم احمد دا اصلا.
ميرنا: طيب لما تروحي كلميها, متخوفيهاش منك عشان ممكن تبطل تحكيلك.
سارة: ربنا يسهل, لما اروح هكلمها
__________________
__________________
رد مع اقتباس
  #87  
قديم 08-07-2009, 02:34 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي

(الحلقه الثامنه والعشرون)






سارة: انتي لسه زعلانة منى؟؟.
منى: انا مزعلتش منك اصلا يا ساسو.
سارة: انا مش برجع في كلامي يا موني, انا بس عايزاكي متزعليش اني قفشت عليكي.
منى: انا فاهمة , انتي خايفة عليا, بس انا بجد مخنوقة , فانتي جيتي كملتي عليا, بس,انا كنت متضايقة من نفسي, مش منك.
سارة: انا بس بعرفك ان مهما قلت لك دا بيبقي من حبي ليكي, مش تخنيق ولا حاجة, وبعرفك برضة ان انا معاكي برضة, لو احمد دا داس لك على طرف, انا مش هسكتله , اديني بقلك اهه.
منى: ربنا يخليكي ليا يا ساسو, بس متقلقيش ان شاء الله خير.
سارة: متقوليليش مقلقش, متحطيش نفسك في النار وتقوليلي متخافيش مش هتحرق.
منى: ياسارة متكبريش الموضوع.
سارة: خلاص خلاص, مش هنتكلم في الموضوع دا تاني خالص, بس انا بعرفك , انا عندك وقت ما تحتاجيني.
منى: منا عارفة يا حبيبتي.
******************
احمد: انا هخلص واسافر برة, مش عايز اقعد هنا.
منى: يعني ايه تخلص وتسافر, يعني انت لسه عايز تبدأ تبني نفسك من الاول وكمان تسافر, طيب ما تشتغل هنا وانت بتدرس, وتاخد اكسبرينس وبعد ما تخلص تقرر تقعد هنا ولا تسافر.
احمد: وانا اشتغل ليه وانا بدرس اصلا, انا مش عايز اشتغل هنا اصلا, انا عايز اسافر , اطير.
م*وانا مثلا؟؟, هاطير فين انا كمان؟, وانا فين من الكلام دا؟
منى: وايه الي هيسفرك؟, ما هنا زي هناك .
احمد: هنا مين يا بنتي, انا نفسي اطلع برة بعيد بقي عن ماما وبابا والقرف دا, اعيش حياتي واشتغل واعمل فلوس, وبعدين ابقي ارجع.
منى: بس كده انت هتضيع عمرك, لا هتعرف ترجع ولا هتعرف تستقر هناك.
احمد: لا طبعا, دي كل الناس تتمني تسافر, انتي المفروض تشجعيني على حاجة زي كده.
م*اشجعك انك ماتفكرش فيا
منى: وانا يا احمد؟, انا فين من تفكيرك.
احمد: انتي فين؟, انتي كل حاجة في تفكيري.
منى: ولما انا كده وانت عايز تسافر, ناوي تعمل ايه في موضوعنا.
احمد: منا اكيد يا مني قبل ما اسافر هاكون خدت خطوة في موضوعنا, منا مش هطير واسيبك تطيري منى.
منى: يعني ايه؟.
احمد: يعني اكيد هتقدم وهاخطبك ,ومش همشي من مصر الا ودبلتي في ايدك.
شعرت منى بالسعادة لكلمات احمد المبشرة, كان اول مرة يتطرق لموضوع الخطبة, ولكنها سعادة مخلوطة ببعض القلق, الا انها تناست القلق وركزت على الكلام الجميل الذي قاله , واخيرا.
احمد: انتي سكتي ليه يا موني.
منى: مفيش بفكر.
احمد: يا حبي انا عايزك متفكريش الا فيا , انتي سيبي عليا انا الحاجات الرخمة, وما تفكريش غير انك بتحبيني.
منى:.................
احمد: انتي بتحبيني يا منى؟.
م*يادي القلق بتاع كل يوم
منى: طبعا يا احمد.
أ*امال ليه انا مبقتش حاسس كده
احمد: طيب انتي ليه مبتقليليش بحبك؟, ليه لازم اسألك انا الاول؟, ليه مابتطلعش منك الا في رسالة؟.
أ*ايوة ياخويا قولها الله ينفخ في صورتك
منى: عادي يااحمد.
احمد:يادي عادي دي, يابنتي هو انا ضاربك علي ايدك.
منى: يا احمد, لان انت مكبر المواضيع , انت مبقتش واثق فيا, وقلة ثقتك دي ابتدت تخنقني.
احمد: يا منى يا حبيبتي اسمعيني كويس, دلوقتى انتي بتحبيني وانا بحبك, يعني احنا امان لبعض, لما احب احس دايما انك بتحبيني وانا في بالك حاجة و ولما تقوليلي انتي ببقك حاجة تانية, دلوقتى انا بحس منك انك بتحبيني بتاع سبعين في المية, مش مية في المية, لاني ساعات بحس اني مش في بالك ,او عادي اني اكون بعيد, مش عايزة تشوفيني مثلا , ولما بكلمك بتبقي كأنك بتكلمي بنت صاحبتك, سارة مثلا, ولا بلاش سارة عشان الفقر, ميرنا او مها او أي حد.
م* عشان انا مبحبش الاسطوانات
منى: يااحمد الحب مش كلام وبس ,الحب افعال, والي بيعمل ما بيقولش والي بيقول مبيعملش, ومش عشان مبقولكش اني بحبك يبقي مبحبكش ،بس انا مش عايزة الكلمة تتقال في الفاضية والمليانة, كده تفقد قيمتها يا احمد, يا احمد انت خايف اني اسيبك كده ليه؟.
احمد: انا مش خايف من حاجة, لانك اصلا مش هتعرفي تسيبيني , تبقي اتجننتي لو حاولتي حتى , انا بس بحب اسمع منك كلام يعبر عن الي جواكي , انا حبيبك يا منى مش حد غريب, قوليلي الي نفسك فيه , عادي, اتكلمي كده متبقيش مقفوله على نفسك.
أ*انطقي بدل مانتي خرسا كده على طول
اسكت انت
م*اوووف , يعني انا قاعدة بفهم فيك وبرضة مش فاهم , ماعلينا
منى: حاضر يا احمد , هحاول اكون واضحة اكتر من كده.
احمد: برضة مقلتليش بتحبيني ولا لأ.
م*يخرب بيت الزن
منى: قلتلك ايوة.
احمد: لا قوليلي .
منى: انا بحبك يااحمد ,كويس كده.
م*انت بقيت مقرف
احمد: وانا كمان والله بحبك اوي اوي , ونفسي اعيش معاكي عمري كله.
أ*ومالك بتحلف اويكده ليه,يابني اتقل عليها زي ما بتتقل عليك
لا ,منى لازم تعرف اني بحبها ومش ممكن اسيبها لحد غيري
وانت مالك خايف منها كده ليه
انا خايف على نفسي, انا مش هضيع تاني زي ايام صافي,انا ما صدقت لقيت واحدة تشدني بالشكل دا, انا بحبها
ماخلاص يا سيدي عارف انك بتحبها ,متقولهاش في وشي اوي كدة
وبعدبن هي بتحبني, مش كده برضه؟؟؟



__________________
__________________
رد مع اقتباس
  #88  
قديم 08-07-2009, 02:35 PM
sunsero2000 sunsero2000 غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية تجارة)
 
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 1,464
معدل تقييم المستوى: 18
sunsero2000 is on a distinguished road
افتراضي



ميرنا: سارة ,بقلك ايه ,احنا مش اهلها ,هي حرة , عندها مخ تفكر بيه, متنكديش علينا كل خروجة كده.
سارة: والله مش انا الي بنكد علينا, هي الي بتعمل كده لما بتجيبه كل مرة.
ميرنا: يعني انتي يرضيكي نقولها متجيبوش, تروح تقابله برة لوحدها, اهي على الاقل تحت عنينا, وكده احنا واثقين انها مش بتعمل حاجة من ورانا, ابوس ايدك يا شيخة ما تطهقيهاش مننا,لو كنتي خايفة عليها بجد.
نظرت سارة صوب احمد ومنى, الواقفان بعيدا عنهما يتحدثان.
سارة: منا ببقي ناوية اعمل كده, بس اول ما بشوفه, اعوذ بالله معرفش ايه الي بيحصلي.
ميرنا: خلاص بقي عديها ,اهي الدراسة بعد اسبوعين وهنرتاح من الهم دا خلاص.
سارة: وانتي ايه اخبارك, الواد مازن عمل حاجة جديدة؟.
ميرنا: اهو زي ماهو , ما بيبطلش اتصال وبحبك وعايزك وكلام من الفاضي دا بقي, بس المشكلة دلوقتى مش في مازن خالص.
سارة: امال في مين؟.
ميرنا: خالد الي كنت حكيتلكو عليه, ابن صاحب الجاليري الي جمب محل بابا, لما كنت بروح هناك , كان رايح جاي عليا يهزر ويسلم وبتاع, ومن فترة بيلون عليا, بس انا مكانش في بالي, مكنتش فاضية , بس لما خلاص بطلت انزل المحل , متعرفيش جاب نمرتي منين؟ , بيتصل يستظرف كل شوية, عاملي فيها اصحاب.
سارة: احنا مش كنا اتفقنا ان مفيش حاجة اسمها صحوبية تليفونات؟.
ميرنا: منا خدت بالي , فمدياله الطرشة , وبعدين دا ولد كبير , 26 سنه ولا حاجة,راجل يعني, مش لايق عليه الاستظراف.
سارة: وبعدين هتعملي فيه ايه؟.
ميرنا: والله ,انا هقوله متكلمنيش تاني, لان مفيش داعي نتكلم اصلا.
سارة: ماشاء الله عليكي كبرتي وعقلتي,..... تربيتي.
ميرنا: انا بعد موضوع مازن , مفتكرش اني ممكن البخ تاني, كفاية عليا مرة, الواحد اتعلم , دا حتى الي ميتعلمش من الي حصلي يبقي حمار.
سارة: ايه دا ؟,بصي مين دي كده؟......, مش دي شيرين.
التفتت ميرنا تنظر حيث اشارت سارة, وقالت.
ميرنا: ايوة هي , تفتكري شافتنا؟.
سارة: اه, لانها جاية علينا.
اقبلت شيرين علي الفتاتين مرحبة.
شيرين:ازيكو يا جبنا,مفيش سؤال ابدا؟؟,ولا حتى ميسد؟؟.
ميرنا: والله وحشانا جدا , عاملة ايه؟, عملتي ايه في النتيجة.
شيرين: نتيجة مين يا بنتي انتي لسة فاكرة؟, عديت طبعا.
سارة: واخبارمحمود ايه؟.
شيرين: صحيح , كويس اني شفتكو, عشان اعزمكو ع الخطوبة , بعد اسبوعين ان شاء الله , اوعو متجوش ه***كو, وبلغو منى كمان.
ميرنا: بلغيها بنفسك.
واستدارت تنظر صوب منى واحمد, بينما تجهم وجة شيرين حين رأتهما .
شيرين: ايه دا وايمو كمان؟, وفر عليا , كنت هكلمه اعزمه.
وتركت الفتاتين وتوجهت ناحيتهما.
سارة: شفتي , وقفتها دي هتخلى الناس كلها تشوفها.
ميرنا: انا مكسوفالها اوي , هي وشيرين مش تمام من ساعة ما عرفت.
سارة: ربنا يستر بس ومحدش تاني يشوفها.
******************
انتفضت منى لدي رؤيتها شيرين تقترب, اخر ما كانت تتمناه هو ان تراها شيرين في هذا الوضع خاصة بعد معرفتها بعلاقتهما, نبهت احمد ,الذي كان مستغرقا في الحديث.
شيرين: ازيكو.
وقبلت منى بفتور, وسلمت على احمد بأطراف اصابعها وليس كما اعتادت ان تفعا بحرارة.
منى: ازيك يا شيري؟, اخبارك ايه؟.
شيرين: الحمد لله, وانتو عاملين ايه؟, والله كنت لسه هكلمك اعزمك ع الخطوبة , يلا , اديني شفتك.
حمد: هي امتى؟.
شيرين: الجمعة الي قبل الدراسة, في نفس القاعة الي عملت فيها هبة اختى.
احمد: اه , كانت حلوة اوي, طيب اكيد هحضر.
منى: ان شاء الله .
شيرين: ماشي يا شباب عايزين حاجة؟.
منى: لا ميرسي يا شيري.
شيرين: طيب اشوفكو في الخطوبة.
وانصرفت عنهما ,ثم التفتت وقالت .
شيرين: بس متجوليش سوا.
وتركتهما, شعرت منى بان الكلمة اغضبتها, ,بالطبع هذا لم يكن في مخططها , فوالدتها ستكون في الحفلة , وشعرت بالكلمة كأنها مقصودة, أي ان سلامها عليهما لم يكن اقرارا منها برضاها عن علاقتهما, وكأنها ابت الا ان تذكرهما بخيانتهما لها.
قال احمد في غيظ.
احمد: انا مش قلتلك البت دي لسه بتفكر فيا.
التفتت منى اليه في دهشة غاضبة لما قاله.
منى: ايه الي خلاك تقول كده, انت اتجننت, طبعا لا, البنت بتحب خطيبها , ومتتكلمش على الناس تاني وانت معايا.
احمد: طيب ايه الي خلاها تقول كده يا ذكية؟.
منى: عشان هي متضايقة من ان احنا ارتبطنا من وراها, وعشان هي صاحبتنا احنا الاتنين واحنا خناها, انت نسيت ان هي الي معرفانا على بعض.
م*وعشان هي حذرتني منك وانا مسمعتش كلامها

احمد: والله انتي عبيطة, وهتفضلي طول عمرك عبيطة, يا بنتي افهمي بقي, دي بتغير منك, والناس الي انتي لاماهم حواليكي وفاكراهم اصحابك دول برضو بيغيرو منك, يعني سارة وميرنا الي لازقينلك دول ومبيسيبوكيش معايا لوحدك ابدا ,متضايقين, مش عايزينك تاخدي راحتك معايا, عايزين يبقو على طول مراقبينك.
منى: وايه الي يخليهم يعملو كده؟.
احمد: عشان هما فاضيين, فاضيينلك, مفيش حد بيحبهم قد ما بحبك ولا زي ما بحبك.
منى: لأ طبعا ,عمرهم ما هيفكرو كدة.
احمد: يامنى يا حبيبتي , مش عشان انتي طيبة يبقي كل الناس طيبة.
منى: ومين قالك اني طيبة ؟,ولا فاكرة كل الناس طيبين؟.
احمد: تصرفاتك مع اصحابك, انتي مأمنالهم اوي, دانتي حتى بتخافي على زعلهم اكتر من زعلى انا.
منى: انت هتغير من اصحابي ولا ايه؟, مش ميت مرة هقلك , انت حاجة وهما حاجة.
احمد: بس انا المفروض اكون اهم.
أ*قولي اني اهم ,مرة في حياتك بقي
م*نفسي اعرف مين الي عمل المفروض دا؟؟
منى: انت ليك اهميتك وهما برضه, مفيش وجة مقارنة اصلا , انت حاجة وهما حاجة.
احمد: بس انتي مش محسساني كده, انتي دايما بتفكري فيهم قبلي.
مني: احمد, انت بقيت لا تطاق , مش معقول كل مرة اشوفك بمشكلة, ارحمني شوية.
احمد: يعني ايه يعني؟, انا بقيت لا اطاق عشان بحبك , لا بقي يا منى انتي بقي الي بقيتي غريبة, من ساعة ما اصحابك عرفو وانتي مقلوبة عليا, كنتي الاول مش شايفة غيري , دلوقتي بقيتي مش شايفاني.
منى: احمد ,انا مش عارفة انت جايب الافكار دي منين, انت بقيت بتتخانق معايا على اقل حاجة وكل حاجة, مش ممكن كدة, انا تعبت معاك , مش عارفة ارضيك ازاي, عايزني كده على طول لوحدي, من غير اصحاب ومن غير اهل ومن غير حد, وعلى طول مش واثق فيا, انت عايز تعمل مشاكل وخلاص , عاجباك للدرجة دي؟.
احمد: انتي الي مبقتيش تحبيني زي الاول, كل الناس عندك اهم الا انا, وكأني اخر حاجة في تفكيرك, انا استاهل منك اهتمام اكتر من كده.
منى: انت فاهم الحب غلط, ودا مش كويس على علاقتنا.
احمد: انتي الي مش فاهمة يعني ايه حب اصلا, وهتفضلي كده طول عمرك باردة.
نظرت اليه منى بغضب, هذه ثاني مرة يشير الي برودها, ولكن هذه المرة بقصد, وعينيه في عينيها وبكل تصميم ,ولم يعتذر , فصمتت , ونظرت اليه والشرر يتطاير من عينيها.
منى: بص بقي, هو انا كدة , عاجبك عاجبك مش عاجبك, روح دور على فرن كهربا, لكن انا تلاجة زي ما بتقول, ومعنديش ليك كلام تاني.

وانصرفت غاضبة , وهو ينظر اليها وهي تغادره في ***.
******************
ميرنا: يعني انتو اتخانقتو ليه؟.
منى: مفيش.
ميرنا: ازاي مفيش؟, دانتي سبتيه وانتي بتدخني من ودانك , وهو كان شايط ولا سلمتى عليه ولا قالك هو حتى باي, فيه ايه بس؟.
منى: يوووووووووه بقي يا ميرنا, قلت مفيش, متقرفنيش بقي انتي كمان.
ميرنا: انتي هتطلعي فيا قرفك, انتي حرة , عنك ما نطقتي, انا مالي اصلا.
سارة: خلاص يا ميرو اسكتي, سبيها براحتها, هي شكلها مخنوق , متضغطيش عليها دلوقتى.
ميرنا: هو انا جيت جمبها اصلا؟, هي الي بتخانق دبان وشها.
لكزتها سارة بمرفقها تسكتها.
سارة: قلنا خلاص.
وصمت الجميع بقيت الطريق لبيت منى , تركتاها عند بيتها وانصرفتا.
ميرنا: يا سلام يا ست ميرنا, دلوقتى عملالي فيها محامية.
سارة: لأ طبعا , بس انا شايفة انها بدأت تفوق شوية, اسيبها لما تفوق , مقعدش اضغط عليها عشان تفرقع.
ميرنا: تفوق مين يا بنتي , دي متورطة جامد مع الواد دا, وشكلها بتحبه.
سارة: حتى لو, برضة هي بدأت تشوف الوش التاني للصحوبية, ماهو مش كله حب حب, برضه فيه قرف ومشاكل وغيرة وخنقة وخوف, خليها تجرب عشان تتعلم.
ميرنا: يااارااااجل؟, وانتي من امتي بقيتي عاقلة كدة؟.
سارة: انا لسه عند كلامي, بس انا شايفة اني لو غيرت اسلوبي معاها شوية ممكن اأثر فيها اكتر.
ميرنا: ربنا يهديكو انتو الاتنين وتعقلو.
سارة: انا كنت شديدة عليها شوية, بس خلاص, انا من هنا ورايح , هكون سابورتيف اكتر.
ميرنا: يا عيني يا ست منى, غيرتلنا الشيخة سارة.
سارة: دا مش تغيير في المبادىء , دا تغيير في الاسلوب, انا لسه تفكيري واحد.
ميرنا: انتي صاحبة جميلة اوي, انا مبسوطة ان عندي صاحبة زيك.
سارة: وانا مبسوطة اني بتعلم منكو كل يوم حاجة جديدة, وبعدين الاصحاب لازم يكونو موجودين عشان بعض دايما, ولا ايه, الاصحاب خروجات وعزومات وبس.

__________________
__________________
رد مع اقتباس
  #89  
قديم 09-07-2009, 03:21 AM
beboo_2009
ضيف
 
المشاركات: n/a
افتراضي emo love

hi
3amlen eh
رد مع اقتباس
  #90  
قديم 09-07-2009, 09:37 AM
golgman golgman غير متواجد حالياً
طالب ثانوي
 
تاريخ التسجيل: Apr 2008
المشاركات: 34
معدل تقييم المستوى: 0
golgman is on a distinguished road
افتراضي

ايه ياعم بقيت القصة فين
رد مع اقتباس
إضافة رد

العلامات المرجعية


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:57 AM.